Performancing Metrics

اخراج حدود دو میلیون کارگر صنایع فولاد و زغال سنگ | اتاق خبر
کد خبر: 322572
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 19:37
حدود 1.8 میلیون کارگر شاغل در صنایع فولاد و زغال سنگ چین در نتیجه اقدامات دولت این کشور برای کاهش مازاد ظرفیت صنعتی اخراج خواهند شد.

اتاق خبر: برای نخستین بار در چین چنین آماری داده می‌شود که منعکس کننده جدیت مقامات چینی در مقابله با کندی رشد و بزرگ شدن شرکتهای دولتی است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ ین وی‌مین، وزیر منابع انسانی و تامین اجتماعی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد 1.3 میلیون کارگر در صنعت زغال سنگ و همچنین 500 هزار نفر در صنعت فولاد ممکن است شغل خود را از دست دهند.

طبق اداره ملی آمار چین، صنایع زغال سنگ و فولاد این کشور حدود 12 میلیون نیروی کار دارند. رقم 1.8 میلیون نفر برابر با حدود 15 درصد از نیروی کار صنایع مذکور است.

برای دولت چین که به ثبات اهمیت زیادی می‌دهد کنترل میزان بیکاری و هر گونه ناآرامی که در پی این اقدام ممکن است ایجاد شود در اولویت قرار دارد.

دولت مرکزی چین ظرف دو سال آینده برای سامان دادن به اشتغال کارگرانی که در نتیجه حذف ظرفیت مازاد این صنایع از کار بیکار شده اند 100 میلیارد یوان (15.27 میلیارد دلار) اختصاص خواهد داد.

معاون وزیر دارایی چین به نقل از لی کی‌کیانگ، نخست وزیر این کشور اظهار کرد: این اعتبار به صنایع فولاد و زغال سنگ اختصاص خواهد یافت.

به گفته محققان آکادمی علوم اجتماعی چین، شمار اخراج‌ها بر مبنای اهداف دولت در زمینه تعطیلی ظرفیت، منطقی است.

بر اساس گزارش رویترز، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است 6.9 درصد در سال 2015 رشد کرد که ضعیف‌ترین نرخ رشد 25 سال گذشته بود. دولت این کشور نرخ رشد 6.5 تا هفت درصد را برای سال 2016 هدف گذاری کرده است.

با وجود رکود اقتصادی اخراج‌های گسترده مشابه اخراج‌هایی که در بحران مالی جهانی انجام گرفتند گزارش نشده است. در دوران بحران مالی جهانی بیش از 28 میلیون نفر در فاصله سال 1998 تا 2003 اخراج شدند.

نرخ بیکاری که از سوی سازمان ملی آمار چین منتشر شده است در پایان سال 2015 حدود 5.01 درصد بود.

به گفته مقامات چینی، بخش خدمات با بیشترین اشتغالزایی به جذب کارگران اخراجی بخش تولید کمک کرده است. مشارکت بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی سال گذشته به 50.5 درصد رسید و برای نخستین بار از 50 درصد فراتر رفت.

نرخ بیکاری شهری که از سوی منابع انسانی و تامین اجتماعی در پایان سال 2015 ثبت شد، 4.05 درصد بود.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید