Performancing Metrics

«گلستان» ذخیره‌گاه «صدف کوهی» خاورمیانه| تاراج معادن کربنات کلسیم با خام فروشی | اتاق خبر
کد خبر: 453392
تاریخ انتشار: 21 تیر 1401 - 10:00
گرگان- «صدف کوهی» ماده معدنی و خاص گلستان بوده که علی رغم کاربرد آن در صنایع مختلف اما صنایع تبدلی آن ایجاد نشده است؛ در صورتی که می‌توان با اندک توجه زمینه توسعه و ارزآوری آن را فراهم کرد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از بازار؛ گروه استان‌ها: «صدف کوهی» ماده ای معدنی است که از تجمع سنگ و سخت شدگی پوسته و اسکلت صدف ها تشکیل شده و به دلیل داشتن کلسیم، پس از استخراج و فرآوری در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. عنصر «کلسیم» موجود در پودر صدف کوهی در استخوان سازی و انعقاد خون دام و طیور نقش موثری دارد.

گلستان ذخیرگاه این ماده باارزش در خاورمیانه بوده اما علی رغم این که این صنعت می تواند در ایجاد اشتغال و ارزآوری نقش داشته باشد، توجه جدی به آن نشده است.

به گفته کارشناسان و بهره برداران، صدف کوهی، در صنایعی از جمله داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کارخانه های سیمان، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق های رطوبتی، صنایع پی وی سی، تهیه کود و غیره هم می تواند مورد استفاده قرار می گیرد اما با وجود اکتشاف آسان، ایجاد صنایع تکمیلی آن مورد غفلت واقع شده است.

صادرات نیازمند حمایت است
یکی از بهره بردارن صدف کوهی در گلستان، بزرگترین مشکل این صنعت را معضلات اقتصادی عنوان کرد و به خبرنگار بازار گفت: کمبود نقدینگی بیشترین ضرر را به این صنعت وارد کرده و اگرچه پیش از این تسهیلاتی اخذ شده است اما دیرکرد در پرداخت تسهیلات و عدم تعهد بانک های عامل ضربه بزرگی به ما وارد می کند.

محمدزمان سلامتی افزود: تسهیلاتی که برای حوزه تولید اختصاص می یابد سود بالایی داشته و با توجه به تورم بازار، تولیدکننده با معضلات زیادی روبرو می شود که این امر نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

با وجود معادن غنی صدف کوهی در گلستان و اکتشاف آسان، ایجاد صنایع تکمیلی آن مورد غفلت واقع شده است

مدیر عامل شرکت تولیدی صنعتی و معدنی صدف کوهی دره دم دم گلستان ادامه داد: بنا بر سخنان رهبر معظم انقلاب، امسال سال تولید نامگذاری شده و باید رفع موانع تولید در دستور کار مسئولان قرار گرفته و از نوسان بازار جلوگیری شود.

وی که بهره بردار شش معدن صدف کوهی در روستای آق بند گنبدکاووس است، افزود: اگر در بازار ثبات وجود داشته باشد، تولیدکننده با یک برنامه ریزی منظم می تواند در چرخه تولید کشور موثر واقع شود.

سلامتی در خصوص برنامه های صادراتی صدف کوهی گفت: این محصول در حال حاضر نیاز داخل را تأمین می کند و در آینده نزدیک صادرات آن را آغاز خواهیم کرد؛ هرچند برای آغاز این مسیر جدید و صادرات نیاز به سرمایه گذار بوده و در این اوضاع نامطلوب اقتصادی سرمایه گذاران، اقدام به همکاری نمی کنند.

افزایش قیمت حامل های انرژی معضل معادن گلستان
یکی دیگر از بهره بردارن صدف کوهی در خصوص معضلات موجود در حوزه بهره برداری و فرآوری این ماده معدنی، به خبرنگار بازار گفت: کارخانه صدف کوهی آریا، بهره برداری و فرآوری ماده صدف کوهی را در استان گلستان بر عهده داشته و این مجموعه پس استخراج صدف کوهی از معادن روستای آق بند گنبدکاووس، به منظور فرآوری، آن را به کارخانه منتقل می کند و در آنجا محصول برای توزیع آماده می شود.

احمد جوادی افزود: در این مسیر، مشکلات زیادی گریبان گیر این صنعت شده، که افزایش قیمت حامل های انرژی یکی از این معضلات است.

مدیر عامل مجموعه هلدینگ آریا با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۴۱ نفر در دو معدن در حال بهره برداری این شرکت، گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی مانع بزرگی در مسیر توسعه صنایع است.

جوادی در ادامه تحریم و کرونا را دو چالش صادرات صدف کوهی گلستان عنوان کرد و ادامه داد: طی سال های اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا در حوزه صادرات با محدودیت هایی روبرو شدیم.

وی تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا را علت دیگر کاهش صادرات صدف کوهی به کشورهای جهان عنوان کرد و افزود: از آنجا که این ماده تنها در استان گلستان قابل استخراج است، امیدواریم مسئولان کشوری و استانی برای رفع این موانع تمهیدانی بیندیشند.

از آنجایی که گلستان تنها منبع صدف کوهی در خاورمیانه است امیدواریم مسئولان کشوری و استانی برای رفع موانع صادراتی تمهیدانی بیندیشند

شناسایی ۱۷ معدن صدف کوهی در گلستان
برای اطلاع از برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص صدف کوهی با رئیس این سازمان گفتگو کردیم، درویشعلی حسن زاده به خبرنگار بازار گفت: صادرات ماده خام صدف کوهی به دلیل حجم بالا و ارزش مادی پایین و امکان جایگزینی آن با دیگر مواد، توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه تقاضایی از سوی کشورهای دیگر برای وارادت این ماده معدنی وجود ندارد، اظهارکرد: صدف کوهی هیچی ارزآوری‌ای برای استان نداشته و با توجه به اینکه معادن گلستان تنها معادن ایران هستند، پبشنهاد ما استفاده از این ماده در داخل کشور است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص تعداد معادن صدف کوهی در استان، گفت: تاکنون ۱۷ معدن صدف کوهی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۰ معدن فعال بوده و هفت معدن باقیمانده هم بنا بر سلب صلاحیت اداره کار، فعلاً غیرفعال است.

حسن زاده میزان ذخایر قطعی معادن صدف کوهی در استان را حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: البته در برخی برآوردها ذخیره احتمالی را تا دو برابر هم پیش بینی کرده اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۹۳ هزار تن صدف کوهی از معادن استان استخراج شده است، اضافه کرد: شرکت های بهره بردار هیچ محدودیتی در برداشت این ماده نداشته و میزان استخراج بستگی به میزان عملکرد بهره برداران دارد.

سال گذشته بیش از ۹۳ هزار تن صدف کوهی از معادن استان استخراج شده است

حسن زاده همچنین با بیان اینکه این معادن در دو شهرستان گنبدکاووس و کلاله قرار دارند، استقبال سرمایه گذاران را از این حوزه اندک برشمرد.

وی در ادامه از ایجاد بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران سخن گفت و افزود: ما با ارائه تسهیلات مناسب و همکاری های لازم با سرمایه گذار، زمینه را برای فرآوری این محصول آماده کرده اما با استقبال کم سرمایه گذاران روبرو شده ایم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از اشتغال مستقیم ۷۰ نفر در ۱۰ معدن صدف کوهی گلستان خبرداد و تصریح کرد: چنانچه صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود و سرمایه گذاران اقدام به فرآوری این محصول کنند زمینه های بیشتری برای اشتغال در استان ایجاد خواهد شد.

اگرچه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان علت مشخصی برای عدم حضور سرمایه گذاران عنوان نکرد اما با یک نگاه گذرا به وضع بازار می توان نابسامانی های اقتصادی را دلیلی برای عدم رغبت سرمایه گذاران به حوزه های مختلف اقتصادی و تولیدی، علی الخصوص حوزه معادن عنوان کرد.

طبق بررسی های انجام شده و بر اساس شواهد موجود می توان متوجه جایگاه بالای این ماده معدنی در توسعه اقتصاد استان و حتی کشور شد. از آنجا که معادن گنبدکاووس تنها منبع استخراج صدف کوهی در خاورمیانه هستند، برای توسعه این ظرفیت نیاز به یک عزم ملی بوده و علاوه بر مسئولان استانی، مسئولان کشوری هم باید نگاه ویژه ای به این ظرفیت منحصر به فرد گلستان داشته باشند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید