Performancing Metrics

نقش گمرک در پسا تحریم | اتاق خبر
کد خبر: 309679
تاریخ انتشار: 27 دی 1394 - 15:42
سیمین اردبیلی اصل
همانطور که می دانیم گذر اقتصاد ایران از دوران تحریم به دوران پسا تحریم تبدیل به موضوع روز برای تبادل نظرات مختلف درهمه ارکان اقتصاد کشور شده است.

همانطور که می دانیم گذر اقتصاد ایران از دوران تحریم به دوران پسا تحریم تبدیل به موضوع روز برای تبادل نظرات مختلف درهمه ارکان اقتصاد کشور شده است. با این حال ورود به دوران پسا تحریم مستلزم برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای است تا اقتصاد و صنعت ما به سلامت و با کمترین آسیب وارد این مرحله گردند.
باید توجه داشت که به دلیل تحریم های وضع شده علیه کشور از سوی جامعه جهانی، صنایع ما دچار استهلاک است و به همین دلیل مهمترین بازوی اقتصاد ایران که همان چرخه تولید می باشد به بیماری پیری مبتلا شده که ورود و فعالیت صنعت و تولید را به دوران پسا تحریم سخت نموده است.
با احترام به نظرات ارائه شده توسط کارشناسان محترم مبنی بر کنترل واردات و مدیریت ارز، باید در یک طرح زمان بندی شده شرایط ورود سرمایه گزاران و تکنولوژی در سال های ابتدایی تسهیل گردد تا بتوان هر چه سریعتر نسبت به نوسازی صنعت و کشور پرداخته و شاهد رشد تولید در کشور از نظر کیفی و کمی و مطابق با استاندارد های جهانی باشیم.
به دلیل اینکه نمی توان از یک تکنولوژی قدیمی انتظار داشت که پا به پای تحولات صنعت جدید و روز دنیا حرکت کند، در چنین شرایطی می بایست همانند سایر کشورها قبل از اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به دوران پسا تحریم، زیرساخت های مورد نیاز آن آماده شود تا بتوان بهترین نتیجه را کسب نمود.
رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند عزم جدی، انسجام همگانی و اراده تمام ارگان های موجود را می طلبد که با هماهنگی با یکدیگر، نسبت به نوسازی و بهینه سازی چرخه تولید اقدام کنند. نتیجه این کار پائین امدن هزینه های تولید کالا در کشور است. با این کار تولید کنندگان می توانند به سرعت وارد بازار های بین المللی شوند و با بالا رفتن درآمد ارزی صادرات غیرنفتی به هدف دولت که همان خروج از رکود و اقتصاد بدون نفت است دست پیدا کنند.
با اجرای برجام، زمینه ایران حضور در سازمان تجارت جهانی بیش از پیش فراهم می گردد. عضویت در این سازمان باعث می شود که شرایط و قوانین مراودات تجاری بین کشورهای عضو آسان تر شود و به همین دلیل اگر کشورمان از نظر تکنولوژی و دستیابی به علم روز دنیا نتواند به سایر کشورهای عضو برسد تجربه چند سال گذشته که مشکلاتی مانند خروج بی رویه ارز و بالارفتن نرخ بیکاری است برای ایران تکرار خواهد شد و در این میان تولید کنندگان بازهم متضرر خواهند شد.
در چنین شرایطی یکی از ارگان های مهم اقتصاد ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد. گمرک باید با توجه به تجربیات چندید سال گذشته با وضع قوانین در جهت کنترل و ایجاد توازن بین صادرات و واردات و با توجه به نیاز کشور، اقدام به ایجاد زیرساخت ها و تبیین برنامه های مناسب کند و نقش خود را به عنوان پایلوت بین سایر ارگان های ذیربط به صورت پررنگ تری ایفا و با ارائه پیشنهادات سازنده به سایر سازمان ها می تواند به سوی تجارت شفاف و تاثیرگذار بر اقتصاد ایران و صنعت کشور حرکت کند.


عضو خانه اقتصاد ایران

نظرات
ADS
ADS
پربازدید