Performancing Metrics

رتبه ششم ایران در تولید گوشت مرغ در دنیا | اتاق خبر
کد خبر: 311484
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1394 - 06:57
معاون سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در 27 هزار و 700 واحد مرغداری کشور، یک میلیون و 800 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که موجب شده ایران در این زمینه رتبه ششم در دنیا و رتبه سوم آسیا را به خود اختصاص دهد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، خالد خداوردی امشب در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام و طیور و دامپزشکی اظهار کرد: یک‌هزار ‌واحد خوراک دام و طیور به همراه کارخانجات تملک سازی در کشور وجود دارد، در 27 هزار و 700 واحد مرغداری کشور، یک‌میلیون و 800 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که موجب شده ایران در این زمینه در دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه هدف نمایشگاه ارائه محصولات و مقایسه با تولیدات داخلی و خارجی است، عنوان کرد: در مباحث صادراتی، توجه به بهداشت و سلامت گرایی بسیار اهمیت دارد، برای گسترش قدرت رقابت نیز توجه به قیمت و کیفیت بسیار مهم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور افزود: در بخش تولید واکسن و دارو در آسیا حرف‌هایی برای گفتن داریم، بیش از 95 درصد صادرات زیر نظر سازمان جهانی تجارت (WTO) است و کشورهای هدف بر اساس ضوابط آن خرید و صادرات می‌کنند.

وی گفت: سازمان دامپزشکی برای اعمال نظارت‌های بهداشتی خود به روش‌های الکترونیکی روی آورده است و استقرار سامانه حَسَب و همچنین GNP در این راستا است و این نکته اهمیت دارد که اگر غذای سالم بخواهیم باید به دام و طیور هم خوراک سالم و استاندارد بدهیم و در این ارتباط سازمان دامپزشکی بر روی کاهش آلاینده‌ها، سموم و آنتی‌بیوتیک‌ها نظارت می‌کند.

خداوردی همچنین با بیان اینکه نزدیک 35 هزار خودرو، حمل فراورده‌های دامی را انجام می‌دهند که کنترل و نظارت آن‌ها مشکل است، ادامه داد: در این راستا صدور مجوز حمل‌ونقل آن‌ها منوط به داشتن مجوز بهداشتی آن‌هاست.

وی در پایان خواستار توجه بیشتر به صنعت دام و طیور شد و گفت: در حوزه دام و طیور از تشکل‌های قدرتمندی برخوردار نیستیم و لازم است در این زمینه اقداماتی شکل گیرد.

*21 کارخانه بین‌المللی خوراک دام در سطح کشور فعال هستند

در ادامه مجید موافق قدیری؛ رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور عنوان کرد: صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان ارزش افزوده بالایی برای صادرات دارد و امروز 21 کارخانه بین‌المللی خوراک دام در سطح کشور فعال هستند که استانداردهای آن‌ها با بهترین کارخانجات دنیا برابری می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این 56 کارخانه خوراک دام در سطح کشور نیز می‌توانند با بودجه‌ای چند میلیونی به استانداردهای بین‌المللی برسند، البته مشکل اینجاست که تولیدکنندگان در زمان صادرات و به ویژه در گمرک با مشکلات زیادی روبرو هستند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور تأکید کرد: اگر دولت در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی دخالت نکند و  به سمت آزادسازی قیمت حرکت کنیم شاهد این خواهیم بود که صنعت دامپروری ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: متأسفانه امروزه ضایعات کشاورزی یکی از مشکلات کشور است و با توجه به امنیت غذایی بخش کشاورزی امروز 85 درصد غذای کشور و 90 درصد مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی توسط بخش کشاورزی کشور تأمین می‌شود و 10 درصد دیگر وارداتی است اما در این شرایط لزوم توجه هر چه بیشتر به صنایع تبدیلی حس می‌شود.

موافق قدیری با اعلام اینکه 26 درصد تولید ناخالص ملی و 22 درصد اشتغال کشور متعلق به بخش کشاورزی است، گفت: امروز مسئله رقابت بسیار مهم است و اگر بخواهیم به روسیه و کشورهای اطراف صادرات مواد پروتئینی داشته باشیم تنها نباید به کیفیت توجه کرد بلکه دیپلماسی اقتصادی دولت نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی تأکید کرد: در بحث صادرات مواد پروتئینی باید بر روی بسته‌بندی، خدمات پس از فروش، انبارداری و مقوله حمل‌ونقل و برند سازی برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در این امر مؤثر است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید