Performancing Metrics

آخرین وضعیت شرط صادرات خودرو و قطعات برای واردات | اتاق خبر
کد خبر: 451337
تاریخ انتشار: 22 دی 1400 - 18:02
بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری در مجموع حدود ۷۰ میلیون دلار خودرو، قطعات و اجزای مرتبط با آن از ایران به سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش اتاق خبر،‌به نقل از ایسنا، واردات خودرو به ایران از سال ۱۳۹۷ و در جریان تغییر سیاست‌های ارزی ممنوع شده است و حتی در جریان تعیین تکلیف خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک که قبل از ممنوعیت نیز به ایران رسیده بود، تامین ارز و ترخیص آن، چالش چند ساله‌ای بود که هنوز هم برخی صاحبان خودروها درگیر آن هستند.

اما در چندماه اخیر طرح آزادسازی خودرو مطرح شده است که هرچند نهایی نیست ولی طی آن شرط واردات این طور تعیین شده که هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

به این بهانه جریان صادرات خودرو و قطعات مرتبط از ایران از  گمرک ایران مورد بررسی قرار گرفت که نشان داد در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۱۸.۸ هزار تن خودرو، قطعات و اجزای مرتبط با ارزشی بیش از ۷۰.۵ میلیون دلار صادر شده است.

صادرات ۱۰ میلیون دلاری خودرو

براساس گزارشی که لطیفی، سخنگوی گمرک ایران علام کرده است، از مجموع صادرات انجام شده حدود ۹۹۵ تن به ارزش ۱۰ میلیون دلار مربوط به صادرات خودرو است.

در سایر بخش‌ها نیز ۱۴ میلیون دلار بدنه خودروی سواری، ۱.۴ میلیون دلار بدنه کامیونت، کامیون، ۱۳ هزار دلار بدنه وانت، ۱۴ میلیون دلار اجزا و قطعات فنی خودرو، ۶ میلیون دلار اجزا و قطعات بدنه خودرو، پنج میلیون دلار محور خودرو و اجزای محور آن، ۱.۷ میلیون دلار سایر بدنه‌های خودرو، ۱.۶ میلیون دلار اجزا و قطعات خودروهای سنگین، ۱.۷ میلیون دلار موتور خودرو، ۲.۵ میلیون دلار شیشه خودرو، ۳.۶ میلیون دلار رادیاتور و همچنین ۵۴۲ هزار دلار صندلی خودرو  از جمله اقلام مرتبط صادر شده است.

وضعیت صادرات خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی

اما از ۱۰ میلیون دلار خودرویی که صادر شده است، بین صادرات خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی به کشورهای مختلف می توان به ۳۷.۸ هزار دلار به اسپانیا، ۴۰۰۰ دلار افغانستان، ۱.۱ میلیون دلار آذربایجان، ۵۰۰۰ دلار ترکیه، ۱۰هزار دلار اوکراین، ۴۶ هزار دلار عراق، ۴۳ هزار دلار چین و ۱۳.۷ هزار دلار سنگال اشاره کرد.

خودروهای ۲۰۰۰ تا بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

در این بین صادرات خودروهای  ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی نیز  امارات با ۳.۴ هزار دلار و تایوان با ۳۳.۷ هزار دلار، سنگال ۸۸ هزار دلار، عراق ۲۷۵ هزار دلار، روسیه ۳۴.۷ هزار دلار از جمله آن است. به آذربایجان نیز خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی صادرات شده که ارزش آن  ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار بوده است.

صادرات ۳.۷ هزار دلاری به آمریکا

صادرات خودرویی ایران به آمریکا نیز حدود ۳۷۵۰ دلار با وزن ۲۵۰ کیلوگرم  بدنه خودرو بوده است. در این رابطه باید یادآور شد که صادرات صورت گرفته در کشورهای مطرح شده لزوما به معنی صادرات خودروهای نو و با تعداد بالا نیست که در لیست صادرات قرار گرفته است.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید