Performancing Metrics

واکنش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان به دریافت چک از متقاضیان وام 25 میلیونی | اتاق خبر
کد خبر: 303101
تاریخ انتشار: 28 آذر 1394 - 10:37
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
هشدار رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خودروسازان ، کلکسیون ژیان در ایران، آخرین اخبار از وام 25 میلیونی خودرو، انتشار فهرست ایمن ترین خودرو ها از مهمترین عناوین اخبار حوزه خودرو در هفته ای که گذشت بودند:

اتاق خبر –محمد حسن گودرزی: بازار خودرو و اخبار مربوط به آن همواره جز مسائلی هستند که مورد توجه مردم در تمام کشورها است. این موضوع همچنین در کشوری مانند ایران با حساسیت قابل توجه افکار عمومی و مردم روبرو است. اتاق خبر تلاش دارد در پایان هر هفته یک گزارش خبری و تحلیلی از این بازار را منتشر کند. گزارش پیش رو در همین راستا به رشته تحریر درآمده است:

ماجرای دریافت چک تضمینی برای متقاضیان وام 25 میلیونی خرید خودرو همچنان ادامه دارد تا جایی که واکنش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان را به همراه داشت. به گزارش ایسنا، ماجرا از آنجایی آغاز شد که خودروسازان اقدام به دریافت چک تضمین علاوه بر چک‌های اقساط کردند؛ به‌گونه‌ای که ایران خودرو هنگام ثبت‌نام و سایپا در زمان تکمیل مدارک، از مشتریان چک تضمین معادل 120 درصد قیمت خودرو، دریافت کرد.


این موضوع علاوه بر اعتراض خریداران، واکنش مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشته است. در این زمینه محمود نوایی- رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هشدار داده که خودروسازان حق ندارند خارج از ضوابط تعیین شده در قرارداد اولیه، شرایطی را به خریداران تحمیل کنند.
وی از واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خبر داده و اظهار کرده که محمدرضا نعمت‌زاده دستور داده است اگر شرایط جدیدی خارج از ضوابط قرارداد اولیه به مشتریان خودروهای تسهیلات 25 میلیون تومانی تحمیل شده است، معاونت امور صنایع وزارت صنعت به موضوع رسیدگی کند.
نوایی همچنین از مشتریان خواسته در صورت نارضایتی از عملکرد خودروسازان در این زمینه شکایت خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و یا اداره رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند.


طبق آخرین آمار دستگاه‌های ذیربط، در حدود 20 روز گذشته از شروع تامین مالی وام 25 میلیون تومانی برای خرید اقساطی خودرو ، تاکنون اسناد مربوط به حدود 46 هزار دستگاه خودرو از سوی بانکهای عامل برای بانک مرکزی ارسال شده و این بانک نیز مبلغی حدود 1013 میلیارد تومان را به حساب بانکهای عامل واریز کرده تا در اختیار خودروسازان قرار داده و خودروسازان نسبت به تحویل خودرو به خریداران اقدام کنند.
طرح فروش اقساطی خودرو در قالب سیاست اعتباری بانک مرکزی در بسته تسریع رونق اقتصادی از 18 آبان ماه آغاز و با استقبال متقاضیان شش روزه به پایان رسید. چراکه توافق قبلی بین بانک مرکزی، وزارت صمت و خودرو سازان فروش 110 هزار دستگاه با تسهیلات حداکثر 25 میلیون تومانی بود. با این وجود خودروسازان حدود 130 هزار دستگاه را به فروش رساندند که البته بانک مرکزی مازاد بر 110 هزار دستگاه را برای تامین مالی نپذیرفت.
بر اساس این طرح، خریدار تا درصد 80 کل مبلغ خودرو و تا حداکثر 25 میلیون تومان را با سود 16 درصد تسهیلات دریافت و مابقی را نقدا پرداخت می کرد. خودروساز نیز اسناد دریافتی(چک یا سفته) بابت فروش را به بانکهای عامل تعیین شده تحویل می دهد تا بانکها با ارسال آن به بانک مرکزی خطوط اعتباری با سود 14 درصد دریافت و به حساب خودرو سازان واریز کنند.
اما در میان این اخبار، انتشار تصاویری از کلکسیون شخصی ژیان یک یزدی توجهات را به خود جلب کرد. به گزارش عصر ایران یک شهروند خوش ذوق یزدی به نام محمد علی اردانی کلکسیونی از چند خودروی ژیان خاص شامل یکی از اولین خودروهای ژیان وارداتی به ایران ، ژیان مهاری وارداتی و با بدنه کاملا فایبر گلاس و ژیان آکا به صورت استیشن را جمع آوری کرده که این خودرو ها را می توان از بهترین و سالم ترین خودروهای کلاسیک این مدل ها نامید.


شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال ۱۹۹۰ به جهان خودرو معرفی شد.
در ایران نیز با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد به گونه ای که شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو 5 شد.
امن ترین خودرو ها کدامند ؟
در خارج از مرز های ایران  گروه صنعتی "موسسه بیمه ایمنی بزرگراه" در گزارشی اعلام کرد تویوتا با 9 برنده که شامل خودروی پرفروش کمری بود در صدر فهرست Top Safety Pick قرار گرفت.
هوندا موتور با هشت برنده در رتبه دوم، فولکس واگن با هفت برنده در رتبه سوم و سوبارو با شش برنده در رتبه چهارم قرار گرفت.
خودروسازان برای قرار گرفتن در رتبه برتر ایمنی "موسسه بیمه ایمنی بزرگراه" باید سیستم جلوگیری از برخورد از مقابل همراه با قابلیتهای ترمز اتوماتیک برای جلوگیری از تصادف از عقب داشته باشند. این خودروها پیش از برخورد با هدف در تستهایی که با سرعت 12 یا 25 مایل در ساعت انجام می‌شوند، باید بدون دخالت راننده متوقف شده یا سرعتشان کم شود.


جوایز این موسسه که در تبلیغات خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند، امسال نسبت به سال گذشته معیارهای سخت گیرانه ای را دنبال کردند به طوریکه بیش از 20 برنده فهرست سال گذشته در فهرست امسال راه پیدا نکردند.
فهرست "موسسه بیمه ایمنی بزرگراه" چند روز پس از این منتشر شد که رگولاتورهای ایمنی خودروی آمریکا پیشنهاد اصلاح تستهای ایمنی تصادف را مطرح کردند که تحت آن، خودروسازان اگر می‌خواهند رتبه پنج ستاره را دریافت کنند، ملزم می‌شوند فناوریهای جلوگیری از برخورد را در خودروهای جدید اضافه کنند.
کارخانه مرموز فارادی فیوچر !
یک شرکت نوپای کالیفرنیایی با هدف به چالش کشیدن برتری تسلا موتورز در بازار خودروی برقی، کارخانه یک میلیارد دلاری خود را رونمایی کرد.
این خبری بود که توجهات را به سمت نوادا در آمریکا جلب کرد. شرکت فارادی فیوچر اعلام کرده است سرمایه گذاری در این کارخانه که نزدیک لاس وگاس نوادا قرار دارد، نخستین فاز برای این شرکت جدید محسوب می‌شود که هنوز خودرویی به بازار عرضه نکرده است.
تسهیلات تولید فارادی فیوچر 4500 شغل در منطقه ایجاد خواهد کرد و تیم این شرکت متشکل از 400 مهندس و مدیر سابق شرکتهای تسلا و ب ام و است. شرکت فارادی فیوچر که در جنوب کالیفرنیا مستقر است، جزییات چندانی درباره طرحهای خود یا حتی حامیان مالی اش برملا نکرده است.


بر اساس گزارش ریلکس نیوز، فارادی فیوچر قصد دارد نمونه اولیه خودروی برقی خود را در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرف کننده که ماه ژانویه در لاس وگاس برگزار می‌شود، به نمایش بگذارد. شرکت تحقیقاتی "سی بی اینسایتس" اعلام کرده که یکی از سرمایه گذاران در فارادی فیوچر، یک کارآفرین چینی به نام جیا یوتینگ است.
این شرکت نام خود را از مایکل فارادی گرفته که کاشف القای الکترومغناطیسی است و حدود دو سال از تاسیس آن می‌گذرد با اینهمه تا این اواخر اطلاعات چندانی درباره فارادی فیوچر وجود نداشت و به تدریج زمزمه هایی درباره این شرکت خودروسازی مرموز در دنیای خودرو به گوش رسید.
بازار خودروی هند و حضور ژاپنی ها
در آخر کمپانی ژاپنی هوندا موتور با هدف تصاحب سهم بیشتر از پنجمین بازار بزرگ خودرو در دنیا، سرگرم بررسی امکان ساخت یک خودروی کوچک مخصوص هند است.
هیرونائو ایتو، نایب رییس ارشد "هوندا گنبتسو هند" که بازوی تحقیقات و توسعه این شرکت است، اظهار کرد: این خودرو نخستین خودرویی خواهد بود که در مرکز تحقیقات محلی هوندا طراحی می‌شود و بالاتر از مدل‌های ارزان قیمت کوچکی مانند آلتو و واگن آر ماروتی سوزوکی قرار می‌گیرد.
بازار خودروی هند تحت سلطه ماروتی سوزوکی و هیوندای موتور قرار دارد که با استفاده از قطعات تولید شرکتهای هندی، مجموعه قوی از مدلهای بومی را طراحی کرده اند و این امر به آنها امکان داده قیمت خودروهایشان را رقابتی کنند.
بر پایه آمار صنعتی، مدل "سیتی" پرفروش‌ترین سدان هوندا در هند است و این خودروساز در 11 ماه نخست امسال 7.2 درصد سهم از بازار خودروهای سواری این کشور داشته است.
پانیت گوپتا، دستیار مدیر موسسه مشاوره "آی اچ اس اتوموتیو" پیش بینی کرد مطالعه هوندا احتمالا منجر به طراحی یک هاچ بک کوچک می‌شود که در هند تولید و به بازارهای دیگر صادر خواهد شد.


آی اچ اس انتظار دارد هوندا این خودرو را تا سال 2020 به بازار عرضه کند و سالانه 150 هزار دستگاه از این خودرو تولید کند که 50 هزار دستگاه آن برای صادرات خواهد بود.
بر اساس گزارش رویترز، طراحی پلتفرم و موتور این خودرو مورد پشتیبانی هوندای ژاپن خواهد بود اما طراحی بدنه بیرونی و داخلی خودرو به صورت بومی انجام می‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید