Performancing Metrics

۳ ابهام در پرونده برنج‌های آلوده | اتاق خبر
کد خبر: 314508
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 19:09
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی باید پاسخ دهد که به چه دلیل برنج را زیر قیمت بازار به یک فرد فروخته است و قصد خریدار از خرید برنج تاریخ مصرف گذشته مشخص شود.

اتاق خبر: علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه حدود 3 میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور مصرف و حدود 2 میلیون و 200 هزار تن برنج تولید می‌شود که برای جبران این کسری باید سالانه حدود یک میلیون تن برنج به کشور وارد شود.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی افزود: در دو سه سال اخیر واردات برنج شکل لجام گسیخته‌ای به خود گرفت و برنج بیش از نیاز واقعی و مصرفی به کشور وارد شد و در سال 92 حدود 2 میلیون تن برنج به کشور وارد شد که حدود یک میلیون تن آن بیش از نیاز مصرفی بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: بنابراین وقتی در سال 92 یک میلیون تن برنج مازاد بر مصرف به کشور وارد شد، عملا نباید برنجی در سال 93 به کشور وارد می‌شد، در حالی در این سال هم حدود یک میلیون تن برنج به کشور وارد شد.

ایران‌پور به علل واردات برنج بیش از نیاز مصرفی کشور پرداخت و گفت: نبود کار کارشناسی و نیازسنجی در داخل کشور و مافیایی که به دنبال سود سرشار واردات است از دلایل عمده واردات به کشور است.

وی افزود: متاسفانه در زمینه ورقه فولادی از چین و هند و الیاف مصنوعی هم شاهد واردات بی‌رویه هستیم که این مسائل به صنعت کشور لطمه می‌زند، اما واردکنندگان این مواد چون وابستگی به برخی افراد در وزارتخانه‌ها دارند به راحتی اقدام به واردات می‌کنند و از آنجا که تعرفه واردات این کالاها هم بالا نیست، به راحتی اقدام به واردات می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه اخیرا برای واردات برنج محدودیت‌هایی اعمال شده، گفت: اما این برنج‌ها از قبل به کشور وارد شده بود و باید قبل از اینکه تاریخ انقضاء آن برنج‌ها به پایان می‌رسید، تصمیمی در مورد آن اتخاذ می‌شد.

وی اظهار داشت: معتقدم که شرکت بازرگانی دولتی در رابطه با برنج‌های تاریخ مصرف گذشته مقصر است و باید پاسخگو باشد که چرا بیش از نیاز به کشور برنج وارد شده است.

ایران‌پور تصریح کرد: واردات در همه کالاها باید محدود شود و تا نیاز واقعی به واردات نباشد، نباید اجازه واردات داد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ بازرگانی دولتی راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از انقضا تاریخ مصرف برنج‌های موجود در انبار خود طی دو سال گذشته داشته است، بیان داشت: این شرکت می‌توانست برنج‌های موجود در انبار را با برنج نو تعویض می‌کرد و یا حتی وقتی مشاهده کرد که بازار برنج داخلی اشباع است این برنج را به کشورهای دیگر صادر می‌کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آمارهای مختلفی در مورد مقدار برنج‌های موجود در انبار شرکت بازرگانی دولتی وجود دارد و گفته می‌شود که حدود 130 هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه اما و اگرهای زیادی در مورد این برنج‌ها وجود دارد، گفت: هنوز نتیجه آزمایشات سازمان غذا و دارو اعلام نشده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که فروش انحصاری برنج (نزدیک به تاریخ انقضاء) شرکت بازرگانی دولتی را به فردی به نام «ح.پ» با تخفیف و بصورت اقساطی چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: این موضوع هم از حکایات عجیبی است که در شرکت بازرگانی دولتی دیده می‌شود و باید این شرکت نسبت به سوالاتی که در این رابطه مطرح می‌شود بصورت شفاف پاسخ دهد.

ایران‌پور تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی باید پاسخ دهد که چرا یک فرد به عنوان خریدار برنج انتخاب شده، همچنین این شرکت باید پاسخ دهد که به چه دلیل برنج را زیر قیمت بازار فروخته است و علاوه بر این باید مشخص شود که برنج‌ تاریخ مصرف گذشته با چه قصدی خریداری شده است.

وی افزود: همچنین در صورتی که رانتی پشت پرده این معامله وجود دارد، باید مشخص شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد موضع مجلس در این رابطه، تصریح کرد: موضوع برنج‌ را باید در دستور کار کمیسیون کشاورزی و صحن مجلس قرار دهیم تا موضوع واردات بی‌رویه برنج، رانت‌هایی که در واردات برنج و مسائلی که در شرکت بازرگانی دولتی و همچنین افرادی که شرکت بازرگانی به طور خاص از آنها حمایت می‌کند، را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین اظهار داشت: هنوز نتایج آزمایشات سازمان غذا و دارو در مورد انبارهای برنج پلمب شده در شرکت بازرگانی دولتی اعلام نشده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید