Performancing Metrics

راه کمک به معیشت بازنشستگان اشتغال دوباره آ‌نها نیست | اتاق خبر
کد خبر: 316081
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1394 - 14:59
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه راه حمایت و کمک به معیشت بازنشستگان، به کارگیری دوباره آنها نیست، گفت: به جای مجوز اشتغال مجدد، پوششهای حمایتی و بهره‌گیری از خدمات درمانی را برای بازنشستگان افزایش بدهیم.

اتاق خبر: هادی ابوی با اشاره مصوبه جدید مجلس مبنی بر به کارگیری مجدد بازنشستگان اظهار کرد: اگر مجلس به دنبال حمایت از معیشت بازنشستگان است راهش اشتغال مجدد آنها نیست.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی ادامه داد: طبعا در مورد بازنشستگان دولتی، تصمیم گیرنده دولت است ولی در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدم که به جای چنین مصوباتی، بهتر است سرانه رفاهیات بازنشستگان مدنظر قرار گیرد و پوششهای حمایتی از آنها افزایش یابد.

ابوی متذکر شد: برای بهبود وضع معیشت بازنشستگان دادن وام‌های قرض الحسنه کمک حال است و در کنار ‌آن می‌توان صدور کارتهای رفاهی یا تامین بخشی از هزینه‌های درمان و دارو را هم پیش بینی کرد.

این مقام مسوول کارگری درباره شروط مجلس برای اشتغال مجدد بازنشستگان نیز، گفت: در این مصوبه بحث تخصص بازنشسته مطرح شده است ولی آیا دستگاهها و سازمانها، نیروهای متخصص را به کار می ‌گیرند؟

وی معتقد است: تجربه سالهای دور نشان داده در چنین مواردی کارفرمایان عمدتا آشنایان و نزدیکان را به خدمت گرفته‌اند از آن گذشته وقتی قرار است کسی را به طور عادی و بدون بیمه به خدمت بگیریم و حقوق و دستمزد ساعتی به او بدهیم دیگر تخصص داشتن یا نداشتن او برای کارفرما مطرح نیست.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور باید یک نهاد یا مرجعی بر نحوه به کارگیری دوباره بازنشستگان نظارت کند تا مصوبه مجلس مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

وی درعین حال به اثرات اشتغال مجدد بازنشستگان بر بازار کار و بیکاری نیروهای جوان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهار میلیون و 500 هزار دانشجوی در حال تحصیل داریم که به زودی وارد بازار کار می‌شوند و به عنوان افراد تحصیلکرده و متخصص دنبال شغل خواهند بود بنابر این حضور دوباره بازنشستگان در فضای اشتغال کشور می تواند هم حفظ اشتغال موجود و هم ایجاد شغل در آینده را دچار مشکل کند.

ابوی گفت: با این تفاسیر مصوبه جدید مجلس نه تنها به اشتغال و معیشت بازنشسته ها کمک نمی کند بلکه می تواند ضد اشتغال و ضد معیشت هم باشد و از این جهت که بازنشستگان دوباره سرکار می ‌روند و حقوق و مزایا می گیرند، بار روانی در جامعه ایجاد کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید