Performancing Metrics

19 ماه سرپیچی از قانون؛ سازمان حمایت هم حریف نشد! | اتاق خبر
کد خبر: 315772
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1394 - 16:32
پس از گذشت 19 ماه از مصوبه تنظیم بازاری نرخ 1440 تومانی خرید شیر خام از دامداران، هنوز صنایع لبنی این قانون را اجرا نکرده‌اند.

اتاق خبر: پس از گذشت 19 ماه از مصوبه تنظیم بازاری نرخ 1440 تومانی خرید شیر خام از دامداران، هنوز صنایع لبنی این قانون را اجرا نکرده‌اند و به گفته وزارت کشاورزی، پرونده‌شان از سوی سازمان حمایت به تعزیرات معرفی شده که مشخص نیست ناظران می‌توانند اجرای قانون را به صنایع دیکته کنند یا خیر؟

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، یکم تیر پارسال حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اعلام کرد که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کارخانه‌های لبنی باید هر کیلوگرم شیر خام را 1440 تومان از دامداران خریداری کنند، اما علی‌رغم گذشت بیش از 19 ماه از این مصوبه، صنایع لبنی، دامداران و مسئولان دولتی کشمکش‌های بسیاری برای اجرای آن داشتند و نهایتا این کارخانه‌ها بودند که توانستند در این بازه زمانی طولانی قانون را اجرا نکنند و علی‌رغم افزایش ندادن نرخ خرید شیرخام، قیمت محصولات‌شان را با بهانه‌های مختلف افزایش دهند.

البته در این 19 ماه پرچالش بارها شاهد هشدارهای مسئولان و دستگاه‌های نظارتی از وزارت جهاد کشاورزی تا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بوده‌ایم که البته تاثیر چندانی بر عملکرد صنایع لبنی نداشته است، چراکه آنها هر کاری که خواستند انجام داده‌اند.

اما امسال اوضاع متفاوت از پارسال بود، چرا که از سویی کارخانه‌های لبنی مانند دیگر صنایع درخواست افزایش شش درصدی قیمت را داشتند و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این اجازه را به آنها نداد تا این‌که کار به توافق چند جانبه بین این سازمان، صنایع لبنی و دامداران رسید.

براساس اعلام مصیب محمدیان شمالی - معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان - صنایع لبنی در صورتی می‌توانند قیمت محصولات خود را تا شش درصد افزایش دهند که نرخ خرید هر کیلوگرم شیر خام را که پیش از این حداکثر تا 1250 تومان خریداری می‌کردند، 100 تومان افزایش دهند.

به گفته این مقام مسئول حدود یک سال و نیم گذشته دامداران به دلیل افزایش هزینه‌های خود درخواست افزایش شیرخام را داشتند، ولیانجمن صنایع لبنی به دلیل مسائلی از جمله عدم کشش بازار با این افزایش قیمت موافق نبود که دامداران تا امروز همکاری لازم را انجام دادند، اما دیگر تحمل این میزان ضرر و عدم دریافت سود منطقی را ندارند.

علی‌رغم این‌که تصور می‌شد صنایع لبنی پس از این توافق سه‌جانبه قیمت شیرخام را قدری به نفع تولید‌کنندگان افزایش می‌دهند، اما این اتفاق نیفتاد و دامداران همچنان متضرر از سرپیچی کارخانه‌های لبنی هستند.

گرچه پیش از این وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که سازمان حمایت، پرونده صنایع لبنی متخلف را به تعزیرات ارسال کرده است اما مشخص نیست باز هم صنایع لبنی می‌توانند از زیر بار اجرای قانون شانه خالی کنند یا یک بار برای همیشه قانون برای همه تکلیف را روشن می‌کند؟

نظرات
ADS
ADS
پربازدید