Performancing Metrics

توسعه کشاورزی در ۴ حوضه ممنوع شد | اتاق خبر
کد خبر: 303944
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 16:33
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه توسعه کشاورزی در برنامه ششم تنها در دو حوضه آبی ارس و مرزی غربی مجاز است، گفت: برخی رودخانه‌های دائم به فصلی تبدیل شد.
اتاق خبر: صدیقه ترابی امروز در نشست‌ «باید برای آب گفتگو کنیم» درباره رویکرد سیاستگذاری آب در برنامه ششم توسعه گفت: بر اساس مطالعات و محاسبات انجام شده در وزارت نیرو در حوضه ارس و مرزی غربی با در نظر گرفتن حد مجاز برداشت از منابع سطحی و زیرزمینی فقط یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون متر مکعب آب برای توسعه بخش کشاورزی وجود خواهد داشت.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ رئیس دفتر سیاستگذاری و تخصیص آب وزارت نیرو، هرگونه توسعه کشاورزی در طول برنامه ششم توسعه به جز در حوضه آبریز ارس و مرزی غربی را ممنوع اعلام کرد و افزود: در سایر حوزه‌ها با توجه به محدودیت تامین منابع آب، امکان توسعه برای بخش کشاورزی وجود ندارد و هرگونه اجرای طرح‌های آبخیزداری و غیره هم باید با در نظر گرفتن اثرات این طرح‌ها بر روی منابع آب کشور انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با در نظر گرفتن اصل پایداری برای منابع برنامه‌ریزی منابع آب کشور را انجام داده و محدودیت‌های لازم را وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی همچنین سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌است. مطالعات انجام شده در وزارت نیرو نشان می‌دهد که ایران در سال آبی ۷۹-۷۸ دچار نوعی شکست هیدرولیکی در منابع آب خود شده و با افت حدود ۱۴ درصدی متوسط بارش‌های کشور در ۱۶ سال اخیر مواجه شده‌است.

ترابی ادامه داد: در همین بازه زمانی، میزان درجه حرارت در کشور هم به میزان ۱.۱ درجه افزایش داشته‌ است. در نتیجه تغییر این دو عامل طبیعی، میزان نفوذ آب در زمین و حجم روان‌آب های کشور کاهش یافته است.

وی گفت: به دلیل کمبود منابع آب و عدم امکان کاهش یکباره برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی، ناگزیر شدیم برای ۸۷ درصد از پتانسیل آب تجدیدپذیر برنامه‌ریزی کنیم. برداشت بیش از حد از منابع آبی سبب شده حتی در مناطق پُرآب روخانه‌های دائمی کشور به فصلی تبدیل شود.

همچنین محمد حسین عمادی با اشاره به اینکه در ایران سه تعریف و دیدگاه متفاوت برای آب وجود دارد؛ افزود: محیط زیست آب را از منظر خشک شدن دریاچه ارومیه و چرخه آب در طبیعت مورد توجه قرار می‌دهد. از نگاه وزارت کشور و برخی گروه‌ها، آب شرب شهری مورد توجه قرار می‌گیرد و بحث مدیریت منابع آب فقط حول تامین این نوع آب می‌چرخد. آب معیشتی هم آبی است که صرف تولید برق، محصولات کشاورزی یا غیره می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حالی که تولیدات فولاد ایران بدترین رتبه از نظر بازده منابع آب در کشور و دنیا را به خود اختصاص داده‌است و راندمان آب در صنعت فولاد ایران حتی از کشوری مانند هند هم پایین‌تر است، اما هنوز از آب برای تولید چنین محصولی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: یک درجه گرم شدن، میزان تبخیر را ۱۷ برابر افزایش می‌دهد در نتیجه برای منابع آب کشور مشکل ایجاد خواهد شد. عمادی بر این باور است که مدیریت منابع در ایران دارای سه رکن حاکمیت، مردم و منابع است که نباید این مثلث از تعادل خارج شود.

در ادامه این نشست، محمد قاسمی با اشاره به اینکه برای بحث آب ۸ میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده‌ است گفت: اما تاکنون حتی یک صفحه هم به مجلس ارسال نشده که این اعتبارات صرف چه اقداماتی خواهد شد.

معاون مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در ایران معمولا مشکلات را روی کاغذ حل می‌کنیم افزود: برای قیمت‌گذاری‌ها در بخش آب و انرژی باید فکر جدی بشود. وی افزود: اگر قصد داریم به هدف مشخصی برسیم، برنامه‌های تدوین شده برای حل مشکل آب باید حتما متکی به منابع مالی حاصل از قیمت‌گذاری مجدد آب و سایر منابع مالی مورد نظر دولت باشد.

قاسمی اضافه کرد: برنامه ششم برنامه بقای ملی کشور است. در طول این برنامه بحران‌های مختلف اعم از اقتصادی، محیط زیستی، آب و غیره را پیش‌رو داریم. به دلیل وجود این بحران‌ها، موقعیت برنامه ششم تبدیل یک موقعیت تاریخی برای بقای ملی کشور شده‌است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید