Performancing Metrics

ظرفیت ایران در تولید سم کشاورزی 10 برابر میزان کنونی است | اتاق خبر
کد خبر: 307892
تاریخ انتشار: 20 دی 1394 - 15:17
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سم کشور، سهم کنونی تولید سم کشور را 20 هزار تن اعلام کرد.

اتاق خبر: مسعود گیل آبادی گفت: هم اکنون 60 تولیدکننده داخلی و 80 شرکت وارد کننده سموم درکشور فعالند که بخش عمده مواد و سموم آماده مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین می کنند.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی با بیان این که مواد وارداتی کیفی و استاندارد است، تصریح کرد: همه مواد وارداتی زیر نظر سازمان حفظ نباتات کشور کنترل می شود و طبق بازرسی های صورت گرفته، این محصولات مشکلی برای مصرف ندارند.
وی مشکل این بخش را گشایش بانکی برای واردات بیان و ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم ها این مشکل برطرف شود.

** نقدی به مصرف سم بخش کشاورزی وارد نیست
وی در ادامه به موضوع خطرناک بودن مصرف سم، سرطان زایی و آلودگی محیط زیست توسط این محصول در افکار عمومی اشاره کرد و گفت: در حالی که مصرف درست سموم نه تنها خطری برای انسان و محیط زیست ندارد بلکه کنترل کننده آفات مضر نیز هست؛ زیرا اگر آفت سن زدگی گندم طغیان کند، 60 تا 70 درصد محصول گندم کل کشور از بین خواهد رفت بنابراین نمی توان مصرف سم بخش کشاورزی را نقد کرد.
وی براین باور است، در مصرف سم بخش کشاورزی مشکل نظارتی وجود دارد به طوری که این نظارت ها باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات برای دوره مصرف ، زمان و میزان مصر ف تشدید یابد.
عضو انجمن تولیدکنندگان سم کشور درباره کیفیت سموم نیز گفت: در سال های گذشته بدلیل اعمال تحریم ها علیه ایران و وجود مشکلات مالی و بانکی، واردات مواد تکنیکال و سموم آماده از کشورهای اروپایی با مشکل مواجه شد بنابراین بخش عمده این مواد از چین و هند تامین می شود که البته از همین کشورها نیز می توان سموم کیفی یا غیرکیفی نیز وارد کرد.
وی اضافه کرد: للبته سازمان حفظ نباتات کشور در سال های اخیر وارد عمل شد و توانست مواد تکنیکال سموم را با تشدید کنترل و رعایت ضوابط وارد کنند اما با توافق برجام امیدواریم واردات مواد اولیه و سموم آماده از کشورهای اروپایی انجام شود.
گیل آبادی با بیان اینکه سموم آماده وارداتی کیفی نیست، اظهارداشت: بدلیل کنترل و نظارت بیشتر بر سموم وارداتی، تولیدات داخلی کیفی تر از سموم آماده هندی و چینی است.
وی درباره تعرفه واردات سموم نیز گفت: در دو سال اخیر سازمان حفظ نباتات در تعرفه گذاری سموم وارداتی و کاهش واردات سموم پرخطر موفق بوده است به نحوی که با کاهش تعرفه سموم کم خطر توانستند میزان واردات این محصولات را افزایش دهند و امیدواریم در سال های آینده این موضوع گسترش یابد.
وی معتقد است، فقط برای سمومی که در داخل کشور تولید نمی شود باید واردات داشته باشیم نه اینکه سموم مشابه تولید داخل به کشور وارد شود.

** رشد 50 درصدی حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان در نمایشگاه تخصصی
عضو انجمن تولیدکنندگان سم کشور درباره برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران نیز گفت: این تمایشگاه با هدف کوتاه کردن مسیر بین خریداران اصلی و معرفی تولیدات داخلی با حضور 100 شرکت تولید کننده داخلی و وارد کننده سموم برپا می شود.
وی اظهارداشت: امسال استقبال تولیدکنندگان و وارد کنندگان برای حضور در این نمایشگاه نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش نشان می دهد.
گیل آبادی درباره ترویج مصرف سم به بهره برداران بخش کشاورزی نیز گفت: تولیدکنندگان سموم در کارخانجات داخلی و حتی شرکت های واردکننده سموم دارای مسئولان فنی هستند و دوره های آموزشی خود را از طریق برگزاری همایش ها، سمینارها و دوره های آموزشی به بهره برداران ارائه می شود که در سال های اخیر روند مطلوبی در مصرف سم کشور ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با حضور 100 شرکت تولید کننده و واردکننده کود، سم و بذر از ششم بهمن ماه امسال به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بوستان گفت وگوی تهران برگزار می شود.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید