Performancing Metrics

همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا 15 اسفند برگزار می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 322626
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 23:03
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به برگزاری همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا از 15 تا 17 اسفندماه گفت: مبارزه با پولشویی با یک بخشنامه حل نمی‌شود و نیاز است بانک‌ها از نرم‌افزار هوشمند و قدرتمند استفاده کنند.

اتاق خبر: علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران از برگزاری دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا خبر داد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی ادامه داد: این همایش 15 تا 17 اسفند ماه سال جاری در هتل اسپیناس با حضور 60 میهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، لهستان و روسیه برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه اولین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در آبان ماه برگزار شده است، گفت: این همایش در حوزه بانکداری، تجارت و کسب و کار خواهد بود، تا زمینه تقویت بانک‌ها و سرمایه‌گذاری پس از برجام تقویت شود.

همچنین در این همایش مسئولان بانکی و نمایندگان وزارت صنعت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو و وزارت اقتصاد حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در این همایش تصریح کرد: در حوزه مشاوره مهندسی، صنعت، انرژی، نفت و گاز، امور بانکی از وزارت بانک آلمان و نیز در بخش روابط کارگزاری نمایندگانی حضور خواهند داشت.

به گفته وی در حوزه خدمات پرداخت نیز یکی از مشکلات و معضلات ما پیمان سیستم و اتصال به شبکه‌های بانکی جهانی است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

همچنین در بخش حسابرسی و خدمات مالی دنیا و بخش مقررات مشاوره حقوقی و مدیریت میزگردهای تخصصی پیش‌بینی شده است.

دیواندری با تأکید بر اینکه بانک‌های  ما در حال حاضر در ایتالیا چند شعبه داشته و در آلمان نیز بانک مستقل داریم، به روابط دیرینه بانکی ایران و آلمان اشاره کرد و افزود: استفاده از خطوط اعتباری و روابط کارگزاری به دلیل تحریم به سمت کشورهای شرق آسیا گرایش پیدا کرده است، اکنون فرصت خوبی بوده تا روابط با اروپا فراهم شود.

وی ادامه داد: در این همایش رئیس کل بانک مرکزی 5 وزیر، مسئول دفتر رئیس‌جمهور حضور داشته و میزگردهای تخصصی با عنوان برجام و همکاری‌ بانکی تأمین مالی برگزار خواهد شد.

همچنین معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مراسم حضور داشته و میزگرد تخصصی در مورد خدمات پرداخت برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست رئیس پژوهشکده در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اتصال به مسترکارت و ارتباط با ویزا تصریح کرد: شرکت‌های بین‌المللی با فراگیری بالا در این زمینه در دنیا وجود دارند. درگذشته بیشتر بانک‌ها به صورت واسطه به خدمات آنها متصل بودند، در حال حاضر یک شرکت پریمنت ژاپنی اعلام آمادگی کرده و برای شروع خوب است، اما بازار آنها وسیع نیست و نیاز داریم به سیستم‌های فراگیر در این زمینه متصل شویم.

دیواندری در مورد همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های جهانی نیز، تصریح کرد: دو عامل تحریم و شرایط امادگی بانک‌های داخلی در این روابط موثر بوده. طی سال‌های اخیر که تحریم بودیم مقررات بانکی دنیا تغییر کرده و باید قواعد و نیازمندی‌ها نیز تغییر کند. فتکا مقررات جدیدی است که باید بانک‌های دنیا به آن برسند و در این زمینه راه بسته نیست، اما قطعا زمان ‌بر بوده و نیازمند بررسی حل مسائلی از جمله پولشویی و تأمین منابع مالی تروریسم هستیم.

وی ادامه داد: نیاز است تا بانک‌ها به نرم‌افزارهای هوشمند و قدرتمند مسلط شوند که زمان بر خواهد بود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه یکی از مشکلات بانک‌ها برای ارتباط با بانک‌های جهانی موضوع پولشویی است و اخیرا نیز یکی از مقامات انتظامی عنوان کرده که طی 20سال اخیر یک قاچاقچی موادمخدر 20 هزار میلیارد تومان گردش مالی در بانک‌ها داشته است، آیا برای مبارزه با این موضوعات چه برنامه‌ای وجود دارد، تصریح کرد: قانون مبارزه با پولشویی در این زمینه اقدامات خوبی دارد و خوشبختانه جایگاه آن در بانک مرکزی و ساختارهای وزارت اقتصاد ایجاد شده و همین عامل موجب شده تا موارد مشکوک گزارش شود. البته کار فراگیر نیاز است و با یک آیین‌نامه مشکل حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: ساختار فراگیر داریم که روزانه میلیون‌ها تراکنش مالی انجام می‌شود و ارتباط بین بانک‌ها به نرم‌افزار قدرتمند و هوشمند برای شناسایی نیاز دارد که باید طراحی شده و در این بین عزم جدی مسئولان مشاهده می شود تا موارد مشکوک را گزارش کنند.هرچه بتوانیم در کشور جریان سالم اقتصادی را تقویت کنیم، به نفع کشور است و برای دنیا نیز این موضوع بسیار مهم تلقی می شود.

دیواندری اظهار امیدواری کرد: قانون مربوطه به تأیید شورای نگهبان برسد و بهانه برای مبارزه با پولشویی و منابع تروریسم برداشته شود.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید