Performancing Metrics

مجلس در وضع قوانین حرفه‌ای فوتبال ناتوان است | اتاق خبر
کد خبر: 329373
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1395 - 14:34
پس از حرفه‌ای شدن فوتبال چهار دوره مجلس دست به دست شده اما قوانین جدیدی برای درآمد‌زایی باشگاه‌ها نوشته نشده است. حالا انتظار از نمایندگان جدید این است که چنین خلاء‌هایی را پر کنند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، شکایت بازیکنان خارجی از تیم های مختلف به خاطر بدهی نه چیز جدیدی محسوب می‌شود و نه پایانی است بر بدهی‌های باشگاه‌های ایرانی به بازیکنان و مربیان خارجی. ریشه این بدهی ها اما کجاست؟ صرف نظر از اینکه مدیران هم باید در این راه صرفه‌جویی کنند، ریشه این اتفاق را باید در قوانین موجود و البته ضعف قانون گذاری تمام چهار دوره مجلس‌های گذشته پس از حرفه‌ای شدن فوتبال دانست.

مجلسی که برای فوتبال قانون نگذاشت
مجلس طی چهارسال گذشته در بخش فوتبال که یک صنعت محسوب می‌شود، عملا در وضع قوانین خوب کار نکرد، در واقع اهم فعالیت‌های مجلس در این بخش با وجود فراکسیون بزرگ ورزش در خانه ملت به نظارت بر فوتبال معطوف شد که در آن زمینه هم با وجود سال‌ها درگیری کمیسیون اصل ۹۰ حداقل تا این لحظه هیچ خروجی از آن بیرون نیامده است.  هر از گاهی مصاحبه‌ای مبنی بر وجود برخی موارد فساد در فوتبال به گوش رسید آن هم بدون ذکر ماخذ و نهایتا نتیجه‌ای به دست نیامد.

دوباره که نگاه می کنیم متوجه می‌شویم که مجلس نه در این چهار سال بلکه با وجود نیاز شدید فوتبال به وضع قوانین جدید پس از حرفه‌ای شدن، هرگز در این زمینه قانونی وضع نکرد یا اگر چنین کرد آن قوانین ابتر و ناکارآمد بودند.

در واقع فوتبال لاجرم و به تبع خواست و نیاز درونی جامعه به سمت حرفه‌ای شدن گام برداشت اما قوانین برای آن همچنان غیرحرفه‌ای و غیر موثر هستند. این همه درحالی رخ می‌دهد که قریب به ۱۵ سال از رسیدن به قدم های اول حرفه ای شدن برداشته شده است.  فوتبال نه تنها خصوصی نشده، بلکه قوانین مورد نیازش هم در مجلس قانونگذار با وجود دست به دست شدن آن طی چهار دوره دیده نشده است.

فراکسیون ورزش ضعیف ترین فراکسیون
در واقع فراکسیون مجلس کم اثرترین و ضعیف‌ترین بخش مجلس طی همه سال‌های اخیر بوده و عملا همه ضعف‌های فوتبال ایران را باید به عدم وضع قوانین جدید و نظارت بر اجرای آنها دانست. قوانینی که بتواند باشگاه‌ها را به سمت خصوصی شدن ببرد و محل درآمدی ایجاد کند.

در آنسوی میدان هم باشگاه‌ها شاید به دلیل ضعف عمومی اتحادیه فوتبال و عدم وجود اتحاد کارشان به جایی رسیده که برای زنده ماندن و در کورس بودن هر روز بدهکار تر از روز قبل شده‌اند و با ادامه این روند و با ادامه بی‌توجهی‌های نماینده‌های مردم در مجلس برخی از این باشگاه‌ها به زودی منحل خواهند شد چون بدهی‌های دلاری و ریالی آنها به دلیل عدم وجود محل درآمد هر روز بالاتر می‌رود.

اگر به هر دلیلی نمی‌توان حق پخش تلویزیونی را از صدا و سیما برای فوتبال گرفت یا نمی‌توان کپی رایت را محکم برقرار کرد، مجلس باید راه کارهای دیگری برای این مسیر انتخاب کند وگرنه فوتبال به بن بست خواهد رسید.

انتظار از مجلس جدید
طبیعتا همه مواردی که به آن اشاره شد درخواست و تقاضای اهالی ورزش و فوتبال از نمایندگان مجلس جدید است. مجلسی که نمایندگانش بخش عمده رای های خود را از همین ورزشی ها گرفته اند. بنابراین باید در راستای بهتر شدن قوانین ورزش و فوتبال حرکت کنند و کار را طوری پیش ببرند که شاهد حرکت ورزش به سمت خصوصی شدن باشیم.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید