Performancing Metrics

در بخش اقتصادی دستاورد خوبی را داشته‌ایم | اتاق خبر
کد خبر: 324460
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1394 - 10:42
جهانگیری:
معاون اول رییس‌جمهور گفت: ما در طی دو سال گذشته توانسته‌ایم در یک مذاکره سخت، فشرده، جدی امروز به نقطه‌ای برسیم که تحریمی پیش روی کشورمان نباشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در سومین همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران که در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در تبیین وضعیت کشور هرکدام از ما وظیفه‌ای داریم و آن‌چه که مهم است اداره کشور به صورت مطلوب است تا نظام به اهدافش برسد. حتی همین که سه قوه از هم مستقل هستند بحث‌های زیادی را دارد. یقینا این قوا باید در جهت هدف واحدی حرکت کنند. این نظام باید خوب اداره شود و مردم بدانند که در این نظام زندگی بهتری را دارند. البته ما پس از انقلاب دوران ویژه و خاصی را داشته‌ایم.

وی یادآور شد: سال 92 برای کشورمان از هر جهت سال ویژه‌ای بود و از آن‌جا که من در بخش‌های مهم کشور مسئولیت داشته‌ام، انتظار عمومی در بخش اقتصادی این بود که باید بهترین اقتصاد در کشور حاکم باشد. در سال 92 با وجود تحریم‌ها سال سختی را داشتیم. در سال 84 سند چشم انداز را داشتیم که مقام معظم رهبری یک آینده 20 ساله را برای کشورمان ترسیم کردند. اکنون بیش از 10 سال از آن سند گذشته و همه اصرار داریم که باید این سند تحقق یابد ولی زمانی که به نیمه کار رسیدیم دیدیم منابعی که باید صرف می‌شد چند برابرش صرف شده است و شاهدیم که فاصله‌ها از چشم‌انداز و اهداف موردنظرمان زیاد است.

وی با تاکید بر این‌که «برگرداندن ریل قطار اداری کشور به ریل خودش نیازمند تدابیر محکم با پشتوانه دقیق و کارشناسی است» گفت: امروز حدود دو و نیم سال از آن شرایط می‌گذرد و به نظرم کشور ما شرایط خوبی را پیدا کرده است و انسجام داخلی در درون نظام صورت گرفته است. ما هیچ موضوع مهمی را در این دو و نیم سال نداشته‌ایم که بخواهیم اجرا کنیم و در مجلس و قوه قضاییه همکاری با ما نشود. در واقع این انسجام و تدبیر کمک کرده که ما به شرایطی برسیم تا مشکلات را حل کنیم. از دو سال گذشته تاکنون توانستیم در یک مذاکره سخت و فشرده و جدی به نقطه‌ای برسیم که تحریم‌ها جلوی کشور نیست.

معاون اول رییس‌جمهور یادآور شد: امکان دارد که تحریم‌ها کامل از بین نرفته باشد ولی خیلی از بحث‌هایش اجرا شده است. با این‌که تحریم‌های ما لغو شده ولی هنوز موفق نشده‌ایم پول خودمان را از هند به کشور بیاوریم. تا حرف هم می‌زنیم آن‌ها می‌گویند که بانک‌های ما از بانک‌های آمریکایی‌ها می ترسند.

وی با بیان این‌که «در بخش اقتصادی دستاوردهای خوبی داشتیم» ادامه داد: در سال 89 ، دلار هزار تومان بود که ظرف مدت کوتاهی به 3900 تومان در سال 91 رسید.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در سال 94 قیمت نفت کم شد، روسیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تغییرات جدی در پول نفت دادند ولی برای ایران که در تحریم بود قیمت نفت به 100 دلار رسید و در آن زمان مردم احساس نکردند که تلاطمی در اقتصاد به وجود آمده است. بخشی از آن نتیجه سیاست گذاری‌ها و اعتمادی است که مردم به سیستم دارند.

وی با بیان اینکه در بخش اقتصادی امروز آرامشی به وجود آمده است گفت: از دوره آقای هاشمی رفسنجانی ما بحث آب های مرزی را داشتیم و سال آینده تقریبا موضوع این پرونده جمع می شود. همچنین مخزن گاز پارس جنوبی را داشتیم که ما و قطری‌ها باید اندازه هم برداشت می کردیم و به دلیل اینکه پارس جنوبی اجرا نشد چند میلیون متر مکعب از گاز و سرمایه‌مان هدر رفت. همچنین بیش از 200 میلیون متر مکعب برداشت‌مان را از پارس جنوبی بالا برده‌ایم که با لغو تحریم‌ها این موضوع گام بلندی برای توسعه ما بوده است. امیدواریم در برنامه ششم اقتصاد کشور طوری پیش برود که بتوانیم پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه کشور برای خیزش بزرگ اقتصادی شرایطش فراهم است گفت: ما یک میلیون فارغ التحصیل و چند میلیون بیکار داریم و باید فکری برای این موضوع بیاندیشیم و قوه قضاییه هم در ایجاد امنیت برای سرمایه گذار نشان دهد که از آنان حمایت می‌کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی باید پولدار شود و هیچ کس نمی‌تواند نقصی برای سرمایه گذاری کسی فراهم کند.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که آقایی که پولدار می شود در چارچوب قوانین سرمایه گذاری کند.

جهانگیری با بیان اینکه فساد اساس توسعه کشور را متوقف می کند و بی عدالتی را توسعه می دهد گفت: امروز اراده خوبی در قوه قضاییه و دولت شکل گرفته است و همه افراد در جلسات مبارزه با فساد با انگیزه شرکت کرده‌اند البته پیشگیری بحث بسیار جدی است که باید در این زمینه کار انجام شود.

وی افزود: در مبارزه با فساد کسی نباید فکر کند که محدودیت و خط قرمزی دارد. البته ناگفته نماند ما باید از آبروی مسئولین حفاظت کنیم و بی جهت به آن‌ها اتهام نزنیم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: قبول داریم که امسال همه دستگاه‌ها در تنگنا هستند. درواقع سال 94 از نظر اقتصادی سخت‌ترین سال بعد از پیروزی انقلاب بوده است. ما در ماه‌هایی از سال آن قدر دغدغه داشته ایم که حتی نمی توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم البته این دوران سخت هم گذشته است چرا که ما در بهمن ماه توانستیم 400 هزار بشکه نفت را به صورت اضافه بفروشیم. ان شاءالله در اسفند این عدد به 200 هزار بشکه و در فروردین و اردیبهشت سال آینده به دو میلیون بشکه برسد.

وی یادآور شد: در سال 93 ، هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داشتیم که رقم خوبی نیست و یکی از جاهایی که بیشترین ضربه را به ما زده بحث زمین است. انتظار داریم که پرونده‌های مربوط به زمین رسیدگی هایش کوتاه‌تر شود.

وی در پایان گفت: دادسرای تهران در برخورد با موسسات غیرمجاز بسیار خوب عمل کرده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید