یک کارشناس انرژی گفت: دو تغییر اعمال شده در اطلاعیه جدید شرکت ملی نفت برای فروش نفت در بورس در جذب مشتری و سهولت انجام امر موثر است،اما نباید از آن انتظار معجزه داشت.
اعطای معافیت به هشت مشتری نفت ایران که ازسوی آمریکا به این کشورها داده شده بود، از ابتدای سال میلادی جدید آغاز شده است. این درحالی است که براساس آخرین آمار، میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته است.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی جزییات قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایههای مردمی را تشریح کرد.
روند کاهش صادرات میعانات گازی نشان می دهد چنانچه دولت نتواند فازهای توسعه ای پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مصرف کننده بزرگ میعانات گازی است را راه اندازی کند، با چالشهای جدیدی مواجه می شود.
قیمت شاخص نفت خام برنت، دیروز با یک دلار و ۶۴ سنت افزایش به ۶۱ دلار و ۷۰ سنت و قیمت شاخص دبلیوتیآی آمریکا با یک دلار و ۱۰ سنت افزایش، به ۵۲ دلار و ۵۹ سنت رسید.
کارشناسان معتقدند بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صادرات نفت و طراحی شبکه مالی مناسب با توجه به شرایط تحریم ها، نیاز به اطمینان نسبت به تداوم عرضه نفت در بورس دارد.
عربستان سعودی صادرات نفت خود به ایالات متحده را کاهش میدهد. به نظر میرسد این اقدام برای تقویت قیمتهای نفت که به تازگی به شدت سقوط کردهاند، صورت گرفته باشد.
وزیر نفت گفت:پیشنهاداتی مبنی بر اینکه نفت در بورس به صورت ۱۰۰ درصد ریالی فروخته شود مطرح شده که این پیشنهاد به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه ارائه شده است.
وضع مجدد تحریمها و سخت بودن فروش نفت خام،توسعه صنعت پالایشگاهی با استفاده از سرمایههای مردمی و فروش فرآوردههای نفتی را به راهکاری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.
اگرچه هزینه احداث پتروپالایشگاه ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از پالایشگاه است اما فرآورش نفت خام در پتروپالایشگاه ۲.۵ برابر بیشتر از فرآورش در پالایشگاه سودآوری دارد.