Performancing Metrics

بحرانی که میلیاردها هزینه دارد | اتاق خبر
کد خبر: 318192
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 13:22
بحران آب در کشور موضوعی است که در چند سال اخیر نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشور های خاورمیانه به یک علامت هشدار تبدیل شده و نکته جالب توجه هزینه های بالای تولید و انتقال آب است،هزینه هایی که گاهی میلیاردها تومان برای دولت هزینه داد.


اتاق خبر: شیرین‌سازی آب دریا که به یک طرح اصلی برای وزارت نیرو تبدیل شده هزینه های زیادی را به این وزارتخانه تحمیل می کند تا جایی که به گفته چیت چیان وزیر نیرو در حال حاضرتامین آب بسیار هزینه‌بر شده است، چراکه شیرین سازی هر مترمکعب آب 3000 تومان هزینه دارد و انتقال آب نیز هزینه های زیادی را در بر دارد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی با بیان اینکه در برخی موارد انتقال آب کفایت نمی‌کند و مجبور به استفاده از آب شیرین‌کن‌ها می‌شویم،اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 120 طرح آبرسانی به شهرهای کشور در دست اجرا داریم که 60 درصد هزینه‌های این طرح‌ها مربوط به لوله‌های فولادی مورد استفاده می شود.

وزیر نیرو جذب یک مشارکت ملی بسیار قوی برای حل نیازهای آبی کشور را ضروری دانست و افزود: نیازمند مشارکت بانک‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و صندوق توسعه ملی در راستای حل این مسائل هستیم که البته تاکنون نیز این سازمان‌ها همکاری‌های خوبی را با وزارت نیرو داشته است.

این درحالی است که ایران از نظر مسائل آبی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته چراکه بارندگی‌ها از نظر میزان، شدت، مدت و نوع، تغییرات بسیار جدی کرده‌اند و همچنین در نتیجه تغییر اقلیم درجه حرارت متوسط کشور بیش از یک درجه افزایش یافته و موجب شده که میزان بارندگی‌ها کاهش و تبخیر آب افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و صنعت موجب شده که کشور نیازمند منابع آبی بیشتری باشد و می توان گفت که در شرایط فعلی مصرف افزایش و منابع آبی کاهش پیدا کرده است، لذا نیازمند یک مدیریت مصرف برای حفظ کشور هستیم.

با توجه به این تفاسیر تنها راه فوری نجات از تشنگی را می توان مدیریت مصرف دانست به طوری که باید با یک بسیج همگانی ارگان های دولتی و مردم بتوان از این بحران حیاتی گذر کرد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید