Performancing Metrics

دولت در قیمت گذاری خودرو دخالت نکند | اتاق خبر
کد خبر: 325878
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 14:38
رئیس انجمن خودروسازان در گفتگو با اتاق خبر
احمد نعمت بخش: در شرایطی که صنعت خودروسازی کشور نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد این گونه قوانین باعث دلسردی سرمایه گذاران خواهد شد.

اتاق خبر- رئیس انجمن خودروسازان در مورد ادامه قیمت گذاری خودرو از سوی دولت در سال 95، از این اقدام انتقاد کرد و بر انحصاری نبودن این محصول صنعتی تاکید کرد.

احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان درگفت و گو با اتاق خبر گفت: در حال حاضر در کشور حدود 15 خودروساز وجود دارد و در این میان دو خودرو ساز بزرگ کشور دامپینگ در بازار انجام نداده اند. در نامه ای هم که به دولت در این مورد نوشتیم به این نکته اشاره شد که خودرو کالای انحصاری نیست. با این حال علیرغم وعده های داده شده از سوی دولت در مورد لغو این مسئله در شورای اقتصاد، این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.
وی با انتقاد از بوروکراسی اداری موجود در دولت، ادامه داد: در نمایشگاه خودرو با برخی از خودرو سازان بزرگ گفت و گو داشته ایم و این خودروسازان که قرار است به صورت جوینت ونچر با خودروسازان داخلی همکاری داشته باشند از قیمت گذاری خودرو توسط دولت ناراضی بودند.
رئیس انجمن خودروسازان با بیان اینکه در دنیا دولت دخالتی در قیمت گذاری خودرو ندارد، افزود: در کشوری مانند کره جنوبی علیرغم اینکه در حدود 70 درصد بازار خودرو در اختیار شرکت های کیا و هیوندایی است دولت دخالتی در مورد قیمت گذاری خودرو نمی کند. با این شرایط ما توقع داریم که دولت قیمت خودرو را آزاد اعلام کند زیرا در گذشته که قیمت گذاری ها در اختیار خودروسازها بود قیمت این محصول بیشتر از 2 یا 3 درصد نمی شد.
نعمت بخش با تاکید بر انحصاری نبودن خودرو، قیمت گذاری خودرو از سوی دولت را به عنوان ترمز ورود خودرو سازان خارجی دانست و ادامه داد: در شرایطی که صنعت خودروسازی کشور نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد این گونه قوانین باعث دلسردی سرمایه گذاران و فراری دادن آنها می شود. این در حالی است که با تولید خودروی با کیفیت به صورت جوینت ونچر باعث ورود خودروسازان داخلی به بازار های جهانی خواهد شد.
رئیس انجمن خودروسازان در مورد مکانیزم قیمت گذاری با تاکید بر استفاده از تجربیات گذشته در این صنعت ادامه داد: در دهه 70 خودرو در حاشیه بازار به فروش می رفت اما با آغاز به کار دولت نهم، این کار متوقف شد و مسائلی مانند رانت و فساد در این بخش به وجود آمد.
وی ادامه داد: با توجه به قانون عرضه و تقاضا، در صورتی که خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تنها خریداران واقعی به سمت خرید خودرو می آیند و مسائلی مانند دلالی در این بازار از میان خواهد رفت.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید