Performancing Metrics

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس | اتاق خبر
کد خبر: 455107
تاریخ انتشار: 16 آذر 1401 - 10:28
اتوبوس‌های برقی تولید داخل از آزمایش‌های اولیه سربلند بیرون آمده‌اند تا در مدار تولید انبوه قرار گیرند. اتوبوس‌هایی که قطعات اصلی‌شان وارد شده و در داخل مونتاژ می‌شوند هم مسیر تکمیل را طی می‌کنند.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از مشرق، اتوبوس‌های برقی تولید داخل از آزمایش‌های اولیه سربلند بیرون آمده‌اند تا در مدار تولید انبوه قرار گیرند. اتوبوس‌هایی که قطعات اصلی‌شان وارد شده و در داخل مونتاژ می‌شوند هم مسیر تکمیل را طی می‌کنند تا تعدادی از آنها پیش از پایان سال وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران و چند کلانشهر دیگر شوند. با این حساب، تهران فاصله خود را با شهرهای توسعه‌یافته از نظر به‌کارگیری وسایل نقلیه عمومی پاک کم خواهد کرد.

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

با توجه به اینکه برای شروع فعالیت اتوبوس‌های برقی چند شرکت، کارخانه، ارگان و نهاد در بحث ورود قطعات، تولید و ساخت، صدور مجوز و پلاک کردن اتوبوس‌ها دخیل هستند و مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه به‌طور کامل و صرفا با شهرداری تهران نیست، نمی‌شود زمان و تعداد دقیق و مشخصی را در این رابطه ذکر و به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی کرد، اما هرچه هست اینکه تا پایان سال پایتخت‌نشینان در چند مسیر به‌ویژه خط میدان بهارستان- جمهوری می‌توانند سوار بر اتوبوس‌های تمام‌برقی شوند.

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

چند سالی می‌شود که موضوع لزوم حرکت به سمت برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مطرح شده است. شهرداری تهران در دوره‌های قبلی وعده‌هایی برای ورود اتوبوس‌های برقی داد و در این راستا تلاش‌هایی نیز صورت گرفت که البته همگی بی‌سرانجام بود و عقیم ماند، اما مدیریت فعلی شهر تهران از سال گذشته به شکل جدی‌تری پیگیر تحقق این موضوع شده و توانسته در یک بازه زمانی اندک، اقدامات مؤثر و دستاوردهای مهم و قابل‌توجهی را در این حوزه کسب کند که یکی از مهم‌ترین فعالیت آنها در بیست‌وپنجم فروردین‌ماه رقم خورد؛ زمانی که ۲دستگاه اتوبوس تمام‌برقی آبی‌رنگ با نصب بنری که روی آن نوشته بود «طرح آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران» در مدت ۳روز به‌صورت آزمایشی، در مسیر شلوغ و پرتردد میدان جمهوری به میدان بهارستان مسافران را جابه‌جا می‌کردند.

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

نخستین گام برای ورود ۵۰دستگاه اتوبوس تمام‌برقی به خطوط حمل‌ونقل همگانی با همکاری بخش خصوصی محقق می‌شود. در کنار فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و همچنین برآوردها و بررسی‌های فنی و تخصصی که باید صورت می‌گرفت، این موضوع به لحاظ حقوقی و قانونی هم نیازمند دریافت یکسری مصوبه‌ها و مجوزها بود که با همکاری و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین هیأت دولت محقق و موانع موجود تقریبا برطرف شده است.

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

فعالیت اتوبوس‌های برقی تا قبل از پایان۱۴۰۱

فرایند برقی شدن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به همین ۵۰دستگاه محدود نمی‌شود و در مجموع صحبت از ورود ۹۰۰دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است. این ۹۰۰دستگاه قرار است به روش‌های مختلف ازجمله مشارکت بخش خصوصی، اتوبوس‌های واگذار شده توسط دولت و وزارت کشور، شهرداری تهران و... تامین شود.

درهمین راستا علیرضا زاکانی درباره تعداد و زمان ورود نخستین اتوبوس‌های برقی به‌ویژه ۵۰دستگاهی که گفته می‌شود اوایل فصل زمستان وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت می‌شود، گفت: «من امیدوارم که تا قبل از پایان سال اتوبوس‌های برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شوند، اما با توجه به اینکه تامین اتوبوس‌های برقی از چند طریق درحال انجام است، اجازه دهید تا به عدد و تعداد مشخصی اشاره نکنم. این ۵۰دستگاه که به آن اشاره کردید، فقط یکی از پروژه‌های ما در شهرداری تهران است و علاوه بر این پروژه‌های دیگری هم در زمینه اتوبوس‌های برقی داریم.»

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

قطعات ۴دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است

جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت می‌گوید: «ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در سال‌های گذشته تعدادی از اتوبوس‌های برقی نسل قدیم در سامانه اتوبوسرانی شهر تهران فعال بودند. ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دارای ۶۴دستگاه اتوبوس برقی کابلی بوده که از این تعداد هم‌اکنون ۱۶دستگاه فعال است. این اتوبوس‌های برقی نسل قدیم که از طریق شبکه برقی بالاسری کار می‌کنند، با فعالیت و جابه‌جایی مسافر در ۲خط میدان شهدا - ۱۷شهریور - بعثت به طول ۸.۵کیلومتر و میدان شوش - میدان خراسان - میدان شهدا به طول ۴.۵کیلومتر در حال خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی هستند.

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

شهرداری تهران با هدف افزایش سهم ناوگان پاک و برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و به‌منظور کاهش انتشار آلاینده‌های هوا، تأمین و به‌کارگیری ناوگان اتوبوس برقی نوین را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تهیه و به‌کارگیری ۵۰دستگاه اتوبوس برقی به‌منظور فعالیت در خط میدان بهارستان - میدان جمهوری به‌طول ۴.۵کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی صورت پذیرفته است. از این تعداد اتوبوس‌ اشاره شده، تاکنون یک دستگاه به‌منظور بررسی‌های فنی وارد کشور شده و قطعات ۴دستگاه دیگر نیز برای مونتاژ وارد ایران شده است.

ناوگان نوین و جدید اتوبوس برقی که قرار است به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود، به‌دلیل برخورداری از باتری‌های قابل شارژ، مانند اتوبوس‌های برقی نسل قبل دیگر نیازمند شبکه برق بالاسری و در نتیجه خطوط بالاسری نبوده و صرفاً نیازمند زیرساخت‌های لازم برای شارژ باتری است.»

اتوبوس‌های برقی تهران روی خط تولید +عکس

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید