Performancing Metrics

آموزش ۱۴۰۰ نفر سرمربی در طرح بسیج همگام با کشاورز | اتاق خبر
کد خبر: 320382
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 06:35
سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با روحیه انقلابی و جهادی خود و در جهت اعتلای کشاورزی کشور طرحی را با نام طرح بسیج همگام با کشاورز اجرایی کرده که در راستای اجرای طرح به ۱۴۰۰ نفر به عنوان سرمربی آموزش می‌دهد.

اتاق خبر: با توجه ضرورت خودکفایی در بخش مواد غذایی و بنا به ضرورت ورود علم به عرصه تولید و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با روحیه انقلابی و جهادی خود و در جهت اعتلای کشاورزی کشور طرحی را با نام طرح بسیج همگام با کشاورز یا علمی کردن کشاورزی، اجرایی کرده است.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ این سازمان در راستای اجرای طرح ملی بسیج همگام با کشاورز و با هدف افزایش توان علمی و عملی نیروهای شرکت کننده در این طرح عظیم ملی طی هفته اخیر برای اولین بار دوره آموزشی تخصصی 1400 نفر از سرمربیان (زراعی، باغی و دامی) از سراسر کشور را ظرف 6 دوره آموزشی سه روزه آغاز کرده است.

بر طبق برنامه، طی 4 دوره آموزشی، بیش از 740 نفر از سرمربیان زراعی، طی 2 دوره حدود 400 نفر از سرمربیان باغی و همچنین طی یک دوره حدود 300 نفر از سرمربیان دامی تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

جهانسوز دلیل برپایی این دوره آموزشی را اینگونه بیان می‌کند که ما در سطح ملی در جهت اجرای هر چه بهتر طرح بسیج همگام با کشاورز بیش از سه هزار و 700 نفر مربی در اختیار داریم که وظیفه فعال کردن پایگاه‌های علمی بسیج روستایی را برعهده دارند.

وی افزود: به دلیل آنکه آموزش و مدارک این افراد الزاما تخصصی نیست، براین اساس، به ازای هر چند نفر از این افراد یک سرمربی تخصصی در سطح شهرستان تعیین کرده‌ایم که هدایت و نظارت تخصصی و برنامه‌ریزی علمی این افراد را بر عهده داشته باشند.

جهانسوز محتوای این دوره آموزشی را کاربردی و بسیار قوی و منحصر به فرد خواند و عنوان کرد: محتوای آموزش بسیار کاربردی است، جزوات و مطالب علمی با روش های پودمانی تهیه شده است و سعی ما براین بوده که بهترین استادان و متخصصان علمی و عملیاتی کشوری را در اختیار بگیریم.

لذا امید است با انتقال یافته‌های نوین و اطلاعات کارآمد به بهره برداران بخش کشاورزی شاهد بازده خوبی از این دوره‌ آموزشی و ترویجی باشیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی افزود: آموزش سرمربیان با هدف ترویج کشاورزی علمی و صحیح و به منظور افزایش تولیدات کشاورزی با حداقل امکانات، ولی با کیفیت آموزشی بالا در حال انجام است.

جهانسوز گفت: درحال حاضر از مهمترین مسائل عمده‌ای که در بحث علمی کردن کشاورزی وجود دارد، "علوم درجه یک و بومی شده کشور"، "بهره گیری از بهترین استادان اجرایی و عملیاتی کشور" و "توانمند سازی مربیان و سرمربیان بسیجی طرح بسیج همگام با کشاورز"است.

 وی بیان داشت: خوشبختانه اخیرا برخی از این منابع جامع و مناسب در جهت علمی کردن کشاورزی از جمله (تهیه دستورالعمل های زراعی، باغی و دامی، تهیه پودمان آموزشی غلات ، تهیه تقویم های زراعی، تهیه شناسنامه های زراعی، تهیه نرم افزار های تخصصی کشاورزی و توسعه فضای مجازی کشاورزی)  با همکاری و حمایت سازمان مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دانشمندان و محققان بسیجی و پژوهشکده خودکفایی و امنیت غذایی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی تهیه شده است.

وی افزود: بعد دیگر این مسئله آن است که در نهایت علوم روز و مسائل باید به نحوی در اختیار سرمربیان و جامعه روستایی قرار گیرد که جهت افزایش بهره وری وارد عرصه کشاورزی شوند، از این رو این سازمان در جهت پیشبرد اهداف این مسئله از بهترین استادان ملی اجرایی و عملیاتی سازمان مرکز تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی جهت انتقال یافته های علمی به صورت عملیاتی بهره گیری کرده است.

وی  تصریح کرد: در بخش زراعت بر روی محصولات گندم، کلزا و مکانیزاسیون و در محصولات دامپروری سعی ما این است که بیشتر روی دام های سبک کار کنیم همچنین در بخش باغبانی هم بیشتر با اصولی که منجر به افزایش محصول در واحد سطح می شود فعالیت می کنیم.

جهانسوز تصریح کرد: در این راستا وجود کتاب، منابع جامع و کامل کفایت نمی کند، بلکه مهم ترین اصل نیروی انسانی ماهر و دارای تجربه است و ما در این دوره به منظور کسب دانش و مهارت و تجربه دار کردن سرمربیان در جهت بهره گیری از مبانی علمی کشاورزی سرمایه گذاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تمام فعالیت های این سازمان در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است خاطر نشان کرد: ما خود را در این بخش معین جهاد کشاورزی می دانیم و قطعا آموزش‌های ما چه در دانه‌های روغنی و چه در درمورد گندم کمک ‌خواهد کرد تا فاصله عملکردی که هم اکنون بین کشاورزان خبره و نمونه و کشاورزان متوسط وجود دارد را بهبود بخشیم و شاهد این باشیم که کشاورزی ما از رونق بیشتری برخوردار شود.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید