Performancing Metrics

بخش کشاورزی حلقه گمشده اقتصاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 313644
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 11:20
مهرداد کلهر:
بخش کشاورزی حلقه گمشده اقتصاد کشور محسوب می شود؛ چرا که دولت در این زمینه سرمایه گذاری های لازم را انجام نمی دهد.

اتاق خبر- در بحث صادرات محصولات کشاورزی مشکلات بسیاری وجود دارد؛ در کشور در این زمینه افق و چشم اندازی ترسیم نشده است، در نتیجه هیچ گونه زیرساختی هم مهیا نیست. در حال حاضر کشور ما در شرایط ویژه و بسیار مهمی از نظر سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است؛ بنابراین می توانیم فعالیت های اقتصادی زیادی داشته باشیم ولی متاسفنه آمادگی لازم وجود ندارد.

در شرایط جدید به دلیل تقابلی که بین ترکیه و روسیه ایجاد شده است؛ روسیه به عنوان یک بازار خوب برای کشور ما محسوب می شود که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم. علاوه براین در حوزه کشورهای خلیج فارس به دلیل نبود آب و هوای مناسب و همچنین کشورهایی همچون عراق و یا افغانستان مصرف کنندگان بسیار خوبی برای محصولات کشاورزی ما وجود دارد ولی در این راستا هیچ زیر ساخت مناسبی به منظور صادرات به کشورهای دیگر در نظر گرفته نشده است.  

باید گفت که کشاورزی ایران حداقل در این ده سال گذشته جزء صنایعی بوده که به شدت مظلوم واقع شده است و می توان آن را یتیم خواند. در کشاورزی افرادی که بر سر کار آمده اند یا اصلا فعالیتی در این حوزه نداشته اند و یا دانش آموخته این رشته نبوده اند که درنتیجه نتوانسته اند کمک شایانی به پیشبرد امور داشته باشند.

در واقع می توان گفت که درحال حاضر محصول مناسبی به منظور صادرات نداریم و اگر هم داشته باشیم؛ شرایط صادرات وجود ندارد. از طرفی از کمبود آب ناله سر داده می شود و از طرفی هم از نبود بازار.

در کل که نگاه می شود؛ در بازار امروز کسی که حرف اول را می زند؛ مصرف کننده است. مصرف کننده شرایط  بازار را تعیین می کند. درحال حاضر مصرف کننده های بسیار عالی برای محصولات کشاورزی ما وجود دارد ولی ما چیزی برای تولید و عرضه نداریم. متاسفانه گلخانه های کشور به طور مناسبی رشد نداشته اند و همچنین  فاقد صنایع تبدیلی هستیم.

با افق جدیدی که در کشور به وجود آمده و با رویکردی که دولت از خود نشان می دهد؛ امید می رود که دولتمردان  ما به سمت برنامه ریزی برای حوزه کشاورزی بازگردند. درواقع یکی از حلقه های گمشد ما بخش کشاورزی است. ما شاهد هستیم که در حوزه هایی چون خودرو دولت سرمایه گذاری های زیادی را انجام می دهد. به عنوان مثال در راستای مشکلی که برای شرکت ایران خودرو و سایپا به وجود آمده بود، دولت میلیارد ها تومان خرج کرد ولی برای بخش کشاورزی ریالی خرج نمی شود.

در حال حاضر در بازارهای بین المللی جایگاهی برای محصولات ما وجود ندارد؛ چونکه آن ها بدون کارشناسی لازم تولید می شود و متاسفانه درصد سموم در برخی از محصولات بالا است. درواقع کشور ما از سطح استاندارهای بین المللی بسیار دور است.

اکنون بازار روسیه یکی از بازارهای مناسب برای محصولات کشاورزی ما محسوب می شود تا در این راستا بتوانیم  محصولاتی چون گوجه فرنگی و خیار را صادر کنیم. البته باید در زمینه صادرات  محصولات به کشورهای مختلف ساماندهی خوبی صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی خانه اقتصاد ایران 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید