Performancing Metrics

ابراهیم جمیلی:اصلاح آمار معوقات بانکی نیاز به یک اقدام شجاعانه دارد | اتاق خبر
کد خبر: 93416
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1393 - 13:03
وجود تسهیلات تکلیفی، سو استفاده ازمنابع بانکی و نداشتن آمار جامع از مطالبات بانک ها باعث رشد بی رویه معوقات بانکی در کشور شد....
وجود تسهیلات تکلیفی، سو استفاده ازمنابع بانکی و نداشتن آمار جامع از مطالبات بانک ها باعث رشد بی رویه معوقات بانکی در کشور شد.
اتاق نیوز- ابراهیم جمیلی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد "رویکرد"، گفت :اگر از اول مکان و میزان دریافت وام ها مشخص می شد و تسهیلات بانکی به اهلش پرداخت می گردید ما در حال حاضر شاهد افزایش نرخ مطالبات معوق بانک ها نبودیم. عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: باید اعلام شود که چقدر از این مطالبات متعلق به بخش خصوصی و چقدر سهم بخش دولتی است، باید مشتریان خوش حساب از مشتریان بد حساب بانکها تفکیک شوند. جمیلی تصریح کرد: متاسفانه در پرداخت تسهیلات بانکی هیچ تلاشی مبنی بر شناسایی افراد خوش حساب از بد حساب نشده و همین موضوع در مورد تفکیک مطالبات معوق بانکی هم صدق می کند. عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان آنکه پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک ها و ورود عملی بانکها به موضوع بنگاهداری منجر به افزایش مطالبات معوق در سیستم بانکی شده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار درستی در مورد رقم معوقات بانکی داده نمی شود، گفت: این موضوع به نداشتن آمار دقیق برمی گردد، اصولا ما درساختار آماری بخش های مختلف با مشکل جدی مواجه هستیم ، نبود یک آمار جامع در معوقات بانکی طی سال های گذشته باعث روند صعودی معوقات بانکی شده که این موضوع در نظام بانکی یک سونامی محسوب میشود . ابراهیم جمیلی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب بارها آمار ریشه کنی بی سوادی را در کشور اعلام کردند ولی هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه ندارند. ابراهیم جمیلی عنوان کرد : یکی دیگر از مشکلات آماری بانکها عدم ارائه رقم مطالبات معوق بانکها برروی خروجی سایت آنهاست، بهتر است بانک ها رقم مطالبات معوق خودرا به صورت تفکیک شده که نشان دهد سهم بخش خصوصی، دولتی و حتی خصولتی ها چقدر است بر روی سایت های خود قرار دهند. جمیلی تاکید کرد: بانک مرکزی نباید در قبال عدم ارائه آمار درست از سوی بانک ها سکوت کند، هم اکنون بانکها به جای آنکه صرفا به فعالیت بانکی بپردازند با تشکیل هلدینگ های متعدد وارد عرصه فعالیت در بخش های مسکن، پتروشیمی و صنایع نفت وگاز شده اند. وی عنوان کرد: در شرایط کنونی شعبات بانک ها مسابقه ناسالمی را بر پایه اینکه فضای شعب به اندازه و در کدام منطقه شعب داشته باشند عمدتا از طریق دور زدن مقررات به مرحله اجرای گذاشته اند. عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان آنکه بانک مرکزی درگذشته نتوانسته است نظارت کافی بربانکها داشته باشد اظهار کرد: باید یک تصمیم شجاعانه ازسوی این بانک برای مطالبات معوق گرفته شود ، بانکها در پرداخت تسهیلات واخذ آن عملکرد مناسبی نداشتند ، دربخش پرداخت تسهیلات بدون آنکه آماری از تولید کنندگان واقعی داشته باشند اقدام به پرداخت تسهیلات کرده اند. وی گفت: در بخش وصول مطالبات متاسفانه بدون بررسی آنکه آیا منابع بانکی در بخش تولید مصرف شده است یا خیر و بدون تفکیک بد حساب از خوش حسابان مطالبات معوق اقدام به وصول مطالبات معوق خود می کنند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید