Performancing Metrics

برقراری عدالت بیمه ای، وظیفه مسئولان است | اتاق خبر
کد خبر: 301840
تاریخ انتشار: 22 آذر 1394 - 13:29
یک کارشناس رفاه و تامین اجتماعی:
یک کارشناس رفاه و تامین اجتماعی معتقد است: در بحث بیمه ها با خودداری از طرح های خرق الساعه باید به گونه ای رفتار کنیم که اقشار ضعیف جامعه، قربانی اقشار توانمند نشوند.

یک کارشناس رفاه و تامین اجتماعی معتقد است: در بحث بیمه ها با خودداری از طرح های خرق الساعه باید به گونه ای رفتار کنیم که اقشار ضعیف جامعه، قربانی اقشار توانمند نشوند.

عباس اورنگ، کارشناس رفاه و تامین اجتماعی گفت: در بحث عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت های ملی، عدالت بیمه ای  یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و اصرار وزارت بهداشت بر ادغام بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت این عدالت را زیر سوال خواهد برد.

وی در تشریح این مطلب افزود: در عدالت بیمه‌ای، به طور منطقی  افراد با آورده های متفاوت نمی‌توانند برخورداری های یکسان داشته باشند.

وی ادامه داد: اما اگر به دنبال عدالت و رعایت حقوق مردم هستیم، قاعدتا افراد توانمند باید آورده‌های بیشتری داشته باشند که بی تردید بحث تجمیع بیمه‌های درمانی با نادیده گرفتن حقوق بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی این قاعده را نقض می‌کند.

اورنگ افزود: این که اقشار ضعیف جامعه یعنی کارگران و بازنشستگان، آورده های بیمه ای بیشتری داشته باشند و از آنها بخواهیم که این آورده ها را با باقی اقشار ملت،  برابر قسمت کنند و در نهایت همه خدمات درمانی یکسانی دریافت کنند، عین بی عدالتی است.

این کارشناس تامین اجتماعی و رفاه گفت: اگر از دیدگاه کارشناسانه به قضیه نگاه کنیم  طرح ادغام در شرایط فعلی  نه تنها منطق عدالت اجتماعی را زیر سوال می برد بلکه هیچ ضرورتی نیز ندارد.

وی ادامه داد: جای شک نیست که کاستی های فعلی نهادهای بیمه گر با قانون مندی و نظارت حل می شود و نیازی به تجمیع نیست.

وی افزود: با نظارت دقیق و اعمال ضوابط قانونی، این نهادها باید به ارائه حداقل های درمانی به شیوه ای در دسترس و کارآمد مکلف شوند.

اورنگ با اشاره به عدم توزیع عادلانه سرانه درمان شهروندان گفت: سالهاست توزیع سرانه درمان براساس قانونمندی و عدالت انجام نمی شود و بدون تردید وظیفه دولت در پرداخت صحیح سرانه درمان شهروندان به خصوص اقشار کم درآمد جامعه یعنی کارگران و بازنشستگان، خطیر و تردیدناپذیر است، و متاسفانه باید گفت این وظیفه به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان این مطلب که مراقب باشیم  به گونه ای رفتار نشود که اقشار ضعیف جامعه قربانی اقشار توانمند شوند گفت: با اجرای طرح ادغام در نهایت همه مردم متضرر خواهند شد.

وی در توضیح این مطلب با اشاره به نارسایی ها و ضعف های طرح تحول نظام سلامت و عدم تحقق وعده های این طرح گفت: طرح ادغام مشکلی از طرح تحول سلامت حل نمی کند، فقط یک سری منابع مالی جدید در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد که با تخصیص غیر کارشناسانه و غیر اصولی این منابع نیز هدر خواهد شد و بی شک با هدر رفتن منابع ملی به بهانه طرح تحول سلامت، همه اقشار ملت ضرر خواهند کرد.

عباس اورنگ در پایان گفت: عدالت بیمه ای حلقه مفقوده نظام بیمه ای ایران است و بهتر است مقامات و مسئولان به جای پافشاری بر طرح ادغام، به تامین این عدالت بیندیشند.  

منبع: ایلنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید