Performancing Metrics

تب قیمت گوشت قرمز بر جان مردم| نرخ گوشت زیر ساطور قصابان | اتاق خبر
کد خبر: 453789
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1401 - 11:04
بیرجند- گوشت قرمز در خراسان جنوبی طی یک سال گذشته به دلیل کمبود علوفه، افزایش قیمت خوراک دام و قاچاق گوشت بارها با تغییر قیمت مواجه شده و نارضایتی هایی را در پی داشته است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از بازار؛ گروه استان ها: به دنبال اعلام رسمی ‌اصلاح نرخ ارز و هدفمندسازی پرداخت یارانه‌ها، بازار کالاهای اساسی از قبیل مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات با افزایش قیمت همراه بوده است. در این بین گوشت ‌قرمز مستثنی از این تغییر قیمت‌ها نبوده و طی ماه های اخیر قیمت این کالا در بازار افزایش داشته است. به طوری که در بعضی از فروشگاه‌ها قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله به ۱۹۰ هزار تومان رسید، در حالی‌ که قبل از این حداکثر قیمت هر کیلو گوشت در قصابی‌ها به ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان می‌رسید.

افزایش قیمت گوشت قرمز بر اساس گفته مسئولان آنقدر زیاد است که کاهش خرید آن به خوبی قابل لمس بوده و آنچه در بازار گوشت خراسان جنوبی قابل ملاحظه است تفاوت قیمت های گوشت قرمز در سطح قصابی ها است.

ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح است و انتظار می رود همانند سالیان قبل جلوی در یکی از قصابی های معروف بیرجند شاهد صف طولانی مردم برای خرید گوشت تازه باشیم، اما تنها چند نفری وارد قصابی می شوند و اول قیمت گوشت گوسفند و گوساله را می پرسند و بعد از آن با خرید تنها دو تا سه کیلو از مغازه خارج می شوند.

قیمت گوشت گوسفند را قصاب از ۱۷۰ هزار تومان تا ۱۸۵ هزار تومان بسته به اینکه دارای چربی باشد یا خیر عنوان می کند و قیمت گوشت گوساله هم کیلویی ۱۸۰ هزار تومان اعلام می شود.

توان خرید گوشت را نداریم
یکی از شهروندان به خبرنگار بازار می گوید: سال های قبل قیمت گوشت گوساله از قیمت گوشت گوسفند ارزان تر بود و افرادی که توان خرید گوشت گوسفند را نداشتند گوشت گاو یا گوساله مصرف می کردند اما الان قیمت گوشت گوساله نه تنها ارزان تر از گوشت گوسفند نیست بلکه بالاتر هم رفته است.

سعیدی ادامه می دهد: وقتی علت را از قصابان می پرسیم می گویند به دلیل تقاضای مردم از گوشت گوساله و نداشتن چربی و مقرون به صرفه بودن آن برای مردم این گوشت افزایش قیمت داشته است.

وی با گلایه از اینکه در گذشته برای چند ماه گوشت قرمز خریداری می کردیم اما الان با افزایش قیمت ها فقط توان خرید گوشت قرمز را برای دو تا سه هفته داریم، می گوید: تفاوت قیمت گوشت در سطح شهر و در بین قصابی ها خیلی زیاد است، در صورتی که این محصول باید روزانه قیمت داشته باشد و با توجه به عرضه و تقاضا قیمت ها متفاوت باشد اما نه تنها نظارتی بر قیمت ها صورت نمی گیرد بلکه هر قصابی قیمتی را روی گوشت می گذارد.

تب قیمت گوشت قرمز بر جان مردم| نرخ گوشت زیر ساطور قصابان

وضعیت قصابی بسیار شیک بوده و توجه هر خریدار را به خود جلب می کند.خوشحال هستم که بالاخره در مرکز استان این چنین مرکز عرضه گوشت قرمز آن هم زیر نظر مستقیم کشتارگاه دایر شده و تمام محصولات آن با چیدمان عالی در اختیار شهروندان قرار می گیرد. با تصور اینکه در این مکان عرضه گوشت قرمز بدون واسطه در اختیار شهروندان قرار می گیرد و باید قیمت ها مقداری کاهش داشته باشد، وارد مغازه می شوم.

اینجا خبری از قصاب و چرخ گوشت و میز قصابی نیست بلکه انواع گوشت گاو و گوساله و گوسفند خیلی شیک بسته بندی و یا با سلفون در یخچال نگهداری می شود، گوشت چرخ کرده آماده عرضه شده و یک دستگاه برش هم برای خریدارانی که تمایل به خرید کمتر دارند، موجود است.

بلاتکلیفی در سامانه ۱۲۴
حسینی، یکی از شهروندان که برای اولین مرتبه است از این فروشگاه خرید می کند با گلایه از اینکه در یک روز در سطح قصابی های شهر بیرجند شاهد چند قیمت از گوشت گوساله بودم، می گوید: گوشت گوساله در این مرکز کیلویی ۱۵ هزار تومان از شمال شهر و ۱۰ هزار تومان از برخی دیگر از قصابی های سطح شهر گران تر است.

وی ادامه می دهد:بنا به گفته فروشنده، کیفیت گوشت بدون چربی گوساله در این فروشگاه دلیلی برای گران تر عرضه شدن آن بوده و حتی دیگر محصولات دامی هم از نظر کیفیت و تازه بودن نسبت به دیگر مراکز بالاتر هستند.

وی با اعتراض از اینکه چرا هیچ گونه نظارتی از تفاوت قیمت ها در بازار وجود ندارد، می گوید: برای این تفاوت قیمت ها با سامانه ۱۲۴ تماس گرفتم اما گفتند ما فقط می توانیم یادداشت کنیم و شکایت در مورد قیمت ها مربوط به سازمان جهادکشاورزی است و با این سازمان تماس بگیرید.

حسینی گلایه می کند: اگر سامانه ۱۲۴ از دسترس برای رسیدگی به گران فروشی و کم فروشی محصولات خوراکی خارج شده است چرا مسئولان در رسانه ها اعلام می کنند تا مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف با این سامانه تماس بگیرند؟

البته گفتنی است که حدود سه ماه قبل مهدی جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با برخی رسانه ها اعلام کرد که سامانه ۱۲۴ در اختیار این سازمان قرار دارد تا هرگونه تخلف اعلام شود و روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده بود تا جهادکشاورزی باید سامانه ای را برای خود در نظر و به مردم معرفی کند.

تب قیمت گوشت قرمز بر جان مردم| نرخ گوشت زیر ساطور قصابان

درجه بندی گوشت
برای خرید گوشت چرخ کرده به قصابی داخل یکی از بازار روزها مراجعه کردم که با وجود سه قصابی هر کدام قیمتی متفاوت را عنوان کردند و از ۱۷۵ تا ۱۸۵ هزار تومان قیمت ها متغیر بود.

هدایتی، یکی دیگر از شهروندان هم می گوید: زمانی که به قصابان از تفاوت قیمت گلایه می کنیم نوع کیفیت و دارا بودن چربی و غیر چربی را عنوان می کنند و حاضر نیستند تا کمی منصفانه تر و با توجه به قیمتی که برای آن ها تعیین شده است، گوشت قرمز را عرضه کنند.

وی ادامه می دهد: اگر توان کمتری برای تهیه گوشت قرمز داشته باشی باید گوشت چربی دار و دنده های گوسفند را مصرف کنی و برای قشر مرفه سردست و ران عرضه می شود چون قیمت بالاتری دارند و این قانونی است که اتحادیه برای قصابان تعیین کرده که هر قسمت دارای یک قیمت باشد.

نبود نظارت
یکی از شهروندان که چند ماهی است در یکی از شهرستان ها ساکن است، می گوید: به دلیل شغلی که داشتم به این شهرستان منتقل شدم و برای خرید گوشت به یکی از قصابی های شهر مراجعه کردم و زمانی که گوشت را برای پخت مصرف کردم کیفیت آن آنقدر پایین بود که گوشت با وجود شش ساعت نیم پز هم نشده بود.

وی با گلایه از اینکه وقتی شهروندان هزینه بالایی برای خرید گوشت پرداخت می کنند توقع گوشت خوب هم دارند، ادامه می دهد: زمانی که به قصابی که گوشت را از آن تهیه کرده بودم مراجعه کردم به هیچ عنوان قبول دار اعتراض من نشد و با این عنوان که تاکنون هیچ کس اعتراضی نداشته و شما برای اولین مرتبه خرید کرده ای و معترضی.

وی می گوید: یکی از همکاران آدرس قصابی دیگری را در شهر به من داد وقتی به قصابی مراجعه کردم با قیمتی بالاتر در هر کیلو ۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به قیمت گوشت در بازار مواجه شدم که قصاب دلیل آن را کیفیت بالای گوشت خود عنوان کرد.

وی با گلایه از نبود نظارت بر مراکز عرضه گوشت می گوید: به نظرم مسئولان هم آشنایی برای تهیه گوشت دارند و گوشت با کیفیت و به قیمت روز دریافت می کنند که این مشکلات را در بین مردم مشاهده نمی کنند.

تب قیمت گوشت قرمز بر جان مردم| نرخ گوشت زیر ساطور قصابان

بازار راکد است
رئیس اتحادیه مواد پروتئینی و قصابان خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با تایید در تفاوت در قیمت گوشت در بازار خراسان جنوبی گفت: این تفاوت قیمت به دلیل خواسته مشتری در نوع انتخابی گوشت است و اینکه اگر چربی گوشت بر اساس درخواست مشتری گرفته شود قیمت بالاتر می رود.

سید غلامرضا زجاجی با بیان اینکه طی چند هفته قبل افزایش قیمتی در گوشت وجود نداشته است، افزود: بازار خرید گوشت راکد است و از نظر مالی وضعیت قصابی ها مناسب نیست به همین دلیل قصابان رقابتی کار می کنند و برخی از قصابی ها گوشت را کمتر از نرخ مصوب عرضه می کنند.

بازار خرید گوشت راکد است و از نظر مالی وضعیت قصابی ها مناسب نیست به همین دلیل قصابان رقابتی کار می کنند و برخی از قصابی ها گوشت را کمتر از نرخ مصوب عرضه می کنند

وی قیمت گوشت قرمز را بر اساس قیمت دام زنده عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون قیمت دام زنده در میدان دام کیلویی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است و قصابی ها موظفند گوشت گوسفند لاشه را کیلویی ۱۷۰ هزار تومان، ران و سردست گوسفندی ۱۷۵ هزار تومان و گوشت گوساله را ۱۶۵ هزار تومان عرضه کنند.

وی در مورد قصابی هایی که مستقیم زیر نظر کشتارگاه قرار دارند اما قیمت عرضه گوشت درآن ها بالاتر است گفت: با بررسی هایی که انجام دادیم کیفیت گوشت در این مراکز بالاتر بود و به دلیل درخواست مشتری گوشت با شرایط بهتر در اختیار آن ها قرار می گیرد.

پرونده گران فروشی تشکیل نشده است
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در رابطه با تفاوت قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی به خبرنگار بازار گفت: در بازرسی های انجام شده ۹۰ درصد قصابی ها گوشت را به قیمت پایین تر از قیمت مصوب اتحادیه عرضه می کنند و طبق گزارش ارائه شده بالاترین قیمت گوشت گوسفند ۱۷۵ هزار تومان بوده است که با قیمت های ۱۵۹ و ۱۶۵ هزار تومان هم در برخی مراکز عرضه می شود.

رضا علیزاده بیرجندی با بیان اینکه تاکنون پرونده تخلف گران فروشی از طرف اتاق اصناف برای قصابی ها تشکیل نشده است افزود: پرونده هایی که برای این صنف تاکنون تشکیل شده در رابطه با نداشتن پروانه کسب و درج قیمت بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بازرسی به صورت نامحسوس توسط اتاق اصناف صورت می گیرد ادامه داد: اتاق اصناف تنها ۵ بازرس دارد که به صورت دوره ای برای پروانه کسب، درج قیمت از صنف ها بازرسی می کنند و این افراد به دلیل سابقه طولانی برای اصناف شناخته شده هستند و نمی توان به صورت نامحسوس بازرسی انجام داد.

به گفته وی بازرسی ها به صورت محسوس، نامحسوس و همیار توسط بازرسانی باید انجام شود که دولت چندین هزار میلیارد تومان برای جذب آنان هزینه کرده است و تنها در بیرجند بیش از ۱۰۰ بازرس وجود دارد که در این زمینه فعالیت می کنند.

در تماس تلفنی با مهدی جعفری مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در رابطه با ابهامات در رابطه با سامانه ۱۲۴ گفت: این سامانه در رابطه با شکایات و تخلفات گزارش شده توسط مردم است و سامانه تعزیرات و زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است که باید شکایات بررسی شود.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید