Performancing Metrics

عرضه املاک مازاد دولت به‌زودی در بورس کلید می‌خورد | اتاق خبر
کد خبر: 451264
تاریخ انتشار: 11 دی 1400 - 18:02
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت:۳۴ ملک مازاد دولت در حال طی کردن مراحل پذیرش است و در هفته‌های آتی عرضه آن‌ها بر تابلوی بورس کالا به انجام خواهد رسید.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده اکنون ۳۴ ملک مازاد دولت در حال طی کردن مراحل پذیرش است و در هفته‌های آتی عرضه آن‌ها بر تابلوی بورس کالا به انجام خواهد رسید.

اواخر مرداد ماه بود که «محمد مخبر»، معاون اول رییس جمهوری بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد که در بند دوم این بخشنامه بر استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش اموال مازاد دولت تاکید شده است.

در بند ۲ بخشنامه مذکور به صراحت قید شده که استانداران موظفند با تشکیل کارگروه شناسایی و مولدسازی در استان‌ها به صورت مستمر نسبت به شناسایی اموال و املاک مازاد در اختیار دستگاه‌های اجرایی اقدام و پس از صدور مجوز توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، مراتب را پیگیری کنند تا منجر به مولدسازی این اموال و املاک مازاد یا فروش از طریق عرضه در بورس کالای ایران یا مزایده عمومی و واریز منابع حاصل از مولدسازی یا فروش به ردیف درآمدی مربوط شود.

همچنین «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی اواخر آذر ماه اعلام‌کرد: با وجود مقاومت دستگاه‌های دولتی برای فروش اموال مازاد دولت، مولدسازی این دارایی‌ها و واگذاری آنها به بخش‌های غیردولتی یکی از مهمترین راهکارهای دولت سیزدهم برای تامین مالی است، ضمن آنکه موجب بهره‌وری بیشتر این دارایی‌ها هم می‌شود. 

وی با تاکید بر این نکته که این رویکرد بسیار مورد توجه شخص رییس جمهوری قرار گرفته است، اظهار داشت: هم اکنون دارایی‌های مازاد دولتی احصا شده و به خزانه‌داری رسیده است و در آینده‌ای نزدیک با مکانیسم کاملا شفاف و الکترونیکی این دارایی‌های مازاد واگذار و مولدسازی می‌شوند.

با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص آخرین وضعیت عرضه اموال مازاد دولت در بورس، «سید جواد جهرمی»، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفت و گو با این خبرگزاری اعلام کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی، ۳۸۳ مورد از املاک مازاد دولت شناسایی شده است.

وی گفت: ۳۴ ملک مازاد دولت در حال طی کردن مراحل پذیرش هستند و در هفته‌های آتی عرضه آنها بر تابلوی بورس کالا انجام خواهد شد.

جهرمی خاطرنشان‌کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص این اموال شامل موقعیت مکانی، شرایط این املاک و همین‌طور نوع تسویه معاملات و زمان عرضه به مرور از سوی بورس کالای ایران انجام می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اظهار داشت: به‌تدریج سایر اموال شناسایی شده دولت نیز مراحل پذیرش و عرضه را طی خواهند کرد که تاکید می‌شود اطلاع رسانی بیشتر پس از پذیرش هر یک از این املاک در بورس کالا انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیشتر «معین محمدی‌پور» رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اعلام کرد: پس از عرضه‌های موفق املاک وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و یکی از از بانک‌های کشور، بورس کالا در حال مذاکره با شهرداری تهران است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک اتفاق خوبی در زمینه فروش املاک شهرداری در بورس کالا رقم خواهد خورد.

 
 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید