Performancing Metrics

درج مشوق های خرید تضمینی آب و پساب در قانون بودجه سال ۹۵ | اتاق خبر
کد خبر: 319864
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394 - 02:21
ارائه اعتبار اسنادی چرخشی تسهیل‌کننده فرآیند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشارکتی بخش آبفا خواهد بود.

اتاق خبر: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ردیف خرید تضمینی آب و پساب در قانون بودجه سال ۹۵ درج شده گفت: ارائه اعتبار اسنادی چرخشی تسهیل‌کننده فرآیند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشارکتی بخش آبفا خواهد بود.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ علی اصغر قانع یکی از شیوه‌های تأمین مالی پروژه‌های آب و فاضلاب را استفاده از فاینانس خارجی عنوان کرد، اظهار داشت: این موضوع از برنامه‌ چهارم توسعه به این سو در دستور کار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار داشته است.

وی گفت: در این راستا پروژه‌های اولویت‌دار و دارای قابلیت برای سرمایه‌گذاری خارجی شناسایی شده و طبق آیین‌نامه اجرایی ماده "13" قانون برنامه چهارم و ماده "82" قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، روند اجرایی آن از طریق مناقصه‌های بین‌المللی همواره دنبال شده است.

وی ادامه داد: استفاده از منابع مالی و خطوط اعتباری خارجی، برای اجرای پروژه‌ها و خرید تجهیزات و کالاهای سرمایه‌ای طرح‌های تولیدی و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ها، وفق قراردادهای مالی منعقده با اعتباردهندگان خارجی انجام می‌شود.

قانع افزود: از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش می‌توان به ورود منابع مالی جدید و مجازی برای انجام پروژه‌ها، شناخت کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل کامل و متمرکز فنی و مالی، تطابق با نظام فنی و اجرایی کشور، پرداخت به موقع هزینه‌های پروژه‌، توسعه‌ بازار سرمایه و اشتغال‌زائی اشاره کرد.

 

*6 طرح فاینانس آماده واگذاری

وی با بیان این مطلب که، برای نخستین بار در سال 1389 اعتبارات اسنادی خارجی (LC) مربوط به تصفیه‌خانه‌ فاضلاب کرج به مبلغ 18 میلیون یورو گشایش شد که به نوبه خود طی سال‌های گذشته با توجه به شرایط موجود بی‌سابقه است، اضافه کرد: هم اکنون این پروژه در مرحله اجرای عملیات ساختمانی است و اقدام‌های لازم برای فاینانس 6 طرح بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان، تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز، آب‌رسانی به تبریز از زرینه رود، اجرای طرح فاضلاب 5 شهر استان خوزستان، آب‌رسانی به چابهار و کنارک، مدول 7 و 8 تصفیه‌‌خانه فاضلاب تهران و بخشی از شبکه فاضلاب این شهر به مبلغ ارزی 6357.8 میلیون یوان و 39.2 میلیون یورو در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فضلاب کشور تصریح کرد: با توجه به تغییر فضای مراودات بین‌المللی، طرح‌های پیشنهادی بخش آب و فاضلاب کشور برای استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی (چین) در دست اقدام است که از جمله می‌توان به اجرای طرح‌های انتقال آب به شهر یزد و شهرهای مسیر، انتقال آب به شهرهای شمالی استان کرمان، آب‌رسانی به ساوه، تکمیل طرح فاضلاب مشهد، تأسیسات فاضلاب (روستایی، جوامع کوچک و مجتمع‌های مسکونی)‌، انتقال آب به فلات مرکزی (طرح بهشت ‌آباد) و طرح‌های مشابه دیگری که هم‌اکنون در مرحله مطالعه و امکان‌سنجی قرار دارد اشاره کرد.

وی آنگاه به برنامه‌های آتی که از جمله می‌توان به استفاده از مدل‌های نوین و ترکیبی سرمایه‌گذاری در راستای هر چه بیش‌تر خودگردان ساختن قراردادهای مشارکتی به صورت ترکیبی از مدل‌های BOT و بیع متقابل برای کاهش وابستگی به ردیف خرید تضمینی، مبادله قراردادهای مشارکتی مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی که مراحل آماده سازی آن‌ها در سال 1394 آغاز و در مرحله نتیجه‌گیری است اشاره کرد و ادامه داد: از جمله این قراردادها، به نتیجه رساندن 196 پروژه است که به عنوان فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنعت آب و فاضلاب به روش BOO، BOT  و بیع متقابل در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فضلاب کشور خاطر نشان کرد: در این راستا الزاماتی برای تداوم پایدار پروژه‌های مشارکتی صنعت آب و فاضلاب از قبیل، تداوم اعتبارات خرید تضمینی متناسب با قراردادهای مشارکتی در حال بهره‌برداری‌، در حال ساخت و در قراردادهای آتی، افزایش تعرفه آب و پساب به منظور خودگردانی قراردادهای مشارکتی‌، امکان ارایه وام‌های کم بهره بلندمدت برای سرمایه‌گذاران به منظور کاهش قیمت محصول تولیدی (خرید تضمینی) وجود دارد‌.

وی تصریح کرد: به منظور تداوم و تسهیل پروژه‌های مشارکتی، امکان ارایه اعتبار اسنادی چرخشی (Revolving LC) می‌تواند به عنوان نقطه قوت و تسهیل‌کننده فرآیند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشارکتی بخش آب و آبفا قلمداد شود.

قانع با اشاره به اینکه، مشوق‌هایی از جمله درج ردیف خرید تضمینی آب و پساب در قانون بودجه که سبب اعتماد سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب خواهد شد، افزود:در حال حاضر نیز تعداد 100 پروژه مشارکت بخش غیردولتی در طرح‌هایی همچون نمک‌زدایی، حذف فلزات سنگین به روش BOO و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌، تصفیه‌خانه‌های آب‌، کاهش هدر رفت آب و خطوط انتقال آب‌رسانی به روش BOT  و تأسیسات آب و فاضلاب به روش بیع متقابل در حال ساخت و بهره‌برداری است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید