Performancing Metrics

کشتار ۲۵ درصد گله مرغ بر اثر آلودگی | اتاق خبر
کد خبر: 307617
تاریخ انتشار: 19 دی 1394 - 15:27
یک مسئول در حوزه کشاورزی کشور خبر داد: خط D گله ۱۱ هزار قطعه ای مرغ مبنای «لاین» در سایت بابل‌کنار سوادکوه در اثر بی توجهی مسئولین و نشر آلودگی از بین رفت.

اتاق خبر: این مسئول در حوزه کشاورزی کشور با بیان اینکه، مرغ «لاین»، به عنوان نژاد مبنای صنعت مرغداری ایران، در سایت سوادکوه نگهداری می شود و شرایط نگهداری از این نژاد، شامل فناوری پیچیده، و شرایط خاص بهداشتی است، گفت: این شرایط حساس نگهداری، به دلیل اصلاح نژادی است که طی چند دهه روی این مرغ صورت گرفته و شرایط بهینه صنعت مرغداری را رقم زده است. تنها پنج کشور انگلیس، آمریکا، آلمان، هلند و فرانسه از دانش تولید و نگهداری این نژاد برخوردارند.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود: از مرغ لاین تحت شرایط خاصی مرغ اجداد تولید می شود؛ سپس از مرغ اجداد، مرغ مادر؛ و در مرحله آخر از مرغ مادر، مرغ گوشتی خوراکی تولید می شود. بدین ترتیب در صورت حذف کامل گله لاین سایت سوادکوه، ایران دیگر از داشتن مرغ لاین محروم خواهد شد؛ و تنها جایگزین برای این شرایط ورود مرغ اجداد نژاد «راس» از انگلستان خواهد بود که زنجیره وابستگی مواد غذایی پایه کشور به واردات را کاملتر خواهد کرد.

این مسئول در حوزه کشاورزی با اعلام اینکه خط D گله 11هزار قطعه ای مرغ مبنای «لاین» در سایت بابل‌کنار سوادکوه در اثر بی توجهی مسئولین و نشر آلودگی از بین رفت که 25 درصد این مجموعه را شامل می شود، گفت: دو عامل در کشته شدن مرغها منطقی و محتمل است؛ اول فشارهای بیرونی برای از بین رفتن این نژاد؛ که بارها به انحاء مختلف اتفاق افتاده است؛ و دوم ضعف مدیریتی درونی در بخش کشاورزی.

وی افزود: ضعف مدیریتی ما سبب بروز دو مشکل اساسی شده است؛ یکی فرسودگی قابل توجه زیربناهای این سایت ویژه؛ و دیگری عدم توجه علمی و تخصصی به این نژاد بسیار حساس که تاکنون اقدام ویژه ای از طرف مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از گسترش تلف شدن مرغ های لاین انجام نشده است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید