Performancing Metrics

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه : بخشی از آمار تجارت ایران با سوریه در گمرکات ثبت نمی‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 450736
تاریخ انتشار: 3 آذر 1400 - 16:15
ایران دسترسی زمینی به سوریه ندارد وبه دلیل واسطه‌گری و تجارت غیرمستقیم ایران و سوریه بخشی از آمار تجارت ایران با این کشور در گمرکات ثبت نمی‌شود.

یه گزارش اتاق خبر، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با بیان اینکه ۱۰ درصد از محصولات صادراتی به عراق توسط تجار این کشور به سوریه صادر می‌شود، اظهار کرد: ایران دسترسی زمینی به سوریه ندارد وبه دلیل واسطه‌گری و تجارت غیرمستقیم ایران و سوریه بخشی از آمار تجارت ایران با این کشور در گمرکات ثبت نمی‌شود.

کیوان کاشفی در گفت وگو با نبض بازار درباره بازار سوریه و حجم معاملات کم ایران با این کشور با وجود مراودات سیاسی مناسب، گفت: ترکیه در بازار سوریه شرایط مناسب‌تری دارد به این دلیل که تولید و صادرات قوی‌تری در همه بازارها از جمله سوریه دارد و دیگر آنکه ترکیه و سوریه همسایه هستند. اکنون یکی از مهمترین مشکلات در مسیر تجارت با سوریه مباحث حمل و نقلی است.
 
8 تا 10 درصد از تجارت ایران به عراق غیرمستقیم به سوریه صادر می‌شود
 
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه عنوان کرد: هزینه‌های حمل و نقلی برای کشور بالا است و مسیر طولانی نیز برای تجارت با سوریه باید طی شود. مطابق آمارها بین 8 تا 10 درصد از تجارت ایران با عراق به صورت غیرمستقیم به سوریه منتقل می‌شود.
وفور محصولات بسیاری از صنایع ایرانی در بازار سوریه
وی با بیان اینکه در بازار سوریه به وفور کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی ایرانی وجود دارد، بیان کرد:‌ این کالاها به عراق صادر و تجار عراقی با یک دست واسطه انها را به بازار سوریه صادر می‌کنند. ایران دسترسی زمینی به سوریه ندارد و اگر بخواهد از بندرعباس کار صادرات را انجام دهد گاهی سه ماه زمان می‌برد تا بتوان کالا را به سوریه ارسال کرد و از بنادر دیگر نیز حدود 8 هزار دلار هزینه و یک ماه زمان نیاز دارد.
 
رشد صادرات ایران به سوریه با وجود همه محدودیت‌های تجاری
کاشفی اظهارکرد: با وجود همه محدودیت‌هایی که ایران در تجارت خارجی با آن مواجه است ایران توانسته است در دو سال گذشته میزان صادرات ایران به سوریه روندی صعودی داشته است و تقریبا سه برابر شده است و برنامه‌ریزی شده است که تا سال 2023 میزان صادرات به این کشور به 500 تا 700 میلیون دلار افزایش یابد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه تاکید کرد:‌ زیرساخت‌های لازم در حال انجام است تا بتوان میزان صادرات به سوریه را افزایش داد؛ منوط به آنکه تحریم‌ها را تقلیل داد. نگاه منطقی نشان می‌دهد که ایران ظرفیت مناسبی برای تجارت با سوریه دارد و تاثیرات این شرایط در سال آینده میلادی بهتر دیده خواهد شد.
 
صادرات 120 میلیون دلاری ایران به بازار سوریه در 7 ماه ابتدایی سال جاری
 
وی با بیان اینکه در 7 ماه ابتدایی سال جاری 120میلیون دلار صادرات به سوریه انجام شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال میزان صادرات به 220 میلیون دلار افزایش یابد و این آمار به راحتی قابلیت افزایش تا سه برابری نیز خواهد داشت.
 
امیدواری به گشایش مسیر زمینی صادرات ایران از عراق به سوریه
 
کاشفی گفت: به دلیل واسطه‌گری و تجارت غیرمستقیم ایران و سوریه بخشی از آمار تجارت ایران با این کشور در گمرکات ثبت نمی‌شود و این امیدواری وجود دارد که دسترسی زمینی ایران به سوریه فراهم شود و از طریق عراق بتوان ظرف دو سه روز کالای ایرانی را به سوریه فرستاد که هم هزینه و هم زمان صادرات را کاهش می‌دهد.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید