Performancing Metrics

جواد افشار: اهداف شکل‌ گیری انقلاب از ذهنمان دور نشود! | اتاق خبر
کد خبر: 332106
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 04:32
کارگردان مجموعه تلویزیونی «كيميا» که به عنوان چهره سال هنر انقلاب نامزد شده معتقدست همواره باید آرمان ها، اهداف و نیت هایی كه بر اساس آن انقلاب شكل گرفت در ذهن خود مرور کنیم.

به گزارش اتاق خبر، جواد افشار که به دلیل کارگردانی مجموعه تلویزیونی «کیمیا» به عنوان یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب که از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود، انتخاب شده است در این باره  گفت: فکر نمی کردم برای این رویداد فرهنگی و ارزشی انتخاب شوم و انتظارش را نداشتم اما بسیار جای خوشحالی دارد در کنار کسانی قرار گرفتم که خودم همیشه به عنوان استاد از ایشان نام می برم و امیدوارم لیاقت این اتفاق را داشته باشم.

وی افزود: آنچه در سريال «كيميا» باعث حضور من به عنوان یکی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب شد صداقت در کار بود. به این معنی که بیننده احساس کرد رویدادها و اتفاقات مهمی که در چند دهه گذشته وجود داشته و خودش تجربه کرده را در قاب تلویزیون دیده است چراکه در بطن خانواده ها، شخصیت ها و آدم های این قصه همان اتفاقاتی رخ داد که مردم ما خودشان زمانی درگیرش بودند.

این کارگردان با اشاره به اینکه به دور از جانبداری کاراکترها و فضای داستان طراحی شده بود، یادآور شد: ما بدون اینکه قصد قضاوت و پیش داوری داشته باشیم همه وقایع را به نمایش گذاشتیم و به نظر من این مهم بود که مردم برای اولین بار بدون سانسور و موضع گیری سازندگان، صداهای موافق و مخالف را همزمان شنیدند و داوری ها به خودشان واگذار شد.

کارگردان سریال «مادرانه» اظهار کرد: شخصیت هایی در دل تاریخ با صراحت ایستادند و حرف هایشان را زدند. ما همه این ها را به نمایش گذاشتیم و هیچ جبهه گیری درباره این صحبت ها نکردیم و قضاوت را به بیننده سپردیم. شاید به همین خاطر بود که گاهی در بازخوردها متوجه می شدیم شخصیت منفی محبوب تر شد و حرفش بیشتر تاثیر گذاشت و یا گاهی برعکس می گفتند شخصیت مثبت قصه حرفش درست تر است و محبوب مردم می شد.

وی ادامه داد: آدم های ما همواره خاکستری حرکت کردند و دیدگاه های مختلف اقشار، احزاب و اندیشه های مختلف را در تقابل هم و گاهى کنار هم به نمایش گذاشتند و بر این اساس مردم توانستند به روشنی تحلیل های خود را داشته باشند و این صداقت را وقتی در کار دیدند با اشتیاق پیگیر سریال شدند و فکر می کنم دستاورد مهمی برای ما بود.

از تاریخ عبرت بگیرید

افشار درباره قرابت مجموعه تلویزیونی «کیمیا» با هنر انقلاب توضیح داد: آنچه بین این رویداد هنری با سریال «کیمیا» ارتباط برقرار می کند اینکه مساله جنگ و دفاع مقدس در این اثر به شکلی متفاوت تر دیده شد. اوج حماسه و مقاومت مردمی در خرمشهر را مردم از نزدیک حس کردند و هجمه دشمن به گونه ای نمایش داده شد که مخاطب سختی ها و ناجوانمردی ها را از نزدیک مشاهده کرد.

وی افزود: شاید این شکل ایثار، فداکاری و مقاومت را جوانان امروز از این سریال فراگرفتند و برایشان جذاب بود. در حال حاضر وضعیت کنونی جامعه ما به گونه ای است که برخی ارزش های اخلاقی و انسانى فرصت ظهور پیدا نمی کنند از این رو نمایش آنچه در دوران جنگ اتفاق افتاد می تواند ذهن جوانان را بازتر نگه دارد.

کارگردان «کیمیا» در پاسخ به اینکه فعالان عرصه هنر در چه مسیری می توانند پس از این آثار در خور شان انقلاب اسلامی بسازند، عنوان کرد: «از تاریخ عبرت بگیرید» یک عبارت مشهوری هست که در قرآن آمده است. بنا بر این سخن، کنکاش در تاریخ و پیش رو گذاشتن آن برای هدفمند کردن و عبرت گرفتن در آینده در همه حوزه ها لازم است. بشر امروزی باید از تاریخ و گذشته خود عبرت بگیرد و از امتیازاتش استفاده کند.

افشار با تایید این نکته که هرچه از زمان وقوع انقلاب و دفاع مقدس دورتر می شویم تعداد آثار ساخته شده در این گونه کمرنگ تر می شود، گفت: بنا به طبیعت انسان گاهی ما در تصمیم گیری ها، مراودات، اندیشه ها و ... غفلت می کنیم و یادمان می رود چه اتفاقاتی رخ داده که امروز به اینجا رسیدیم و یا حتی چه مسیرهایی طى شده تا ما با درس گرفتن از آن به دنبال تکامل باشیم. این مهم وقتی شکل می گیرد که ما آجر به آجر از گذشته خود براى ساخت آينده درست استفاده کنيم.

تلاش برای حفظ ارزش ها

وی بهترین راه تقویت و حفظ مسیرهای درست فعالیت در حوزه انقلاب و دفاع مقدس را گفتمان بر سر سه نکته مهم دانست و اظهار کرد: همیشه این گفتمان بايد وجود داشته باشد که ببینیم این انقلاب برای چه شکل گرفت؟ وقتی این سوال مطرح می شود طبیعتا یک سری آرمان ها، اهداف و نیت هایی كه دنبال آن بوديم و بر اساس آن  انقلاب شكل گرفت در ذهن مرور می کنیم و ارزش هایی در ذهن مان تداعی می شود که توانست ۸ سال دفاع مقدس را ايجاد کند؛ دفاع مقدسی كه امروزه با تكيه به آن سرپا ايستاده ايم.

افشار توضیح داد: این آرمان ها ممکن است بخشی تحقق پیدا کرده و بخش دیگر آن رخ نداده باشد اما آرمان ها و ارزش ها که تغییر نمی کند. اخلاقیات، انسانیت، مقاومت و ... در هر زمانى ارزش است و جزو اهدافی هستند که گاهی ممكن است بخشی از آنها به خاطر سبک و شکل زندگی امروزی تحقق پیدا نکرده باشند و حتی به انحراف کشیده شده باشند.

وی افزود: آن بخش که تحقق پیدا کرد جزو دستاوردهای خوب و قابل اعتنا است و باید از آن یاد کرد و در حفظ آن کوشید. آن بخشی که به دست نیامده باید با تلاش مضاعف کسب شود و بخشی که به انحراف کشیده شده باید برگردانده و به سرعت اصلاح شود. یکی از مهمترین راه های ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت های ارزشی تکرار و تذکر است چرا که باعث می شود از مسیر اصلی منحرف نشویم. اگر این سه مساله به عنوان یک موضوع گفتمانی مهم مطرح شود و به نتیجه برسد جوانان امروز راه شان را در مسیر انقلاب و حفظ ارزش های هشت سال دفاع مقدس روشن می بینند.

افشار درباره اهمیت برگزاری رویدادهایی از جنس هفته هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: این یادآوری و گردهمایی ها به ما تذکر می دهد همواره کجا بودیم و اکنون در چه جایی قرار داریم. رویدادهایی از جنس هفته هنر انقلاب اسلامی را نباید دست کم گرفت و به نظر من در هر زمینه ای باید این آیین را داشته باشیم.

تشویق ایجاد انگیزه می کند

این کارگردان در زمینه تاثیرات هفته هنر انقلاب اسلامی توضیح داد: توجه به فعالیت های ارزشی و مورد ارزیابی قرار دادنشان زمانی مهم تر می شود که نتیجه اش راه را برای آینده جوانان هموار می کند. من فکر می کنم مهمترین هدف این نوع برنامه ها همین است. این ها می توانند به یک بیانیه و شفاف سازی تبدیل شوند و جای خوشحالی دارد که اینگونه به ارزش ها بها داده می شود. ضمن اینکه ترغیب و تشویق هیچ وقت بد نیست و اتفاقا یکی از راه های ایجاد انگیزه همین است. برای اینکه جوانان و نوجوانان توجه بیشتری کنند و بدانند به ارزش ها باید بیشتر پایبند بود و برای ضدارزش ها نباید اصرار کرد.

افشار افزود: آنچه از طریق اخبار مطلع شدم اینکه انتخاب چهره سال هنر انقلاب، ظاهرا از سوی هفتاد کارشناس صورت گرفته به اضافه درصد مشخصی از رای عمومی مردم هم بوده که ترکیب این ها واقعا قابل توجه است. خیلی خوب است که برای هر انتخابی هم نگاه مردمی وجود داشته باشد هم نگاه کارشناسی و تخصصی.

وی در پایان اشاره کرد: خبرگان و هنرمندان در انتخاب دخیل بودند و نشان می دهد از تمامی زوایا به یک موضوع نگاه شده است. از طرفی رای مردم همیشه مورد اهمیت بوده و در هر زمینه ای ارزشمند است و باید به آن توجه ویژه شود.

گفتگو از محیا رضایی عکس کنار خبر از حامد ملک‌پور

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید