Performancing Metrics

صدور روادید چندبار ورود با معرفی شورای ایران و هند برای تجار | اتاق خبر
کد خبر: 148271
تاریخ انتشار: 11 مهر 1394 - 11:57

اتاق نیوز- در جلسه هیأت مدیره شورای بازرگانی ایران و هند با سفیر جدید این کشور در تهران طرفین بر سر ارائه ویزای چند بار ورود 6 ماهه برای تجار با معرفی شورای بازرگانی ایران و هند به توافق رسیدند هرچند که سوراب کامور سفیر این قول را به طرف ایرانی داد که در آینده نزدیک شاهد روادیدهای بلندمدت تر باشیم.

در ابتدای این جلسه کامور با اشاره به ریشه های تاریخی روابط ایران و هندوستان به ویژه از جنبه های فرهنگی اعلام کرد ما به دنبال تعامل های عالی از جنبه های اقتصادی و سیاسی هستیم و در این راستا دیدارهای بسیار مثبتی میان سران دو کشور برقرار شده است. به گفته سفیر هند در تهران تعامل بین رهبران دو کشور بسیار خوب بوده است و نخست وزیر هند و رئیس جمهور ایران در روسیه در ابتدای امسال دیدار کرده اند و از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران، ظریف هم در آگوست به هندوستان سفر کرد و صحبت های بسیار خوبی در آن سفر انجام شد. به گفته کامور ما به دنبال ساخت پایه های روابط اقتصادی ایران و هند هستیم به همین دلیل مسئله ویزا را به عنوان یک مشکل بر سر این روابط شناسایی کردیم و در حال حل این مشکل هستیم. سفیر هند در ایران افزود از این پس ویزای هند برای ایرانیان فقط 7 روز کاری طول خواهد کشید و تلاش خواهیم کرد این مدت را به یک هفته بدون احتساب روزهای کاری یا غیرکاری برسانیم. وی تأکید کرد همچنین تجاری که روابط تجاری با هند دارند می توانند روادید 6 ماهه چند بار ورود از سفارت هند دریافت کنند و امیدواریم این تغییرات بتواند تعاملات بین تجار ایرانی و هندی را بیشتر کند.

ابراهیم جمیلی، رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و هند در این جلسه با اشاره به وجود ریشه های فرهنگی و علاقه ایرانی ها به کشور هند گفت خوشبختانه ورود شما به ایران به عنوان سفیر جدید هند با توافقات هسته ای هم زمان شده است و از سوی دیگر هند جهش اقتصادی خود را آغاز کرده است. به گفته جمیلی هند در آینده نزدیک یکی از مهمترین اقتصادهای جهان خواهد شد به همین دلیل ایرانی ها می توانند حضور پررنگی در اقتصاد هند داشته باشند و در مقابل شرکت های هندی می توانند در اقتصاد ایران حضور داشته باشند. رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و هند تأکید کرد با وجود ملاحضاتی که شرکت های بزرگ هندی به دلیل تحریم ها داشتند اما ایرانی ها کمک های هند در زمان تحریم را فراموش نخواهد کرد اما در عین حال شرایط جدیدی ایجاد شده است.

ابراهیم جمیلی مهمترین مشکل ارتباط با هند را مسئله ویزا دانست و گفت ویزای چند بار ورود به شدت مورد نیاز فعالان اقتصادی است اما 6 ماه حداقل زمان ویزا است و در حال حاضر کشورهای اروپایی به تجار ویزای شینگن را 2 ساله ارائه می دهند و ما می خواهیم هند نیز این کار را انجام دهد. وی همچنین با اشاره به مسائل تحریم تأکید کرد برخی شرکت های ایرانی در هند مشکلاتی پیدا کرده اند سفارت می تواند آنها را حل کند و بهترین روش استفاده از مرکز داوری است. جمیلی افزود مطمئنا فقط هندی ها مقصر نیستند و ممکن است شرکت های ایرانی نیز مشکلاتی داشته باشند ولی بهتر است این مشکلات بدون دخالت دادگاه ها و از طریق داوری حل شود.

رئیس شورای بازرگانی ایران و هند با تأکید بر این که باید تعداد پروازهای میان ایران و هند افزایش یابد افزود باید سرمایه گذاری هند در بندر چابهار زودتر صورت گیرد چرا که هر دو کشور به شدت از این موضوع سود می برند و بر کاهش هزینه تجارت دو کشور بسیار موثر خواهد بود. جمیلی پیشنهاد داد یک کمیته کاری بین شورا و سفارت برای سرمایه گذاری های مشترک ایجاد شود و به سرمایه گذارهای دو طرف مشاوره های درست ارائه شود. وی تأکید کرد در بعضی از موارد سرمایه گذارهای خارجی مجبور به پرداخت هزینه های غیرواقعی می شوند در حالی که ما قانون خوبی برای سرمایه گذاری داریم و اگر هندی ها سرمایه گذاری مشترک کنند طرف ایرانی بدون هزینه این کارها را انجام خواهد داد.

جمیلی همچنین پیشنهاد همکاری میان استان های هند و استان های ایران را مطرح کرد و گفت استان هایی که به هند هیأت می فرستند باید با استان های همتای خود هماهنگ شوند. وی با اشاره به این که زمانی دانشجویان ایرانی زیادی در هند تحصیل می کردند گفت تعداد این دانشجویان به مرور کاهش یافته است که باید به حالت قبل برگردد و راه حل این موضوع ایجاد روابط میان دانشگاه های دو طرف است. رئیس شورای بازرگانی ایران و هند با تأکید بر نمایشگاه های مهمی که دو طرف در منطقه برگزار می کنند افزود باید سازمان های نمایشگاهی در هند با ایران هماهنگ شوند تا شرکت های ایرانی بتوانند نمایشگاه های خوبی در هند برگزار کنند و همچنین به طرف هندی می توانیم اطلاعات نمایشگاه های ایرانی را ارائه دهیم.

رئیس شورای بازرگانی ایران و هند با اشاره به انتشار نشریه شورای بازرگانی ایران و هند افزود تلاش ما معرفی شرکت های هندی فعال در ایران است و از سفارت می تواند از این نشریه استفاده کند. همچنین از سفیر دعوت شد تا در جلسات شورا که فعالان اقتصادی ایرانی که در هند فعالیت می کنند حضور داشته باشد.

کامور با اعلام موافقت با پیشنهاد شورای بازرگانی مشترک ایران و هند تأکید کرد روادید بلندمدت تر از 6 ماه حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود از سال 2009 تا 2014 تعداد دانشجویان ایرانی در هند از طریق تعداد ویزای دریافت شده به خوبی مشخص است و تعداد دانشجویان ایرانی در هند کاهش یافته است که بخشی از این موضوع به خاطر مشکل ویزا است اما مشکل اصلی به خاطر مسئله روابط دانشگاهی است که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد. سفیر هند در ایران با اشاره به پیشنهاد استفاده از مرکز داوری برای حل مشکلات حقوقی شرکت های ایرانی و هندی گفت باید روی این موضوع بحث کرد و ساز و کار مناسبی برای آن پیدا کرد و بهترین روش استفاده از تجربه ایران در استفاده از مرکز داوری در مقابل سایر کشورها است.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید