Performancing Metrics

مروری بر ماجرای حسابرسی از شهرداری تهران | اتاق خبر
کد خبر: 327502
تاریخ انتشار: 4 فروردین 1395 - 09:02
چه کسی چوب‌خط بلدیه را شمرد؟
حسابرسی از شهرداری تهران، یکی از موضوعات داغی بود که در سال 94 در حوزه مدیریت شهری، چند ماهی بر سر زبان ها افتاد. مسئله ای که در نهایت هنوز فرجام مشخصی نیافته.

اتاق خبر - درست در هنگامه تفریغ بودجه شهرداری در اوایل نیمه دوم سال 94، بحث حسابرسی ها از بلدیه طهران و سازمانهای تابعه آن، بر سر زبانها افتاد.

کمیسیون اصلی شورای شهر که مامور بررسی حسابرسی یا شمردن چوبخط شهرداری تهران است، کمیسیون برنامه و بودجه است که یک کشتی گیر نام آشنا بر ریاست آن تکیه زده، علیرضا دبیر را همه می شناسند، قهرمان کشتی آزاد جهان و المپیک و فرزند شهرری در اوایل آبانماه 94 اعلام کرد باید حسابرسی از شهرداری به جای بررسی در کمیسیون تخصصی شورای شهر در صحن علنی پارلمان تهران مطرح شود. مسئله ای که در ابتدا دو سه عضو دیگر شورای شهر نیز با آن موافق بودند ولی اندک اندک، بازی، رنگ و بوی دیگر گرفت.

در طول بحث حسابرسی از شهرداری تهران، نام دو عضو شورای شهر که رئیس دو کمیسیون هستند بیش از همه به چشم می خورد، علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران. به جز این دو، گاه گداری برخی از اعضا مانند احمد مسجدجامعی، هادی ساعی و قناعتی نیز موضعگیری هایی کرده اند.

در جدول زیر، سعی شده خلاصه ای از تاریخ نگاری اتفاقات مربوط به قصه دور و دراز حسابرسی از شهرداری تهران مرور شود؛

روز

خلاصه اتفاق

توضیح کوتاه

26 اردیبهشت

واکنش محمدباقر قالیباف شهردار تهران به حسابرسی از شهرداری

قالیباف: براساس مقررات کار شفاف‌سازی و کنترل مالی در شهرداری‌ها از طریق شورا و تعیین سازمان حسابرسی و بررسی بودجه و تفریق بودجه انجام شده و می‌شود. اعتقاد داریم در این بخش دیوان محاسبات با توجه به گستردگی کار، نه چنین ساز و کاری دارد و نه امکان ورود وجود دارد از طرفی حتی ممکن است خللی هم در کار جاری شهرداری‌ها به‌وجود ‌آورد، لذا امیدواریم در جلسه‌ای که هفته آینده با مسئولان دیوان محاسبات داریم دوستان متقاعد شوند. آن بخش از بودجه شهرداری‌ها که اعتبارات دولتی است و براساس امضای موافقت‌نامه‌هایی انجام می‌شود، ورود و بررسی از اختیارات دیوان محاسبات است و هم‌اکنون هم دیوان در شهرداری‌ها مستقر است و کار حسابرسی آن بخش را انجام می‌دهد.

28 مهر

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، عملکرد مالی شهرداری را غیرقابل قبول خواند.

حافظی: شهرداری تهران ۴۰ شرکت و سازمان دارد که تاکنون گزارش حسابرسی ۱۴ شرکت در اختیار اعضای شورای شهر قرار گرفته است. با استناد به این گزارشات و تعریف سه کلید واژه "عدم دسترسی به مستندات و اطلاعات کافی"، "در اختیار این موسسه قرار نگرفته است" و "ارائه نشده است" از متن گزارش حسابرس، ۲۵۲ مرتبه از این سه کلید واژه استفاده شده است. از این گزارش حسابرس که نماینگر عملکرد اداری و مالی شهرداری هیچ رضایتی نداریم، چگونه در این گزارش می توان شفافیت مالی را استنباط کرد وقتی اطلاعات در اختیار حسابرس و ما قرار نگرفته است، چگونه مدعی می شوید که شفافیت مالی بی نظیر و کم سابقه ای وجود دارد. این گزارش موید وجود مشکلات زیادی است و آن را نمی پذیریم.

29 مهر

واکنش معاون شهرداری به گزارشهای حسابرسی که در آن شهرداری متهم به آشفتگی مالی و هزینه های بدون سند شده بود 

ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران: حسابرسان تنها عملکرد یک سال مالی شرکت ها را بررسی می کنند و اسناد مالی که به سال بعد منتقل می شود را حتی اگر مدیران شرکت ها در اختیارشان قرار بدهند، قبول نمی کنند.ضمن اینکه مدت حسابرسی حسابرسان هم محدود بوده و چنانچه اسنادی بعد از تاریخ حسابرسی در اختیارشان قرار بگیرد، نمی پذیرند. طبیعی است در چنین شرایطی حسابرس اعلام می کند که اسنادی در اختیارش قرار نگرفته و این قطعا به معنای عدم شفافیت مالی نیست. یکی از بارزترین مظاهر نشان دادن شفافیت مالی در شهرداری پایتخت، قرائت گزارش های حسابرسی از تمامی شرکت های وابسته به شهرداری است که در حال حاضر در شورای شهر صورت می پذیرد.

12 آبان

درخواست آوردن گزارش حسابرسی در صحن علنی شورای شهر 

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرد گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران در صحن علنی شورا بررسی شود، مسجدجامعی و مختاباد نیز با او موافق بودند.

19 آبان

هادی ساعی و علیرضا دبیر دو عضو شورای شهر تهران اعلام کردند تا آخر، پای حسابرسی از شهرداری ایستاده اند.

دبیر: کمیسیون برنامه و بودجه تصمیم گرفته این موضوعات را به صحن علنی شورا بیاورد. دستگاه های نظارتی دارند پیگیری می کنند.
ساعی: اینها (شرکت‌های شهرداری) نظم و انضباط درست مالی نداشته اند و همینطور رفته اند جلو و هر چه جلو رفته اند کارها سخت تر شده. تا سال ۹۱ حسابرسی دوره های قبل بوده و گذشته است. در سال ۹۲ و ۹۳ را داریم. همین موارد در سال ۹۲ هست، وقتی این موارد را حسابرسی می کنیم می خواهیم حل شود. نمی خواهیم هی تلنبار شود.

2 آذرماه

توافق رئیس شورای شهر و شهردار تهران برای تعیین روش حسابرسی

مهدی چمران رئیس شورای شهر و محمدباقر قالیباف شهردار تهران توافق دونفره‌ای با عنوان «توافق‌نامه یکپارچه‌سازی نظام حسابرسی و نحوه انتخاب حسابرس و بازرس قانونی شهرداری تهران» امضا کردند که بلافاصله با واکنش 20 نفر از اعضای شورا مواجه شد و اعضا تأکید داشتند این توافق مغایر با ماده ٧١ قانون شوراهاست و طبق آن، شورا نمی‌تواند وظیفه نظارتی خود را تفویض کند.

3 آذر

گزارشی های حسابرسی غیرمحرمانه اعلام شد. 

دبیر: گزارشها محرمانه نیست و باید روی سایت شورای شهر منتشر شود. طبق قانون بورس، شرکت‌هایی که وارد بورس می شوند باید 10روز قبل از برگزاری مجمع شان گزارش حسابرس را روی سایت بورس منتشر کنند و اساسا گزارش های حسابرسی محرمانه نیست.

3 آذرماه

واکنش یک عضو شورای شهر به روش جدید حسابرسی بین شهرداری و رئیس شورای شهر

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر: شهرداری می‌خواهد حسابرسی شرکت‌ها را به شورا واگذار کند، اما حسابرسی سازمان‌ها در اختیار شهرداری و خود سازمان‌ها باقی بماند. همه می‌دانند که شرکت‌ها براساس قانون تجارت فعالیت دارند و خودشان هم حسابرس انتخاب می‌کنند و قانونا حسابرس شورا نمی‌تواند دخل‌وتصرفی داشته باشد. درعین‌حال طبق این تفاهم که در آن گفته شده چهار عضو شورا و چهار نماینده شهرداری در یک کمیته قرار بگیرند، مرجع حسابرسی و نظارتی و مرجع پاسخ‌گویی در کنار هم قرار می‌گیرند و دیگر نظارت معنایی ندارد و از نظر ما دلیلی وجود ندارد شورا اختیارات خود را این‌طور تقسیم کند.

14 آذر

انتقاد رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست به شهردار تهران: انجام حسابرسی از شهرداری به معنای شفافیت نیست 

رحمت الله حافظی: در سال ۹۲ تمامی سازمان های شهرداری تهران مکلف بودند با شرکتهایی که فاقد صورت های مالی حسابرسی شده هستند، قرارداد بیش از ۸۸۰ میلیون تومان نداشته باشند، اما بر اساس گزارش حسابرس، این موضوع در این سازمان رعایت نشده است.در سال 92 درآمد حاصل از قطع اشجار، 13 میلیارد و 650 میلیون تومان گزارش شده است، در سال 91، این درآمد 9 میلیارد و 700 میلیون تومان گزارش شده از این رو باید مسئولان این سازمان گزارشی مبنی بر چگونگی هزینه کرد این درآمد ها ارایه دهند.

در گزارش حسابرسی سازمان مشاور فنی و مهندسی مواردی از قبیل "عدم افشای روش‌های شناخت درآمد و تعیین درصد تکمیل پیمان "، "عدم افشای روش استهلاک دارایی های نامشهود"، "عدم افشای کافی و مناسب حساب‌های پرداختنی تجاری و سایر حساب های پرداختنی" ، "عدم افشای کافی و مناسب تعاملات با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران" و "عدم افشای مناسب و کافی معاملات با اشخاص وابسته" ذکر شده است. وقتی اطلاعات در اختیار حسابرس قرار نمی گیرد نباید مدعی باشیم که شفاف سازی صورت گرفته است.

17 آذر

درخواست حسابرسی از بانک شهر و شرکت رفاه وابسته به شهرداری تهران 

ابوالفضل قناعی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران: حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری در حال انجام است، اما اگر قرار است حسابرسی از وضعیت مالی شهرداری شود باید شرکت‌هایی که شهرداری در آن سهام دارد نیز همچون بانک شهر و شرکت رفاه نیز حسابرسی شود.

17 آبان

تخلف در فروش زمین های عباس آباد

علیرضا دبیر: گزارش حسابرسی فعالیت های مالی شرکت نوسازی اراضی عباس آباد نشاندهنده عدم شفافیت مالی و بروز تخلف در زمینه فروش اراضی این منطقه است.

18آبان

واکنش سریع قالیباف به غیرقانونی خواندن فروش اراضی عباس آباد

قالیباف شهردار تهران: قیمت فروش زمین در تپه های عباس آباد براساس نرخ دولتی مشخص شده و اگر فردی مدعی بروز تخلف مالی دراین خصوص و حسابرسی های شهرداری است، باید سند ارائه کند. اظهارنظر در مورد عملکرد مالی شهرداری باید توسط هیات های حسابرسی صورت گیرد. اینکه یک حسابرس بر اساس اسناد شفافیت مالی را تایید و حسابرس دیگر براساس همان اسناد شفافیت مالی را رد کند مساله ای است که باید جامعه حسابرسان به آن ورود کند. نه شهردار و نه اعضای شورای شهر نمی توانند در این زمینه اظهار نظر کنند، باید براساس اظهارات کارشناسی شده صحبت شود نه اینکه پیش از انجام بررسی های لازم موضوعی را رسانه ای کرد.

18 آذر

ارسال گزارش حسابرسی ٩٢ شهرداری تهران به دفتر مقام معظم رهبری، ناطق‌نوری و بازرسی کل کشور

حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هم با ارسال گزارش تفصیلی حسابرسی به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری به‌عنوان رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و نیز سازمان بازرسی کل کشور خواستار ورود این مجموعه‌ها به این گزارش کم سابقه شده است.

21 دی

اعلام برخی مغایرتهای آشکار با قوانین در نتایج حسابرسی شهرداری

رحمت الله حافظی: برخی از اطلاعات به حسابرس منعکس نشده است، تا زمانی که این اطلاعات در اختیار شورا قرار نگیرد عملکرد سازمان ها قابل پذیرش نیست و نمی توان اطلاعات در تاریکی باشد و توقع داشت که درپایان حسابرسی تاییدیه شورا صادر شود که اگر چنین باشد، این اقدام یکی از خطاها و انحرافات شورا خواهد بود.در حسابرسی سازمان آنش نشانی اعطای وام ۱۲.۹ میلیارد تومانی وجود دارد،  مشخص نیست که این مبلغ برای چه تعداد نفر بوده و سقف وام پرداختی چه میزان بوده است.

29 دی

شهرداری اعلام کرد روش حسابرسی شورا، غیرقانونی است.

قالیباف: به دلیل بر خلاف قانون بودن حسابرسی یک مجموعه توسط دو حسابرس این موضوع اصلا نیازی به تصویب شورا ندارد و تنها یک پیشنهاد برای بررسی مشترک توسط شورا و شهرداری برای اطمینان خاطر بیشتر است.

5 بهمن

برخی سازمانهای شهرداری در حسابرسی ها مردود شدند

حسابرسی سازمان زیباسازی نسبت به صورت درآمد و هزینه مردود و از نظر ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد مشروط اعلام شد و سازمان نوسازی نیز کارنامه مشروط گرفت.
دبیر: درآمد سازمان زیباسازی در سال ۹۲ حدود ۱۳۳ میلیارد تومان بوده و این درآمد را باید به طور کامل به حساب خزانه شهرداری واریز کنند.با توجه به اهمیت واریز کردن درآمدها به حساب خزانه شهرداری؛ در تبصره های بودجه بر این موضوع تاکید شده و در تبصره ۱۴ چند سازمان خاص از جمله سازمان زیباسازی مورد تاکید قرار گرفته اند.

درآمد واریز شده توسط سازمان ها به خزانه شهرداری باید ظرف یک هفته به سازمان بازگردانده شود؛ در سال ۹۴ با وجود اینکه سازمان زیباسازی حساب درآمدی اش را معرفی کرده اما هنوز درآمدشان را به حساب خزانه شهرداری واریز نمی کنند.

14 بهمن

ارسال گزارش حسابرسی ها به مراجع ذی صلاح- انتقاد از هزینه های غیرمعمول در شهرداری

رحمت الله حافظی: تخلف های متعدد شهرداری تهران در گزارش های حسابرسی شرکت های وابسته به شهرداری وجود دارد. دو ماه قبل گزارش حسابرسی ها برای سیستم های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال شده و انتظار داریم اگر جرمی روی داده از جایگاه نظارتی برخورد و تصمیم لازم انجام شود.  هزینه 1.5 میلیارد ریالی پذیرایی و آبدارخانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سال 92 قابل قبول نیست.

4 اسفند

اعلام ادامه جلسات بررسی نتایج حسابرسی

علیرضا دبیر:‌ بعد از برگزاری یک ماه جلسات فشرده و تصویب لایحه بودجه؛ جلسات مربوط به حسابرسی سازمان های شهرداری تهران از هفته آینده مجددا در دستور کار صحن شورا قرار خواهد گرفت. 

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید