Performancing Metrics

می‌توانیم در تولید گندم خودکفا شویم | اتاق خبر
کد خبر: 306483
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 13:07
وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه می‌توانیم در تولید گندم به خودکفایی برسیم، گفت: توسعه گلخانه‌ها در دستور كار وزارت جهاد قرار دارد و سبب افزايش بهره وري در مصرف آب مي‌شود.

اتاق خبر: محمود حجتي امروز در همايش تجليل از کشاورزان نمونه با بیان اینکه اگر ۴.۵ ميليون تن در سال توليد گندم آبي داشته باشيم؛ براي هميشه بيمه خواهيم شد، افزود: اگر از توليد در بخش کشاورزي حمايت شود هم توليد افزايش می‌یابد و هم قيمت تمام شده کاهش خواهد يافت.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وزير جهاد کشاورزي با اشاره به حضور معاون اول رئيس جمهور در اين مراسم گفت: همواره جامعه کشاورزي از حمايت‌هاي آقاي جهانگيري بهره مند بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه تا پايان سال ۱۵ هزار هكتار از اراضي گندم تحت پوشش آبياري نواري قطره‌اي قرار مي‌گيرد، ادامه داد: ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بسياري در كشور براي افزايش بهره وري و توليد در بخش كشاورزي وجود دارد.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه مصرف بهينه آب مهم‌ترين پيام كشاورزان نمونه ملي است، گفت: اين كار با توسعه دانش محور و توليد براساس فناوري‌هاي نوين بخش كشاورزي است.

حجتي اظهار داشت : بهره گيري از علم در بخش كشاورزي امروز به ما مي‌گويد كه چه بذر و چه نهالي را استفاده كنيم و چگونه مي‌توانيم ميزان مصرف آب را با توجه به تمام محدوديت‌ها مديريت كنيم.

وي گفت : با اجراي طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌توان در مصرف آب شاهد افزايش بهره وري در بخش كشاورزي بود كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها استفاده از آخرين دستاوردهاي روش‌هاي نوين آبياري است.

وزير جهادكشاورزي اضافه کرد: ‌در سال زراعي ۹۳-۹۴ براي نخستين بار در كشور طرح نواري آبياري قطره‌اي در حدود ۳۰۰ هكتار از اراضي گندم اجرا شد كه با توجه به نتيجه مطلوب، اين طرح در سال زراعي ۹۴-۹۵ در سطح ۱۵ هزار هكتار از اراضي گندم اجرا مي‌شود.

حجتي تاكيد كرد: استفاده از روش آبياري نواري علاوه بر كاهش مصرف قابل توجه آب، عملكرد توليد را بيش از دو برابر افزايش مي‌دهد.

به گفته این عضو کابینه تدبیر و امید، توسعه گلخانه‌ها از ديگر مواردي است كه در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي قرار دارد و سبب افزايش بهره وري در مصرف آب مي‌شود.

وزير جهادكشاورزي با بیان اینکه مصرف آب در گلخانه‌ها ۸ تا ۱۰ درصد روش‌هاي عادي است، ابراز اميدواري کرد: سالانه بين ۲ تا ۳ هزار هكتار توسعه گلخانه داشته باشيم.

وي، تكميل و مديريت زنجيره توليد و توزيع را از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي دانست و گفت: تكميل زنجيره توليد تا توزيع به‌ويژه در بخش صنعت طيور بسيار مورد توجه است و مطالعات نشان مي‌دهد در مواردي که مديريت زنجيره توليد تا توزيع در اختيار مرغ‌دار بوده است، شاهد ارزش افزوده ۵۰ درصدي بوديم، ضمن اینکه اين ميزان ارزش افزوده با وجود واردات خوراک از خارج از كشور محاسبه شده است.

حجتي افزود: در بخش باغباني مزيت ويژه‌اي داريم و مي‌توانيم با اتكا به توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي موجود، تراز غذايي کشور را كه در سال ۹۲  منفی ۸ ميليارد دلار بود، افزايش دهيم و تراز بازرگاني را به تعادل برسانيم.

وزير جهادكشاورزي همچنين پرورش ماهي در قفس را از ديگر برنامه‌هاي وزرات جهاد كشاورزي دانست و گفت: ظرفيت توليد آبزيان با اين روش در جهان، چند ميليون تن برآورد شده است در حالي كه در كشور تا ۲ سال پيش ۵۰ تا ۱۰۰ تن هم برداشت نداشتيم اما براساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده، قرار است ميزان توليد آبزيان با اين روش امسال به ۲۰ هزار تن برسد.

وي افزود: افق برنامه توسعه پرورش ماهي در قفس سالانه ۲۰۰ هزار تن است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید