سعید جلیلی: نباید مردم را درباره نتیجه انتخابات تهران متهم کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 323072
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
تسنیم نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نتایج انتخابات گفت: نباید مردم را درباره نتیجه انتخابات تهران متهم کنیم.

اتاق خبر - سعید جلیلی در همایش اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری نیست بلکه رویکردی عمیق و ریشه‌دار و مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است که می‌گوید مناسبات اقتصادی باید صحیح باشد و مانع تعرض به حقوق مردم شود و منافع محرومین را تامین کند.

مهم‌ترین سخنان این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش به این شرح است:

** در طول تاریخ یکی از عرصه‌هایی که بر مبنای آن می‌خواستند به آزادی و حقوق انسانها تعدی کنند، عرصه اقتصاد است. یکی از موضوعاتی که پیامبران به جد دنبال می‌کردند این بود که مناسبات اقتصادی جامعه صحیح باشد و حقوق انسانها حفظ شود و انسانها بتوانند در سایه آن به رشد تعالی برسند. پیامبران از به ارمغان آوردن واجباتی مانند نماز هدفشان فقط نماز خواندن نبوده است، بلکه می‌خواستند انسان‌ها مناسبات اقتصادی را به گونه‌ای انجام دهند که به کسی لطمه وارد نشود.

** هنر غرب بر این بوده که آزادی انسان‌ها را محدود و به آن تجاوز کند و حتی این کار را به اسم آزادی انجام داده است. متاسفانه تمدن غرب تداوم پیدا کرده و در عرصه‌های مختلف خود را تثبیت کرده است و بر همین اساس برخی برای خود حق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قائل هستند و حتی یک عده‌ای حق وتو و 5 کشور حق برخورداری از سلاح هسته‌ای را دارند. آنها با انحصارات آزادی اقتصادی انسانها را محدود می‌کنند و به حقوق انسانها تعدی کرده و به حق مالکیت افراد تعرض می‌کنند.

**این زورگویی‌های غربی‌ها تا جایی ادامه داشته که در سال 2016 فقط 5 کشور حق وتو و برخورداری از سلاح هسته‌ای داشتند و بقیه این حق را نداشتند چرا که ثروت آنها بیشتر بوده. آنها مناسباتی را تعریف می‌کنند که بقیه باید آن را حفظ کنند و وظیفه دولت‌های آنها حفظ منافع سرمایه‌داری است که از راه ناحق به دست آورده‌اند. آنها در عرصه بین‌الملل نیز می‌گویند که نباید مانعی داشته باشیم و کسی نباید در برابر حرکت ما بایستد.

** اقتصاد مقاومتی یک واژه اعتباری نیست بلکه رویکردی عمیق و ریشه‌دار و مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است که می‌گوید مناسبات اقتصادی باید صحیح باشد و مانع تعرض به حقوق مردم شود و منافع محرومین را تامین کند. اسلام ناب محمدی(ص) و اقتصاد مقاومتی موانع پیشرفت را برمی‌دارد و رفاه را برای محرومین به ارمغان می‌آورد.

**{ آیا بین نتایج مذاکرات هسته‌ای در دورن قبل و دولت فعلی همخوانی وجود دارد} : در بحث هسته‌ای و سیاست خارجی دو موضوع منابع ملی و منافع ملی دارای اهمیت است. شما باید بتوانید از منابع ملی به خوبی حراست کنید تا منافع ملی بیشتری به دست آورید. یکی از بحث‌های اساسی این است که حقوق یک ملت قابل تنازل نیست چرا که اگر دشمن با اهرم فشار از شما درخواست کرد که از حق‌تان تنازل کنید، با همان منطق در شما طمع می‌کند و می‌گوید اگر کسی را در حقش به عقب راندند در سایر عرصه‌ها هم این کار جواب می‌دهد.

**آنچه در مذاکرات دوره قبل دنبال می‌شد، تنها دفاع از حقوق هسته‌ای نبود بلکه از همه حقوق کشور دفاع می‌شد و خاکریز هسته‌ای، خاکریز خط مقدم است که در آن نباید از منابع قدرت هزینه کرد، بلکه باید منابع قدرت را افزایش دهیم و آنچه می‌تواند به شما اقتدار دهد منابع قدرت است.

{در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات اخیر هسته‌ای موفق بود}: بنده در قضیه برجام به صورت مفصل در صدا و سیما موضوع را مطرح کردم و گفتم که ما در چه مباحثی عقب‌نشینی کردیم و این تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند ما هزینه سنگینی را پرداخت کردیم، گویای مطالب است.

{ در پاسخ به این پرسش که آیا نوع رای دادن مردم علاقه به نفوذ مجدد انگلیس در ایران تلقی می‌شود}: در فروردین سال 67 که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد امام خمینی(ره) دو مفهوم و واژه را با عنوان اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی کلید زدند و از آن استفاده کردند و در آنجا برای ما این سوال پیش آمد که اگر کاندیداهای مجلس افراد درون نظام هستند، چرا امام این دو واژه را مطرح کردند؛ این موضوع مربوط به الان نیست که بگوییم این فهرست یا آن فهرست.

** امام خمینی در آن زمان دو نگاهی را که می‌توانست دو رویکرد متفاوت داشته باشد را برای مردم باز کردند. همه مردم به کشور، نظام و اسلام علاقه‌مند هستند و هرگونه حضور مردم موجب تقویت نظام می‌شود؛ چه سال 67 و چه سال 94.

** مشارکت گسترده مردم در انتخابات 7 اسفند باعث افتخار و غرور نظام است، ما باید قدردان مردم باشیم چرا که در جهت تقویت آرمان نظام کوشیدند؛ البته بخش دوم کار مربوط به من و شماست که آیا حقیقتی به اسم اسلام ناب و شاخص‌های آن را به مردم شناساندیم و گفتیم که اسلام آمریکایی چیست. امام راحل، نوعی تفکر و رویکرد را به ما شناساندند که ما باید از اینکه این تفکر به اهداف خود برسد مانع می‌شدیم. نخبگان جامعه باید ببینند که چقدر در جهت اقناع افکار عمومی و تبیین و روشنگری دو نگاه امام در مورد اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی کار کرده‌اند، لذا نباید مردم را متهم کرد.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید