Performancing Metrics

قطار تهران-مسکو راه‌اندازی می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 453053
تاریخ انتشار: 11 تیر 1401 - 09:35
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از اقتصاد نیوز ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 تیر 1352؛ قطار تهران-مسکو مهرماه راه‌اندازی می‌شود

اولین قطار مسافرتی تهران-مسکو روز هشتم مهرماه از تهران حرکت خواهد کرد. این قطار دارای سالن‌های درجه یک و واگن خواب می‌باشد.

راه‌آهن ایران اعلام کرد که بوژی قطارهای ایران و شوروی در ایستگاه جلفا عوض شده و سالن‌ها به طور یکسره در خطوط ایران و شوروی حرکت خواهند کرد. تعداد قطارها در تابستان هفته‌ای دو قطار و در زمستان یک قطار تعیین شده و در صورت افزونی مسافر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

با این اقدام راه‌آهن ایران از طریق شبکه راه‌آهن‌های شوروی به قطب شمال و اقیانوس کبیر و سیبری و آلمان و شمال اروپا و آسیای مرکزی و جنوبی متصل شده است.

بهای بلیط درجه یک از جلفا به مسکو 3515 ریال و از تهران به جلفا 1060 ریال است.

بهای بلیط درجه دو از جلفا به مسکو 2635 ریال و از تهران به جلفا 530 ریال می‌باشد.   

قطار تهران-مسکو چند سال است که دایر می‌باشد و به‌طور غیرمستقیم حرکت می‌کرده و مسافران باید پس از رسیدن به جلفا با قطارهای شوروی به مسکو حرکت کنند، ولی از این پس قطار مستقیما از تهران به مسکو خواهد رفت.

اراک مرکز صنایع سنگین کشور خواهد شد

ظرف 25 سال آینده وسعت این شهر به 3500 هکتار و جمعیت آن به 300 هزار نفر خواهد رسید.

براساس طرح جامع اراک، این شهر تبدیل به یک شهر بزرگ صنعتی خواهد شد و علاوه‌بر کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی، ماشین‌سازی و تراکتورسازی، ماشین‌آلات و کارخانه‌های دیگری در اراک متمرکز می‌شود.

مرحله اول طرح جامع اراک در سال گذشته به تصویب دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و مرحله دوم آن نیز تهیه شده و جلسه مقدماتی هماهنگی وزارتخانه‌ها در این شورا برای بررسی طرح فوق تشکیل شده است.

11 تیر 1382؛ همکاری آلمان با ایران برای تولید سالانه 400 هزار دستگاه خودرو

شرکت کرمان‌ خودرو پس از تغییر مالکیت شرکت دوو کره جنوبی، خودروهای جدیدی با مشارکت شرکت فولکس واگن آلمان تولید می‌کند.

بهرام شریعت، قائم‌مقام صنایع خودروسازی کرمان گفت: پس از خرید سهام شرکت دوو کره‌جنوبی توسط شرکت جنرال موتورز آمریکا و تحریم‌های این کشور علیه ایران ترجیح دادیم همکاریمان را با این شرکت ادامه ندهیم و طی مذاکرات مفصلی با شرکت فولکس واگن آلمان به توافق رسیدیم تا با مشارکت این شرکت چند مدل خودرو سواری فولکس واگن در کرمان‌خودرو تولید کنیم. وی افزود: قرارداد کرمان خودرو و فولکس واگن به‌زودی نهایی می‌شود و طی دو هفته آینده عملیات احداث خط تولید جدید کرمان خودرو آغاز خواهد شد.

شریعت گفت: تولید فولکس واگن در دو فاز انجام می‌شود و طی فاز اول ظرفیت تولید به 200 هزار دستگاه و در فاز دوم ظرفیت تولید به 400 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

قائم‌مقام صنایع خودروسازی کرمان گفت: چهار مدل خودرو فولکس واگن شامل مدل‌های «پلو»، «بُرا»، «گل» و «گلف واریانت» در مرحله نخست در کرمان خودرو تولید می‌شود که به‌تدریج از سه ماهه دوم سال 83 وارد بازار خواهد شد.

خاتمی: با تورم دورقمی نمی‌توانیم نرخ سود را کاهش دهیم

رئیس‌جمهوری گفت: حضور در بازارها و پیوستن به چرخه تولید در دنیا گریزناپذیر است.

سیدمحمد خاتمی تلاش دولت خود در عرصه اقتصادی به‌منظور اصلاح مشکلات اقتصادی کشور در دوران پس از انقلاب را بی‌سابقه خواند و گفت: متاسفانه فضای کشور سالم نیست و وارونه نشان دادن یا پنهان کردن دستاوردهای بزرگ دولت در زمینه اقتصادی خدمت به اسلام، انقلاب و مردم نیست.

وی با بیان اینکه «هیچ کس انکار نمی‌کند در کشور گرانی وجود دارد» اظهار کرد: با این حال باید در نظر داشت که ایجاد 690 هزار شغل در یک سال یک جهش بزرگ است. امسال هم باید 900 هزار شغل ایجاد کنیم که به‌نظر ما با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور انجام این کار میسر است.

خاتمی، بالا بردن قدرت وام‌دهی بانک‌ها به بخش خصوصی، ایجاد صندوق حساب ذخیره ارزی، کم‌کردن سود بانک‌ها در ارائه وام به تولیدکنندگان را از فعالیت‌های دولت به‌منظور رشد صنعت و اقتصاد کشور برشمرد.

وی افزود: البته مساله سود بانک‌ها بسیار مهم است، اما باید سازوکار اقتصاد کشور سالم شود. با نرخ تورم دورقمی و وجود داشتن مشکل تورم و نقدینگی نمی‌توان سود بهره بانک‌ها را بسیار پایین در نظر گرفت.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: شاید بتوان به این دولت اعتراض کرد که در عرصه‌های سیاسی به دلیل مشکلات مختلف به وعده‌ها عمل نشده است، ولی در مورد مسائل اقتصادی چنین اعتراضی وارد نیست.

11 تیر 1392؛ تغییر نظام قیمت‌گذاری دلار

نظام ارزش‌گذاری دلار پس از ابلاغ بودجه تغییر کرد. بانک مرکزی براساس قوانین ابلاغی در بودجه و برنامه چهارم مبنای محاسباتی را یکسان و از 1226 تومان به 2450 تومان منتقل می‌کند. با این تصمیم کالاهای اساسی و دارو بر مبنای نرخ جدید وارد خواهند شد، اما دولت پیش‌بینی کرده مابه‌التفاوت رقم جدید با نرخ 1226 تومان را به‌صورت ریالی پرداخت کند. در قانون بودجه سال 92 یک ردیف درآمدی برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

هرچند برخی مسوولان خارج از بانک مرکزی از انجام این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند، اما مصوبه اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی در تغییر نرخ تسعیر ارز و واگذاری اختیار تعیین نرخ ارز به بانک مرکزی، مستنداتی است که مبنای تغییر نظام قیمت‌گذاری ارز به‌حساب می‌آید.

به این ترتیب با این تصمیم، ‌نظام قیمت‌گذاری ارز در سال‌جاری تغییر می‌کند و مبنای محاسبات ارزی نیز یکسان خواهد بود. دولت نیز با پرداخت یارانه ریالی به کالاهای اساسی و دارو تلاش خواهد کرد قیمت‌های این گروه‌های کالایی را مدیریت کند.

منابع صندوق توسعه ملی به 52 میلیارد دلار رسید

محمدرضا فرزین، رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تامین منابع مالی لازمه رشد بخش صنعت است، گفت: سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی کشور 25 درصد است و یکی از راهکارهای توسعه تولید، بحث تامین مالی است و تا زمانی که راهکاری در این خصوص در نظر گرفته نشود، مشکل تولید برطرف نخواهد شد.

تغییر در نظام قانونی کشور یکی از راهکارهایی است که فرزین به آن اشاره کرد و افزود: تامین منابع مالی بخش تولید نیازمند تغییراتی در نظام قانونی کشور است؛ چراکه صندوق ملزم است تسهیلات را از طریق بانک‌ها در اختیار تولید قرار دهد که این امر زمان‌بر است.

رئیس صندوق توسعه ملی از رسیدن منابع این صندوق به 52 میلیارد دلار خبر داد و افزود: منابع صندوق سالانه دو درصد افزایش می‌یابد و تنها بخش خصوصی می‌تواند از تسهیلات صندوق بهره ببرد. فرزین با اعلام اینکه تاکنون 34 میلیارد و 200 میلیون دلار با بانک‌ها قرارداد بسته شده است، گفت: در 2.5 سال گذشته 21 میلیارد و 100 میلیون دلار منابع ارزی به پروژه‌های مختلف اختصاص دادیم و مسدودی آن را به بانک مرکزی اعلام کردیم که از این میزان 19 میلیارد و 200 میلیون دلار مربوط به پروژه‌های صنعت، معدن و کشاورزی بوده است.

وی درخصوص صنایعی که از منابع صندوق بانک بهره بردند نیز گفت: طی این مدت به 31 پروژه فولادی 1.8 میلیارد دلار، به 22 پروژه سیمانی 467 میلیون دلار و به 176 پروژه صنعتی دیگر 2.1 میلیارد دلار منابع ارزی اختصاص یافته است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید