Performancing Metrics

کسری بودجه و کاهش رشد درکشورهای شورای همکاری خلیج فارس | اتاق خبر
کد خبر: 158247
تاریخ انتشار: 30 مهر 1394 - 06:30
روزنامه فایننشال تایمز انگلستان اعلام کرد: صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه در تازه ترین گزارش چشم انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی پیش بین

روزنامه فایننشال تایمز انگلستان اعلام کرد: صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه در تازه ترین گزارش چشم انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی پیش بینی کرد، شش عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی.سی.سی) با کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی روبرو شوند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در شش کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت از 3.25 درصد در سال 2015 به 2.75 درصد در سال 2016 کاهش خواهد یافت. بنابه این پیش بینی، میانگین کسری بودجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امسال به 13 درصد تولید ناخالص داخلی در این کشورها می رسد. عربستان سعودی، بزرگ ترین اقتصاد این گروه، در سال 2015 با کسری بودجه ای معادل 21.6 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال 2016 با کسری بودجه ای معادل 19.4 درصد تولید ناخالص داخلی روبرو خواهد شد. این کشورها در مجموع با از دست دادن 360 میلیارد دلار درآمد نفتی در سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت، باید در پنج سال آینده با کسری بودجه بیش از یک تریلیارد دلاری دست و پنجه نرم کنند. صندوق بین المللی پول هشدار داد، صادرکنندگان نفت باید هزینه ها و سیاست های درآمدی خود را تنظیم کنند تا از ثبات مالی خود محافظت نمایند. مسعود احمد مدیر منطقه ای صندوق بین المللی پول امروز در یک کنفرانس خبری در دوبی، گفت: بله این کشورها دارای ضربه گیرهای مالی هستند، اما پرداختن به این مسایل از فوریت زمانی برخوردار است. باید در راستای کاهش هزینه ها، انتخاب های سختی انجام شود و یا درآمدهای غیرنفتی مانند درآمدهای مالیاتی، افزایش پیدا کند. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد، میانگین قیمت نفت که در نیمه نخست 2014 معادل 110 دلار در هر بشکه بود، در سال 2015 به طور متوسط به 52 دلار در هر بشکه برسد و به تدریج در پایان دهه جاری به 63 دلار در هر بشکه افزایش یابد. رشد محصولات غیرنفتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال های 2015 و 2016 در سطح چهار درصد باقی می ماند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید