Performancing Metrics

افزایش ۲ برابری کشت کلزا | اتاق خبر
کد خبر: 305617
تاریخ انتشار: 9 دی 1394 - 14:28
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشت کلزا در سال‌جاری نسبت به سال قبل دو برابر شده است، گفت: امسال می‌توانیم بیش از ۱۲۰ درصد نسبت به سال قبل کلزا تولید کنیم.

اتاق خبر: عباس کشاورز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر و تنوع ارقام بسیار زیاد شده است، اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم امسال بیش از ۱۲۰ درصد نسبت به خرید سال گذشته می‌توانیم کلزا تولید کنیم.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه اراده همه مسئولان در این راستا است که خرید این محصول به صورت روزانه، انجام و پول کشاورزان به سرعت پرداخت شود، گفت: در سال‌های گذشته نابسامانی‌های خرید و تحویل موجب شده بود که کشاورزان از کشت این محصولات استقبال نکنند، ضمن اینکه اگر ما این مسائل را حل کنیم، نمی‌توانیم در تولید کلزا رشدی داشته باشیم.

کشاورز اضافه کرد: بنده فکر می‌کنم در سال آینده ۱۴۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود.

وی با بیان اینکه با حذف یارانه کودهای شیمیایی موافق هستم، اظهار داشت: یکی از دلایل این امر، آن است که وقتی ما نمی‌توانیم یارانه را تامین کنیم، شرکت‌های عرضه‌کننده این کالا با انباشت محصول و زیان مواجه می‌شوند. به عبارت دیگر، آنان از دولت طلبکار خواهند شد و وضعیت مالی‌شان دچار ضعف و نارسایی می‌شود.

کشاورز با بیان اینکه حذف یارانه‌ها دو شرط دارد، افزود: اولین شرط این است که شرکت‌های عرضه‌کننده با انباشت کالا و زیان مواجه نشوند، ضمن اینکه ما بتوانیم آثار حذف را در قیمت‌ها اعمال کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: اگر بتوانیم تاثیر حذف یارانه کود را در محصولات کشاورزی و قیمت آنها اعمال کنیم، این امر عملیاتی خواهد شد اما اکنون در شرایطی هستیم که کشاورزان از قیمت‌های تضمینی تعیین شده برای محصولات کشاورزی اظهار نارضایتی می‌کنند، بنابراین تا این دو مسئله تعیین تکلیف نشوند، مسئله حذف یارانه کودهای شیمیایی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی درباره توزیع برنج‌های آلوده توسط شرکت‌ بازرگانی دولتی تصریح کرد: این مسئله هیچ ارتباطی به بنده ندارد و من هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم.

کشاورز همچنیین در نشست مشترک بخش خصوصی، معاونت امور زراعت و برخی دیگر از مسؤلان وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیاست دولت این است که تا جایی که امکان دارد بخش خصوصی را وارد فضای کار کند و امکانات و اختیارات آنان را افزایش دهد، اظهار داشت: تاکنون اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه هر ساله مقدار زیادی از تولیدات کشاورزی به دلیل تردید کشاورزان در مصرف کود از بین می‌رود، گفت: نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که کودهای وارداتی، کیفیت مطلوب‌تری نسبت به تولیدات داخلی دارند.

وی با اشاره به اینکه بحث کود از چندین جنبه برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است، گفت: اولین دلیل این مسئله آن است که که نقش کود در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی غیرقابل انکار است؛ ضمن اینکه در کیفیت محصولات تاثیر بسیار زیادی دارد و می‌تواند تولید را برای کشاورزان، اقتصادی و سودآور کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه استفاده سریع از کود می‌تواند در سلامت جامعه نیز بسیار موثر باشد، اضافه کرد: نکته بسیار مهمی وجود دارد که شاید هنوز کشاورزان ما با آن آشنا نیستند و آن این است که بسیاری از حوادث طبیعی و غیرقابل کنترل را امروزه می‌توان با استفاده از کود حل کرد. به عنوان مثال استفاده صحیح و به موقع از کودهای شیمیایی می‌تواند در جبران سرمازدگی بسیار موثر باشد.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، خسارت‌های باغات کشور را از سرمای بهاره مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از راه‌های کنترل‌کننده مناسب برای این مسئله، استفاده از کودهای شیمیایی است.

کشاورز با بیان اینکه مصرف کود در کشور از حد استاندارد آن پایین‌تر است، گفت: یک عامل دیگر که استفاده از کودهای شیمیایی چندین در تولید محصولات ما موثر نبوده، استفاده از کودهای کم اثر یا بعضاً بی‌اثر بوده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی خطاب به عرضه‌کنندگان کودهای شیمیایی تاکید کرد: شما باید همراه با فروش کود، تکنولوژی مصرف آن را نیز به مصرف‌کنندگان خود ارائه کنید.

وی افزود: این مسئله که اشاره می‌شود، گرانی کود مانع مصرف زیاد آن است، امر صحیحی نیست چرا که از زمان شروع به کار این دولت تاکنون هیچ تغییر قیمتی در زمینه کود اعمال نشده است.

کشاورز همچنین از سیاست گذاری دولت برای ساماندهی مسئله کود در کشور خبر داد و اضافه کرد: در این راستا ما مسئله قانونمند کردن، استاندارد کردن اجباری و... و. را در دستور کار خود قرار دادیم؛ ضمن اینکه به درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان، تطبیق لیبل با محتوای درون کیسه نیز در مورد کودهای شیمیایی اجرا شد.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کیفیت کودهای شیمیایی، خط قرمز تبادل و رفتارهای ما است، گفت: نتایج آزمایش‌هایی که انجام شده، نشان می‌دهد به طور کلی کیفیت کودهای وارداتی نسبت به تولیدات داخلی در حد مطلوب‌تری قرار دارد و نگرانی ما نسبت به این نوع کودها کمتر است؛ بنابراین از تولیدکنندگان داخلی درخواست داریم که تلاش خود را برای افزایش کیفیت کود، ارتقا دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمتر از ۸ تا ۱۰ ماه آینده، مجموع اقداماتی که برای ساماندهی کود در حال انجام است، به سرانجام می‌رسد و کودهای ما به یک کیفیت مناسب و مطلوب خواهند رسید، ادامه داد: در حال حاضر نیز مقادیر زیادی از این محصولات کیفیت خوب و مطلوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه ما همه دست‌اندرکاران این زنجیره، باید به ارتقای کیفیت، تنوع و مصرف بهینه کودهای شیمیایی کمک کنیم، گفت: مقدار زیادی از تولید کشاورزی هر ساله به دلیل عدم عرضه یا تردید کشاورزان برای مصرف کود، از دست می‌رود و ما باید تلاش کنیم تا در این زمینه آگاهی کشاورزان را افزایش دهیم؛ ضمن اینکه کود یک کالا نیست بلکه یک تکنولوژی است و ما باید کمک کنیم در راستای این تکنولوژی، تعاریف و مفاهیم جدیدی را به بخش کشاورزی معرفی کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید