Performancing Metrics

تدارک غربی‌ها برای تاسیس شعب شرکت‌در ایران/ تحریم‌ها برداشته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 87020
تاریخ انتشار: 7 دی 1393 - 11:52

 

 

 

اتاق نیوز- رئیس دفتر رئیس جمهور از حصول توافق سیاسی میان ایران با ۱+۵ خبرداد و گفت: کشورهای غربی در تدارک تاسیس شعب شرکت‌های خود در ایران هستند.

محمد نهاوندیان در گفتگو با مهر گفت: تحلیل‌های اقتصادی و سیاسی در کشورهای مختلف نسبت به مذاکرات ایران با ۱+۵ نشانگر این است که یک جریان مستمر افزایش خوش‌بینی نسبت به نتایج مذاکرات به راه افتاده که اثر آن نیز در تصمیم شرکتها بر برنامه‌ریزی برای حضور در ایران است؛ البته برای  کشورهایی که  به دلیل تحریمهای ظالمانه فاصله‌ای برای آنها با اقتصاد ایران،  ایجاد شده بود، تبعا  برای حضور مجدد اتخاذ یک تمهید مقدماتی را می‌طلبد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: به این جهت مشاهده می‌شود که هیات‌های تجاری و سیاسی پر جمعیتی از کشورهای غربی، در فاصله ماه های اخیر به ایران آمدند و برخی از آنها، هیات‌های مجددی را فرستاده‌اند و برخی دیگر، در تدارک تاسیس دفتر در ایران هستند.

وی تصریح کرد: البته این حرف درست است که این شرکتها برای شروع مبادلات و سرمایه‌گذاری باید مقررات تحریمی کشورهای خودشان را از سر راه بردارند؛ اما شاهد هستیم که حداکثر کارهایی را که تخلف قانونی محسوب نمی شود، از نظر فراهم کردن مقدمات، برنامه‌ریزی‌ها و حتی  انعقاد قرارداد مشاوره را انجام می دهند.

به گفته نهاوندیان، تحلیل‌های داخلی کشورهای غربی نشانگر این است که سرمایه گذاری و حضور در اقتصاد ایران، برای آنها بسیار سودمند است. البته این مصداق خوبی از اقدام برد- برد است که هم برای آن شرکتها به لحاظ حضور در اقتصاد امیدبخشی مثل ایران، پرسود است و هم برای ایران که برنامه های توسعه ای خود را می تواند با استفاده از سرمایه خارجی در کنار سرمایه داخلی پیش برد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: اما اینکه چه زمانی این حضور تحقق کامل پیدا خواهد کرد، آنچه که از درون مذاکرات گزارش شده، نشان این بوده است که توافق کلی سیاسی کاملا در دسترس قرار گرفته و نیاز به زمان بیشتر برای تصمیم‌گیری  دارد و در نتیجه تمدیدی مذاکرات ، برای حصول توافق در جزئیات اجرایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برداشته خواهد شد، ادامه داد: البته همه می دانیم که حصول این توافق جامع و نهایی، مخالفانی در گوشه و کنار دارد که آنها از هر فرصتی برای سنگ اندازی و جوسازی منفی علیه این مذاکرات استفاده دارد، را با برخی اظهارات تخریبی و منفی که مخالفان توافق پراکنده می‌کنند؛ اشتباه گرفت.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید