Performancing Metrics

تورم کنترل‌ شده‌است | اتاق خبر
کد خبر: 450935
تاریخ انتشار: 15 آذر 1400 - 16:03
رییسی در گفت‌و گوی تلویزیونی به مناسبت 100 روزگی دولت مطرح کرد
نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند زیرا مردم داوری به صورت عادلانه هستند. مردم مطلع و آگاه هستند که کشور با چه شرایطی روبرو است از جمله کرونا و مسائل اقتصادی و خزانه.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از تعادل، سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور، شب گذشته در سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد دولت می‌دهید، اظهار داشت: نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند زیرا مردم داوری به صورت عادلانه هستند. مردم مطلع و آگاه هستند که کشور با چه شرایطی روبرو است از جمله کرونا و مسائل اقتصادی و خزانه. 

  مصمم به بازگشت اعتماد به مردم هستیم

وی ادامه داد: در این چند سال به امید مردم خدشه وارد شده بود که دولت نسبت به برگرداندن این امید مصمم است. رییس‌جمهور گفت: در روز تنفیذ ریاست‌جمهوری به مسائل دولت توجه داشتم، از جمله آنها واکسیناسیون عمومی بود. روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند که این اتفاق یک غصّه عظیمی برای مردم و مسوولان کشور ایجاد کرده بود و پاسخی که در آن زمان شنیده می‌شد این بود که تخصیص ارز در آن زمان امکان‌پذیر نیست یا کشورهای مختلف به دلیل شرایط تحریم به ایران واکسن نمی‌دهند. رییسی افزود: ۳۰ میلیون واکسنی که برای واکسیناسیون عمومی در نظر گرفته شده بود متاسفانه 5 میلیون دوز تزریق شده بود اما توانست در این مدت نیمی از مردم را واکسینه کنیم. وی ادامه داد: در صدمین روز از دولت باید اعلام کنم که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است یعنی هردو دوز تزریق شده و اکنون در حال تزریق دوز سوم هستیم و دولت بر صیانت جان مردم تاکید دارد. همچنین شرایط فراهم شد که مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم و در شرایط کرونا که ۱۰۰ هزار کسب و کار مختل شده بود به لطف خدا و همت مسوولان و مردم فضای کسب و کار در کشور رونق گرفته است، اما این موضوع احتیاط‌های فراوانی می‌طلبد تا دوباره موج‌های بیشتری ایجاد نشود. رییس‌جمهور تصریح کرد: بسیاری از شهرهای ما از نظر کرونایی نظر مطلوب و خوبی دارد. دولت از مردم ممنون است زیرا یک زمانی مردم به دنبال واکسن بودند اما اکنون دولت به دنبال مردم است تا واکسن تزریق کنند. 

  برای تأمین واکسن، شخصا  با برخی کشورها تماس گرفتم

رییسی با اشاره به بازدید سرزده از داروخانه نزدیک به نهاد ریاست‌جمهوری گفت: صف طویل مردم را برای تحویل دارو مشاهده کردم و از این صحنه متاثر شدم و نشستی با مسوولان ذی‌ربط داشتم که در آن جلسه تاکید شد تمام داروخانه‌های سطح کشور یعنی ۳۰۰ مرکز به توزیع دارو مورد نظر مجهز شود.

رییس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای تهیه واکسن گفت: به کشورهای سازنده واکسن تماسی داشتم و شخصاً این موضوع را پیگیری کردم. همچنین برای تامین ارز این واکسن‌ها آقای مخبر معاون اول ریاست‌جمهوری پیگیری کردند و وزارت خارجه یک ستادی در رابطه با تزریق واکسن و واردات واکسن ایجاد کردند تا مساله اول دولت، واکسن و وارد کردن آن به کشور باشد. رییسی گفت: واکسیناسیون عمومی باعث شد یک گشایشی برای بازگشایی کسب و کارها و مدارس دانشگاه‌ها ایجاد شود و بنده تاکید کردم که نخبگان یک کار اقناعی را دنبال کنند که مردم قانع شوند تا واکسیناسیون را به‌طور کامل انجام دهند زیرا از دست دادن حتی یک نفر دردناک است.

  وضعیت تأمین  و ذخیره کالاهای اساسی مطلوب است

وی در ادامه موضوع معیشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مساله معیشت و نان مردم جزو دغدغه‌های اولویت‌دار دولت است اما

 این دولت شرایط را با مشکلات زیاد آغاز کرد، مثلا در بحث کالاهای اساسی نگرانی‌هایی بود اما امروز شرایط در تأمین و ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب و خوب است. رییس‌جمهور ادامه داد: نکته بعدی مساله اداره کشور بود. در روزهای پایانی مرداد ماه که هنوز دولت جدید از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و بنده با دولت قبل در حال کار بودم بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود و تیم دولت قبل نگران بودند که چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ماهیانه مرداد را پرداخت کنیم اما اکنون سه ماه از دولت جدید می‌گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق‌ها به موقع پرداخت می‌شود. رییسی تصریح کرد: دولت علاوه بر هزینه‌هایی که دارد فاکتورهایی از دولت قبل وجود دارد یعنی هزینه‌ها از قبل شده است و اکنون دولت باید پرداخت کند، یعنی ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

   تورم کنترل شده و درصدد کاهش آن هستیم

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت برای خلق پول حساس است، یعنی باید از هر اقدامی که باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود دوری شود و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ طوری تنظیم شده است که ضد تورم باشد و طبق آمارهای مراکز آمار، تورم کنترل شده و درصدد هستیم که این تورم کاهشی باشد. رییسی، دسترسی آسان و ارزان به پزشک به ویژه متخصص را مساله مهمی دانست و اظهار کرد: در تهران ما با کمبود پزشک مواجه نیستیم اما آیا در شهرستان‌ها نیز وضعیت مثل تهران است؟ در شهرستان‌ها پزشک وجود دارد اما آیا دسترسی به پزشک متخصص برای همه استان وجود دارد.  وی افزود: دولت نسبت به ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها در کشور تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتی را صورت می‌دهد و معاون اول رییس‌جمهور مسوول ستاد تنظیم بازار است که همواره در حال رصد کردن است و ستاد اقتصادی در دولت نیز فعال است که مسوولان اقتصادی در این ستاد بحث و گفت‌وگو می‌کنند تا بازار را کنترل کرده و کالای مورد نیاز مردم به سهولت به دست آنها برسد.

   به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد هستیم

رییس‌جمهور با بیان اینکه ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها باید ادامه پیدا کند، اظهار داشت: تمام تلاش دولت این است که ثبات اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد، چرا که ثبات برای تولیدکننده، مصرف‌کننده، خریدار، فروشنده و همه بسیار مهم است. رییسی با تاکید بر اینکه بازار باید قابل پیش‌بینی باشد و بتوان چند ماه آینده را تخمین زد، گفت: ما دنبال تحقق چنین شرایطی در کشور هستیم و تحقق این شرایط را نیز دست یافتنی می‌دانیم. وی در پاسخ به این پرسش که دولت غیر از استقراض از بانک مرکزی چگونه می‌تواند هزینه اداره کشور را تامین کند، ادامه داد: ما باید به داشته‌های کشور خوب توجه کنیم و بدانیم برای تامین نیاز مالی کشور راه‌های مختلفی وجود دارد.

   فرار مالیاتی پردرآمدها باید دنبال شود

رییسی موضوع مالیات را مهم دانست و گفت: امروز فرار مالیاتی همه را رنج می‌دهد چرا که کسانی هستند که درآمدهای سرشار دارند اما از دادن مالیات فرار می‌کنند که این مساله باید دنبال شود. رییس‌جمهور مولد‌سازی دارایی‌های دولت را یکی از منابع برای تامین هزینه اداره کشور عنوان و تصریح کرد: دولت دارایی‌هایی را دارد که مولد نبوده و به عنوان دارایی‌های مازاد دولت تلقی می‌شود. هر دستگاهی دارای زمین، امکانات و ساختمان بوده و همه این امکانات فریز شده است. همان‌گونه که در قانون آمده دولت باید مازاد امکانات خود را واگذار کند تا به پول تبدیل کرده و برای مصارف دولت هزینه شود. اما آنچنان که باید به این مهم توجه نشده است که اگر به این موارد توجه شود می‌توان کشور را بدون اینکه اقدامات دولت آثار تورمی داشته باشد، اداره کرد.

   باید کسری بودجه را تا آخر سال حل کنیم

رییسی به ایجاد هزینه‌های جدید برای دولت اشاره و خاطرنشان کرد: ما امروز با کسری جدی بودجه مواجه هستیم و باید این کسری را تا آخر سال حل کنیم چرا که اگر این مساله سر و سامان پیدا نکند مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آورد و این موضوع نیازمند این است که هزینه‌ها افزایش پیدا نکند.

   سفرهای استانی باعث افتخار ماست

رییس‌جمهور درباره با سفرهای استانی بیان کرد: این باعث افتخار است که هر هفته در خدمت مردم باشم و این دیدارها باید بیشتر شود زیرا فاصله دولتمردان با مردم باید به حدی کاهش یابد که مردم به راحتی حرف‌ها و اعتراضات خودشان را به مسوولان بزنند. از این رو دولت سیزدهم دولت مردمی است و این باعث افتخار ما است. رییسی تصریح کرد: برای حضور در یک استانی ابتدا مسائل و مشکلات آن استان از نمایندگان مجلس، نخبگان استانی و امام جمعه پرس‌وجو می‌شود و بعد از بررسی‌های لازم به آن استان سفر می‌شود. همچنین بخشی در دولت ایجاد شده است تا پیگیر مصوبات استانی دولت باشد تا مردم از پیشرفت آن مطلع شوند. وی با بیان اینکه در هفته‌های آتی سفرهایی به استان‌های دیگر کشور خواهیم داشت، اظهار داشت: در سفرهای استانی پروژه‌های جدید کلنگ‌زنی نمی‌شود بلکه کلنگ‌های گذشته که هنوز در مرحله تکمیل قرار دارد در دستورکار قرار می‌گیرد و اقدام به تکمیل آن می‌شود. رییسی با بیان اینکه حضور بنده در استان‌ها نمادین است، تاکید کرد: بنده به استانداران، فرمانداران و کارکنان دولت اعلام می‌کنم که حضور در بین مردم بهتر از پشت میزنشینی است زیرا این حضور باعث می‌شود که مشکلات مردم به راحتی حل شود.

   هیچ کارمندی مجاز نیست کار امروز مردم را به فردا بیندازد

وی تصریح کرد: بدنه دولت باید همراه رأس دولت باشد و این بدنه باید خودش را برای کار به موقع و به هنگام آماده کند زیرا مردم کار با تأخیر را مردم نمی‌پسندند. ما بنا داریم که کار را به موقع انجام بدهیم زیرا این اعتماد مردم را افزایش می‌دهد. رییس دولت سیزدهم افزود: بنده اینجا اعلام کنم که هیچ کارمندی در دولت مجاز نیست که کار امروز را به فردا موکول کند و باید کار را به موقع انجام بدهد زیرا روح مجاهدت و بسیجی بودن را شهدا به ما آموخته‌اند و باید به گلایه مردم حساس بود. رییس‌جمهور تصریح کرد: بنده وقتی از گلایه مردم صحبت می‌کنم این گلایه‌ها را بحق می‌دانم و وقتی که در در بین مردم حضور پیدا می‌کنم متوجه می‌شوم این مشکلات قابل حل است و تا حل این گلایه‌ها پیگیری می‌کنم. وی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان داشت: سیاست دولت سیزدهم با کشور‌های جهان، سیاست فعال و حداکثری است، یعنی ارتباط فعال با جهان خواهد بود، ازجمله همسایگان و کشورهای منطقه در اولویت دولت قرار دارند. رییس‌جمهور افزود: در این مدت بنده ارتباطات حضوری و تلفنی با سران کشورها داشته‌ام. در این ارتباطات آنچه محور بوده اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباطات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با جهان است و این موارد محورهای دیدارها بوده است. مثلا شرکت بنده در اجلاس شانگهای و سازمان اکو دیدارهایی را با سران کشورهای مختلف داشته‌ام و در آنجا تاکید شد که روابط دو جانبه باید گسترش یابد. رییسی ادامه داد: زمانی که در تاجیکستان حضور داشتم از وزارت امور خارجه آماری درباره تبادلات با این کشور را درخواست کردم که اکنون این روابط تا به امروز سه برابر شده است همچنین بعد از اجلاس شانگهای دولت اعلام کرد که فعالان اقتصادی باید فعال شوند تا از ظرفیت کشورهای عضو استفاده حداکثری شود. وی ادامه داد: در سفر ترکمنستان ارتباطی که به مدت 5 سال قطع شده بود برقرار شد و همچنین در این سفر قرارداد سوآپ گازی با این کشور به امضا رسید که این موضوع می‌تواند بخشی از مشکل گازی کشور را حل کند همچنین ایران می‌تواند از فرصت‌های اقتصادی از جمله قرار‌گیری در مسیر ترانزیتی این کشور‌ها استفاده کند. رییس‌جمهور درباره بودجه کشور گفت: بودجه دارای درآمد و هزینه است و باید در کشور درآمدها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم، بنابراین باید مجلس کمک کند تا این مهم تحقق یابد. دولت پرخرج دولت قابل قبولی نخواهد بود.  رییس‌جمهور تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۱ که اکنون در حال گذراندن مراحل نهایی خود است در راستای عدالت است چرا که معتقدیم توزیع امکانات بر اساس عدالت می‌تواند صورت بگیرد. ملاک عدالت آمایش سرزمینی است و ممکن است کسی نسبت به آمایش سرزمینی سوال و ان‌قلتی داشته باشد اما بالاخره ما باید ملاکی داشته باشیم که ملاک ما آمایش سرزمینی است.  وی خاطرنشان کرد: برخی از بخش‌ها در کشور، کم برخوردار و محروم هستند و ما باید عدالتی در توزیع امکانات ایجاد کنیم که بتواند به رضایت همگانی بینجامد اما در عین حال ممکن است عده‌ای نارضایتی اجمالی پیدا کنند اما رضایت عمومی مردم برای ما از همه ‌چیز مهم‌تر است. رییسی در پاسخ به پرسشی درباره کنترل قیمت‌ها و نظارت بر قیمت اجناس است، امروز علی به‌رغم همه اقدامات که صورت گرفته اجناس در بازار به قیمت گزاف به دست مردم می‌رسد چرا که دلال‌ها نمی‌گذارند، گفت: ما معتقدیم که باید سامانه جامع فعال شود نقش‌های مختلف دارای سامانه بوده اما جمعیت ندارد و به هم متصل نیست و ما نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کاملی داشته باشیم.  رییس‌جمهور تصریح کرد: باید بنا در گمرکات بانک و بخش‌هایی مثل وزارت صمت با هم لینک شوند و سامانه جامع تجارت به سامانه‌ای که بتواند به موقع وضعیت اقتصادی را تشخیص بدهد و تبادلات را کاملا رصد کند و در آن فرار مالیاتی کمتر اتفاق می‌افتد در این قضیه حقوق دولت کاملا دنبال و رصد می‌شود و بخش‌های مختلف می‌توانند ببینند.  رییسی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اولویت که ما اکنون در کشور در حال انجام دادن آن هستیم وزیر اقتصاد و وزیر صنعت نیز اعلام کردند بحث شکل دادن به سامانه جامعه است که یکی از آرزوهای ما بوده و می‌تواند کمک‌کننده باشد و ما به مردم این نوید را می‌دهیم که به زودی این سامانه جامعه به بهره‌برداری خواهد رسید و کارهای مقدماتی آن انجام شده است.  وی افزود: ما از آنچه در مجلس نسبت به فضای کسب و کار و رونق تولید تصویب شده است استقبال می‌کنیم و معتقدیم که هر ۷ قانون در وضعیت اقتصادی موثر خواهد بود چرا که باید مشکلات را از پیش پای تولید‌کننده، کارآفرین و سرمایه‌گذار رفع کرد.  وی با تاکید بر اینکه باید دست‌های ناسالم را قطع کرد، گفت: دولت مصمم است که این روابط ناسالم خاتمه بدهد و حتما این روابط ناسالم به کشور اقتصاد و بازار ضربه می‌زند.  رییس‌جمهور با اشاره به ارز ترجیحی تصریح کرد: ۸ میلیارد در قانون برای اینکه بتوان در سال جاری کارهای اساسی‌تری صورت بگیرد، پیش‌بینی شد. برای اینکه بتواند در سال جاری کارهای اساسی تهیه شود این مبلغ تا آغاز دولت ما کفاف نداد و تمام شد و پولی که باید در کل سال استفاده می‌شد در همان ۵ ماه قبل از آغاز دولت جدید به پایان رسید.  وی گفت: ما به مردم گفته بودیم کاری که بخواهد به اقتصاد کشور شک وارد کند، انجام نخواهیم داد و به دنبال غافلگیر کردن مردم هم نیستیم بنابراین مساله ارز ترجیحی در جلسات تخصصی بررسی شد و تمهیداتی نیز در دولت برای این قضیه اندیشیده شده تا بتوانیم دست دلالها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد.  رییسی افزود: ما در دولت بنا داریم در نظام توزیع و تخصیص این اعتبارات دست دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به سمتی برویم تا مردم از این امکانات بهره‌مند شود. من قبلا هم قول دادم اکنون هم تاکید می‌کنم که ما در تصمیمات اقتصادی حتما مردم را غافلگیر نخواهیم کرد بلکه با مردم در میان می‌گذاریم تمهیدات مقدمات نیز در حال انجام شدن است. هرگونه اصلاحات و اقداماتی را با کارشناسان و اندیشمندان اقتصادی مطرح و مردم را نیز در جریان خواهیم گذاشت. رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت برای هدفمند کردن واقعی یارانه ها به ویژه مدیریت صحیح یارانه برای مشترکان پرمصرف چه برنامه‌ای دارد، گفت: دولت موظف بوده که از اول فروردین در توزیع یارانه نسبت به  پرمصرف‌ها اقداماتی را صورت دهدکه انجام نداده چرا که باید آیین نامه ها را در رابطه با گاز، برق و آب  اصلاح می‌کرد و به تصویب دولت می رسید و مساله اجرای عدالت را بر اساس قانون عملیاتی می‌کرد. 

رئیسی درباره عدالت در توزیع یارانه عنوان کرد: وزارت نیرو و نفت را مامور کردیم این آیین‌نامه را تهیه و اجرایی کنند تا اجرای عدالت صورت بگیرد و پرمصرف‌ها وجه مورد نظر را پرداخت کنند و کم مصرف ها نیز مصرف خودشان را انجام می‌دهند و نسبت به دهک‌های پایین تر نیز باید مساعدت های لازم صورت بگیرد  رئیسی خاطرنشان کرد: سخن ما با ۸۰ درصد از مردم نیست چرا که یک مصرف خانگی و صنعتی وجود دارد، در هر دو مصرف پُرمصرف‌هایی داریم که آیین‌نامه آن در دولت تصویب شده و ان‌شاالله این آیین نامه توسط وزارت نفت و نیرو اجرا خواهد شد. رئیسی درباره مذاکرات لغو تحریم عنوان کرد: خنثی سازی تحریم‌ها را با تشکیل قرارگاهی در دولت دنبال کردیم و مسئله رفع تحریم را از ابتدا دولت در دستور داشتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند ایران در مذاکرات شرکت نمی‌کند و ابتکار عمل ندارد اما به جهان ثابت شد که ایران در مذاکرات شرکت میکند و دو سند هم ارایه کرد. خنثی‌سازی تحریم ها و رفع تحریم ها با قوت در دولت دنبال می‌شود. وی گفت: از ابتدای کار دولت نوشتن یک سند تحول را آغاز کردیم و بیش از ۱۵ اندیشکده در این رابطه با دولت همکاری دارند و این سند تحول در موضوعات مختلف در کشور آماده است و مبتنی بر این سند بودجه ۱۴۰۱ را تدوین کرده ایم. این سند بسیار مهم است، رسالت دولت تحول است و‌ محور تحول عدالت است . سند تحول و اجرای این سند برای ما مهم است. رئیس جمهور تاکید کرد: بحران های زیادی  ظرف 100 روز آغاز فعالیت داشتیم یکی از آنها حمله سایبری بود که دولت با اعتماد مردم  موثر عمل کرد و این بحران مدیریت شد و مساله حل شد. شایعاتی پخش کردند که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است اما مردم دیدند کذب است. فتنه ها با اعتماد مردم خنثی شد. وی با بیان اینکه چه آنهایی که به من رای داده‌اند و چه کسانی که رأی نداده‌اند نسبت به آنها احساس وظیفه می‌کنم. در خدمتگزاری مصمم هستیم تا مشکلات را از پیش پای مردم برداریم. بیش از همیشه به آینده کشور امیدوار هستم.  رییس دولت سیزدهم تصریح کرد: هر چه کار دولت پیش می رود با اینکه می‌بینم مشکل وجود دارد، اما راهکار هم هست و هیچ بن بستی وجود ندارد. جوانان و مردم انسداد را حس نمی کنند، راه برون رفت وجود دارد. رییس جمهور با بیان اینکه با کمک مردم مشکلات را حل خواهیم کرد، تصریح کرد: ساعتی نیست که از دغدغه های مردم غافل شوم، مبالغه هم نمی‌کنم. از لحظه ای که از بعد از نماز صبح کار را آغاز می‌کنم دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کنم.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید