Performancing Metrics

کشاورزان دزفولی برای انعقاد قراردادهای آبی با مشکل مواجه هستند | اتاق خبر
کد خبر: 324216
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 04:00
رئیس جهادکشاورزی دزفول عنوان کرد:
رئیس اداره جهادکشاورزی دزفول گفت:وضعیت نامناسب نقدینگی، پرداخت نشدن بخش زیادی ازمطالبات کشاورزان ازسوی صندوق بیمه موجب شده تا کشاورزان دزفولی برای انعقاد قراردادهای آبی دچار مشکل شوند.

اتاق خبر- رئیس اداره جهادکشاورزی دزفول گفت:وضعیت نامناسب نقدینگی، پرداخت نشدن بخش زیادی ازمطالبات کشاورزان ازسوی صندوق بیمه موجب شده تا کشاورزان دزفولی برای انعقاد قراردادهای آبی دچار مشکل شوند.

احمد زارعی عصر امروز دوشنبه در کار گروه کشاورزی، آب و حفاظت از منابع طبیعی شهرستان دزفول که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال های گذشته شبکه آبیاری دز در بحث تامین آب مساعدت های خوبی را با کشاورزان منطقه داشته است و بارها پیش آمده که بدون عقد قرارداد وبدون توجه به حجم آب درخواستی، آب موردنیاز کشاورزان را تامین کرده است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: کشاورزان نیز همیشه در بحث پرداخت آب بها تعاملات خوبی با شبکه آبیاری داشته اند اما امسال با توجه به وضعیت نامناسب نقدینگی به ویژه در بخش چغندر قند و ذرت، پرداخت نشدن بخش زیادی از مطالبات و خسارت های کشاورزان از سوی صندوق بیمه و از سویی وضعیت نامناسب بازار فروش و افزایش مشکلات نقدینگی موجب شده تا کشاورزان برای انعقاد قراردادهای آبی دچار مشکل شوند.

رئیس اداره جهادکشاورزی دزفول با بیان اینکه اکنون در زمان پیک نیاز آبی محصولات کشاورزی هستیم، تصریح کرد: امیدوار هستیم شبکه آبیاری دز امسال نیز نهایت همکاری را با کشاورزان داشته باشد چرا که تامین آب در این مقطع می تواند تاثیر زیادی درمیزان تولیدات کشاورزی منطقه داشته باشد.

زارعی درادامه بابیان اینکه کشاورزان شبکه آبیاری دز از محل فروش محصول ذرت خود ۶۵ میلیارد تومان طلب دارند، گفت: با ۱۰ درصد این طلب می توانند تمام آب بهای خود را پرداخت کنند اما متاسفانه هنوز به آنها پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است و در ایران با توجه به قرار گرفتن در نوار خشک این امر بیشتر است، عنوان کرد: بنابراین مصرف زیاد از منابع آبی در بخش کشاورزی منحصر به دزفول و منطقه نیست هرچند تمام تلاش ما مصرف بهینه از منابع آبی است و درسال های گذشته نیز دراین راستا اقدامات خوبی انجام داده ایم به عنوان مثال اکنون نزدیک به هزار متر از شبکه های فرعی آبیاری را برای جلوگیری از تلفات آب بتن کرده ایم.

اجازه آسیب به مزارع ندهیم

رئیس اداره جهادکشاورزی دزفول درادامه بابیان اینکه ما به مشکلات نقدینگی و کمبودهای شبکه آبیاری دز واقف هستیم، افزود: ولی وقتی کشاورزان ما از دولت طلب های زیادی دارند ما نیز باید با آنها مساعدت کنیم و اجازه ندهیم تا مزارع آنها آسیب ببینند.

زارعی همچنین درخصوص آخرین وضعیت مصوبات کار گروه قبلی کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان،   اظهار کرد: فرمانداری شهرستان برای دریافت مطالبات کشاورزان با استانداری مکاتباتی را انجام داده که در آخرین پیگیری ۳۰ درصد اعتبار به دزفول تخصیص داده اند اما متاسفانه تاکنون تبدیل به پول نشده است، هرچند بخش اعظمی از مطالبات ۵ میلیارد تومانی کشاورزان از صندوق بیمه پرداخت شده و مابقی آن نیز درآینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: جلسات مقدماتی برای تشکیل کمیته های تخصصی کشاورزی نیز با همت نظام صنفی کشاورزان و صندوق توسعه صورت گرفته تا بتوانیم با تشکیل این کمیته ها از تجارب کارشناسان برای پیشبرد امور بهره ببریم.

رئیس اداره جهادکشاورزی دزفول همچنین در خصوص عدم پرداخت مابه تفاوت طرح خرید تضمینی ذرت به کشاورزان نیز گفت: این مشکل مربوط به تهران است به همین دلیل به همراه ادارات جهادکشاورزی شهرهای شوش، اندیمشک و گتوند به صحبت با نمایندگان مجلس شهرستان ها پرداختیم تا ازطریق آنها بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.

منبع: مهر 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید