Performancing Metrics

نعمت بخش به نوبخت نامه نوشت: هشدار نسبت بر بهم‌ریختگی بازار خودرو | اتاق خبر
کد خبر: 91432
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1393 - 10:51
دبیر انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواست تا دولت پای خود را از قیمت‌گذاری خودرو بیرون بکشد و آن را به بازار بسپارد....
دبیر انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواست تا دولت پای خود را از قیمت‌گذاری خودرو بیرون بکشد و آن را به بازار بسپارد.
به گزارش اتاق نیوز، بازار خودرو در آستانه عید است و معاملات برای برگشتن رونق انتظار می‌کشند، انتظاری که مانند سا‌های گذشته کمی طولانی‌تر به نظر می‌رسد. اما به تازگی احمد نعمت‌بخش با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر رشد چهار درصدی تولید ناخالص داخلی در شش ماهه نخست امسال، رشد 65 درصدی تولید خودرو بوده است، گفت: انحصاری دانستن این صنعت و واگذاری قیمت آن به شورای رقابت در چند سال گذشته باعث آشفتگی و بهم‌ریختگی بازار خودرو و وارد شدن زیان شش هزار میلیارد تومانی شده است. او گفت: سابقه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار نشان دهنده ثبات این بازار از سال 73 تا 85 بوده و به رغم افزایش 238 واحدی تورم شاخص قیمت خودرو فقط 14 واحد افزایش یافته است. نعمت‌بخش در ادامه این نامه با اشاره به افزایش تعداد تولیدکنندگان و شرکت‌های واردکننده خودرو، گفت: این موضوع نشان می‌دهد صنعت خودروی ایران به هیچ عنوان ایجاد محدودیت برای ورود شرکت‌های جدید در بازار نکرده است. دبیر انجمن خودروسازان در این نامه اشاره کرده است: در 13 سال گذشته میزان عرضه و تنوع خودروی سواری رشد قابل ملاحظه‌ای از نظر تعداد و تولید خودرو سواری رشد قابل ملاحظه‌ای از نظر تعداد تولید، برند و مدل داشته است که این موضوع نشان می‌دهد عملا تعیین قیمت از سوی خودروسازان بر اساس قیمت دلخواه امکانپذیر نیست. او افزود: در سال 93 یک میلیون دستگاه خودرو شامل 19 برند و 57 مدل خواهد بود. از سویی خودروسازان داخلی هیچگاه با کاهش مصنوعی تیراژ تولید قیمت فروش را در بازار بالا نبرده است. نعمت‌بخش در این نامه اشاره می‌کند: محدود نگه‌داشتن قیمت کارخانه‌ای خودرو تنها باعث محدود شدن قیمت واقعی خودروی سواری در بازار نمی‌شود بلکه تنها به آشفتگی و رانت‌جویی در بازار دامن می‌زند و در عمل رانتی 100ها میلیارد تومانی به جیب دلالان می‌رود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید