Performancing Metrics

روسیه تركیه را از مداخله در مساله قره باغ برحذر داشت | اتاق خبر
کد خبر: 330192
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1395 - 01:37
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، تركیه را از مداخله در مناقشه قره باغ كه در روزهای اخیر صحنه درگیری مسلحانه نیروهای ارمنی جمهوری خودخوانده قره باغ و ارمنستان از یك طرف و جمهوری آذربایجان از طرف دیگر شده است، برحذر داشت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، لاوروف روز دوشنبه در جمعه خبرنگاران در تشریح موضع كشورش در مساله قره باغ گفت: «امیدواریم كه تركیه در امور داخلی كشورهای همسایه خود مداخله نكند هر چند كه چنین سیاستی از طرف تركیه ادامه دارد.»

بر اساس گزارش شبكه تلویزیونی روسیه24، لاوروف همچنین گفت كه برخی كشورها برای اخلال در روند حل و فصل سیاسی مساله قره باغ تلاش می كنند.

وی خاطرنشان كرد: شاهد تلاش از سوی برخی كشورها هستیم كه از رویكردهای اساسی حل و فصل مناقشه قره باغ ناراضی هستند. این رویكردها در اسناد امضا شده توسط روسیه، فرانسه و آمریكا ازجمله اسناد امضا شده به وسیله رئیسان جمهوری این سه كشور مورد تاكید قرار گرفته و شامل حل و فصل صلح آمیز مناقشه قره باغ می شود.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد.

لاوروف به تلاش های دیپلماتیك كشورش برای حل و فصل مناقشه قره باغ اشاره كرد و افزود: در این راستا با وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان تماس تلفنی برقرار كرده و دعوت به پایان دادن به درگیری های مسلحانه كردیم.

وی همچنین به گفت و گوهای تلفنی وزیر دفاع روسیه با همتایان آذری و ارمنی وی اشاره كرد كه در آن بر لزوم رعایت آتش بس از دو طرف تاكید شد.

آتش جنگ و درگیری بار دیگر روز شنبه در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شعله ور شد و تبادل آتش میان نظامیان دو طرف جان عده ای از سربازان آذری و ارمنی را گرفت.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ كوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی تبدیل شد.

در نتیجه این مناقشه ٬ منطقه كوهستانی قره باغ و هفت شهرستان همجوار آن تحت سلطه نیروهای ارمنستان درآمد .

در ماه می سال 1994 میلادی میان طرفین مناقشه ٬ آتش بس برقرار شده ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسك سازمان امنیت و همكاری اروپا به ریاست مشترك روسیه، فرانسه و آمریكا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید