Performancing Metrics

"تولید و صادرات" راهگشای خروج کشور از رکود است | اتاق خبر
کد خبر: 171112
تاریخ انتشار: 26 آبان 1394 - 11:43
رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه هیاتهای خارجی زیادی برای فروش محصولات خود به ایران می آیند گفت: اگر می خواهیم در دوران پسا تحریم حرفی برای گفتن داشته باشم باید ب

رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه هیاتهای خارجی زیادی برای فروش محصولات خود به ایران می آیند گفت: اگر می خواهیم در دوران پسا تحریم حرفی برای گفتن داشته باشم باید به همان تعداد که هیاتهای اقتصادی که به همراه سیاستمداران به ایران می آیند ما نیز هیات اقتصادی با دیپلمات های خود به سفرهای خارجی گسیل کنیم تا نوعی تعادل متقابل بین این ورود و خروجا و به عبارتی دیگر میان صادرات و واردات ایجاد شود.

به گزارش اتاق خبر نهمین جشنواره مدیران و تولید کنندگان جوان با حضور مدیران، تولید کنندگان و فعالان جوان بخش های مختلف اقتصادی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد. در همین راستا ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران به عنوان یکی از سخنرانان جشنواره، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره مدیران و تولید کنندگان جوان در مورد عملکرد اقتصادی دولت گفت: در دولت گذشته تورمی در حدود 45 تا 50 درصدی وجود داشت اما دولت جدید نرخ تورم را تا حد زیادی پائین آورد و این امر جای خرسندی دارد اما در عین حال این پائین آمدن تورم منجر به رکود در اقتصاد شده است. در حقیقت دولت بین تورم و رکود، رکود را انتخاب کرد که این مساله منجر به ضربه خوردن تولیدکنندگان شده است. جمیلی در ادامه صحبت های خود از بسته اقتصادی دولت به عنوان وسیله ای برای ایجاد حرکت در بازار و خروج از رکود نام برد و گفت: ای کاش دولت به حرف تشکل های جوانان گوش می کرد و این ارقام، وام ها و تسهیلات به جای هزینه شدن در بازار خودرو، به بخش تولید و گروه های مختلف تولید کننده تزریق می شد. وی با ذکر مثالی در مورد ورود خودرو به بازار و ضرر آن به اقتصاد و صنعت کشور گفت: این وام بهتر بود به تولید کنندگان داده می شد زیرا برای گذر کردن از رکود اقتصادی نیاز به تولید و صادرات داریم. رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه هیاتهای خارجی زیادی برای فروش محصولات خود به ایران می آیند گفت: اگر می خواهیم در دوران پسا تحریم حرفی برای گفتن داشته باشم باید به همان تعداد که هیاتهای اقتصادی که به همراه سیاستمداران به ایران می آیند ما نیز هیات اقتصادی با دیپلمات های خود به سفرهای خارجی گسیل کنیم تا نوعی تعادل متقابل بین صادرات و واردات ایجاد شود. جمیلی یکی از مشکلات تولید کنندگان را بانکها دانست و با ذکر مثالی از کمبود منابع بانکی برای دادن وام به تولید کنندگان گفت: رقمهای بدهی ها به نظام بانکی به نام بخش خصوصی نوشته می شود در حالیکه این بخش بدهکار نیست و ارقام کلان در اختیار بخشهای دیگر است و این باعث شده که بخش خصوصی بدنام شود. من پیشنهاد می کنم که بانکها لیست افراد بدهکار خود را در سایتهای خود اعلام نمایند. درخواست دیگرما این است که دولت تکلیف موسسات مالی غیر مجاز را تعیین کند. وی با تاکید بر جایگاه اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم گفت: بخشی از مشکلات اقتصاد ایران بین المللی بوده و بر اقتصاد کشور تحمیل شده است لذا باید با مردم صادق بود و به آنها بگوییم که اکنون زمان تولید است و مردم را به درست مصرف کردن عادت دهیم. رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به بی نظیر بودن کشور از لحاظ داشتن منابع طبیعی و تنوع جغرافیایی خواستار ارجحیت دادن منافع ملی به منافع شخصی و گروهی شد.

باید برای تمام مدیران ارشد و مسن کشور مشاورانی جوان قرار دهیم. در ادامه شهرام شریعتی عضو هیات مدیره خانه اقتصاد ایران در سخنان خود با بیان اینکه استعداد یابی در میان جوانان یکی از ملزومات پیشرفت اقتصاد کشور است گفت: باید با به وجود آوردن سیستمی برای استعدادیابی در میان جوانان، افرادی را که دارای توانمندی ذاتی برای مدیریت هستند را شناسایی و مدیران آینده را با این روش تربیت نماییم. وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل جوان شدن مدیران در کشورهای غربی استعداد یابی و آموزش جوانان برای بخش مدیریت است گفت: باید برای تمام مدیران ارشد و مسن کشور مشاورانی جوان قرار دهیم که در کنار مشاوره به این مدیران درسهای مدیریتی را نیز از این افراد با تجربه فرا بگیرند. این امر می تواند به این صورت نیز باشد که در کنار مدیران جوان از مشاوران با تجربه استفاده نماییم. در ادامه مراسم دکتر حامد ساجدی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با ذکر مثالی در مورد صادرات زعفران و نفت از سرمایه های انسانی به عنوان منبعی که بیشترین صادرات و کمترین سود را برای کشور دارد نام برد. وی ارزش سرمایه انسانی ایران را در خارج از کشور در حدود 150 خواند و گفت: این افراد توانمندی های بسیاری دارند اما فاقد سرمایه مادی هستند.این افراد غالبا مدیریت کسب و کار را نمی دانند اما توانایی خلق ارزش را دارند. ساجدی با بیان اینکه کشور ایران در رده بندی جهانی نوآوری در رتبه نازل 120 قرار دارد گفت: علیرغم اینکه از لحاظ آموزش و پژوهش رتبه قابل قبولی را داریم اما از لحاظ زیرساخت های کسب و کار وضعیت خوبی را نداریم. راه حلی که در دنیا برای حل این مشکل است بکارگیری ایده های خلاقانه و ارتقا براساس آن ایده ها است. شرکت های بزرگ در دنیا براساس همین سیستم های سرمایه گذاری ماجراجویانه به وجود آمده اند.

دولت شهامت واگذاری بخشهای تحت نظر خود را به بخش خصوصی داشته باشد دیگر سخنران این مراسم آرمان خالقی عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بود وی با بیان اهمیت حضور جوانان در صنعت کشور از ورود جوانان به این بخش از اقتصاد کشور دفاع کرد و گفت: دولت قرار است مالکیتها و مدیریت های خود را به بخش خصوصی واگذار کند اما پیشرفت خاصی مشاهده نشده است. در صورتی که دولت مالکیت بنگاه های تحت اختیار خود را به بخش خصوصی واگذار نکند وضعیت به همین شکل خواهد ماند. وی با بیان اینکه از نظر دولت بخش خصوصی توان رقابت و مدیریت را ندارد گفت: امیدوار هستیم که دولت شهامت واگذاری بخشهای تحت نظر خود را به بخش خصوصی داشته باشد و بخش خصوصی را به عنوان رقیب خود نگاه نکند. عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اهمیت دوران پسا برجام بر اهمیت برنامه ریزی برای این دوره تاکید کرد و خواستار اجرای طرح آمایش سرزمینی از سوی دولت برای پویایی اقتصاد ملی کشور شد. وی در ادامه با ذکر مثالی درباره سردرگمی در قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: اجرای این قانون مشکلات زیادی رابرای تولید کنندگان به دلیل آماده نبودن بسترهای لازم برای اجرای آن به وجود اورده است. در ادامه مراسم پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به نهمین جشنواره مدیران و تولید کنندگان جوان قرائت شد. لاریجانی در این پیام با ارزشمند خواندن برگزاری این گونه مراسم، برگزاری جشنواره مدیران و تولید کنندگان جوان را زمینه ای برای ایجاد خودباوری، انگیزه و تقویت روحیه در جوانان دانست. وی در این پیام با اشاره غنای منابع انسانی و فکری کشور، جوانان را به نوآوری و خلاقیت در عرصه های اقتصادی و مدیریتی تشویق کرد. وی در پایان برای برگزار کنندگان این جشنواره آرزوی موفقیت کرد و ابراز امیدواری کرد که با استعانت از درگاه الهی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش همه مسئولان و نخبگان شاهد نشاط کشور در همه ابعاد مدیریتی، فرهنگی و اقتصادی باشیم.

در ادامه رئیس دفتر آزانس یونیدو در تهران به به خلاقیت در زمینه های اقتصادی در ایران و تغییراتی که در اخلاق و رفتار تجار ایرانی از شصت سال پیش تا کنون ایجاد شده اشاره کرد. وی با بیان اینکه با وجود شرکتهای فعال در زمینه نفت و آلومینیوم درآمد ملی کشور کم است گفت: تغییرات با خود فرصتها و تهدیداتی می آورد. در ایران در حدود 85 درصد نیروی کار در بخش خدمات فعالیت می کند و تنها 15 درصد نیروی کار در تولید نقش دارند و این نقطه ضعفی برای اقتصاد کشور است.

امروز استقلال ما منوط به قدرت اقتصادی ما است. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیگر سخنران مراسم بود که با اشاره اهمیت حضور جوانان در عرصه های کشور از اقتصاد و تولید به عنوان عوامل قدرت برای کشور نام برد. شمخانی در ادامه صحبت های خود گفت: امروز از منظر امنیت ملی مهمترین موضوعات ما رشد اقتصادی، کاستن نرخ بیکاری، فساد ستیزی و مبارزه با فساد اقتصادی، خروج از رکود و کاهش تورم است. امروز استقلال ما منوط به قدرت اقتصادی ما است. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اتحاد میان تمامی افراد در کمک به دولت گفت: اقتصاد متکی بر مزیت انسانی قابل تحریم نیست و با کمک از الگوهای اقتصادی بومی،مبارزه با سوداگری و ایجاد فرهنگ خرید تولیدات داخلی به اقتصاد کشور کمک کنیم. شمخانی با بیان اینکه اقتصاد دولتی و تصدی گری دولتی موجب فساد است از نبود اهتمام کافی به استفاده از ظرفیت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در ادوار گذشته انتقاد کرد و گفت: دولت یازدهم با گام برداشتن در مسیر از میان بردن رانت‌های اطلاعاتی، تسهیل در ارایه مجوز‌ها و ثبات قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی، مشوق‌های لازم را برای حضور واقعی آحاد مردم در عرصه‌های اقتصادی مختلف فراهم کرده است.وی با نام بردن از تحریم به عنوان یکی از مشکلات اقتصاد کشور بر استفاده از صنایع دانش بنیان تاکید کرد. در پایان مراسم از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها بدنبال خواهد آمد:

1 حاج علی اصغر حاجی بابا بنیان گذار و رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی شوفاژ کار نکو داشت چهره ماندگار صنعت ایران
2 علی اکبر حسین آبادی بنیان گذار و مدیرعامل گروه صنعتی ایساتیس نکو داشت چهره ماندگار صنعت ایران
3 محمدرضا تقی گنجی ریاست هماهنگی و عضو هیئت مدیره گروه صنعتی رازی چهره ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران
4 وجیه اله جعفری مدیرعامل تهیه و تولید مواد معدنی چهره ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران
5 مختار قانون مشاور ارشد سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز چهره ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران
6 آرش سلطانی عضو هیات مدیره و مدیر زر ماکارون واحد تولیدی برتر
7 آرش حیدرخانی مدیرعامل سبز زیور مدیر نمونه جوان
8 شهرام شریعتی مدیر عامل شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما مدیر نمونه جوان
9 شهرام نامی ملایی مدیرعامل بنیاد بتن هرمزگان مدیر نمونه جوان
10 سیدفخرالدین عامریان مدیرعامل دشت بهشت آریا واحد خدماتی برتر
11 علیرضا رنجبرپور آذری زاد مدیرعامل آریا پالایش ایرانیان مدیر نمونه جوان
12 کوروش رحمانی محمد آقا فرد مدیر عامل راهبرد سازه مدیر نمونه جوان
13 علی مردان علایی مدیرعامل شرکت صنعتی شوفاژ کار واحد تولیدی برتر
14 ناصر قصابان نژاد دزفولی مدیرعامل شرکت صادرات جهان میوه کوثر واحد تولیدی برتر
15 محسن ادیبان مهر مدیرعامل شرکت سریر پلاست دزفول واحد تولیدی برتر
16 محمود اولیایی مدیرعامل مهندسین مشاور کاین سامانه مدیر نمونه جوان
17 محمد مهدی مومن زاده مشاور عالی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران مدیر نمونه جوان
18 محمدعلی محراب بیگی مدیرعامل کانون آگهی محراب مدیر نمونه جوان
19 علی نقی عبدی ارسل مدیریت نمایندگی 2802 شرکت بیمه آسیا واحد خدماتی برتر
20 حامد ساجدی مدیرعامل پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد (شناسا) مدیر نمونه جوان
21 مجید سکوت جهرمی قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدی ساختمانی ورا مدیر نمونه جوان
22 داود بهشتی زاده بنیان گذار و مدیرعامل شرکت بتن آماده مهد نوین بتن سازان مدیر نمونه جوان
23 عزیز متاعی مالک و مدیر شرکت بتن آماده چومران واحد تولیدی برتر
24 امیرحسین رضایی نژاد مدیرعامل شرکت تعاونی باشگاه مشتریان گروه پیشگامان کویر یزد مدیر نمونه جوان
25 سید محمد دهقان نیری مدیر عامل سازان سنگ سالار مدیر نمونه جوان
26 مسعود خیر اندیش مدیر عامل گروه صنعتی پاکیان کویر واحد تولیدی برتر
27 زینب حبیبی تبار مدیرعامل پدیده تبار مدیر نمونه جوان
28 حیدر داوری زرنقی رییس هیات مدیره شمس پلاست طب واحد تولیدی برتر
29 حسن مقدم اصل مدیر عامل شرکت توسعه و تجارت ماتریس مدیر نمونه جوان
30 مهدی بستانچی قائم مقام مدیرعامل شرکت دمنده مدیر نمونه جوان
31 ژوبین قاسمی مدیر عامل گروه صنعتی شفق دانا مدیر نمونه جوان
32 شیرزاد سلطانی مدیر عامل شرکت تولیدی صنعتی پویا پلیمر سهند مدیر نمونه جوان
33 مجید کلانتری داریان مدیر عامل فرآورده های غذایی سمیه (سهامی خاص) مدیر نمونه جوان
34 حسن مالا میری عضو هیات مدیره شرکت فردوس کاران امید (ایلیا استیل) مدیر نمونه جوان
35 سید بیژن معصومی لاری مدیر عامل شرکت پلیران اتصال واحد تولیدی برتر
36 سیاوش معصومی لاری مدیریت بازرگانی شرکت پلیران اتصال مدیر نمونه جوان
37 فرامرز ضابطی طرقی مدیر عامل آسفالت پارس دماوند مدیر نمونه جوان
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید