Performancing Metrics

دشواری زندگی برخی هنرمندان، دل ما را به درد می‌آورد | اتاق خبر
کد خبر: 332153
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 07:02
مراسم تشییع پیکر ثریا حکمت برگزار و رئیس سازمان سینمایی در این مراسم حاضر شد.

به گزارش اتاق خبر،  مراسم تشییع پیکر ثریا حکمت برگزار و رئیس سازمان سینمایی در این مراسم حاضر شد.

 
در این مراسم که قرار بود از مقابل ساختمان شماره دو خانه سینما برگزار شود، چهر‌های فرهنگی هنری چون حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل‌بیگی، علی دهکردی، مهدی میامی، مهدی فخیم‌زاده و ... حضور داشتند.
 
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این مراسم بعد از پیام تسلیت به جامعه هنری و خانواده این مرحوم گفت: آنچه که دل جامعه فرهنگی را به درد می‌آورد، درگذشت هنرمندان و نخبگانی مانند خانم حکمت است؛ اما از آن بدتر روش زندگی کردن آنها در مقاطع زمانی مختلف است. خود ما از این وضعیت راضی نیستیم که آن‌ها با فشار اقتصادی و معیشتی به زندگی ادامه دهند. نباید به گونه‌ای باشد که نتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم. این حمایت‌ها باید به جایی برسد که قانونمند باشد و اقدامات بنیادی و زیربنایی در این باره انجام شود.
 
 
 
وی افزود: البته حمایت از هنرمندان و ایجاد امنیت شغلی وظیفه ما به تنهایی نیست. یک اراده عظیم و عزم ملی می‌خواهد. امیدوارم این اراده در دولت تدبیر و امید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی به وجود بیاید تا به این جریان نگاه بیشتری شود، من به شخصه قول می‌دهم با تمام قوا این وضعیت را پیگیری کنم.
 
 
وی ادامه داد: اگر ما از چیزی مانند فرهنگ و هنر زیبا و با عظمت ایرانی صحبت می‌کنیم، باید بدانیم آجر و زیربنای این موضوع توسط هنرمندانی مانند «حکمت» است که در طی سالیان سال گذاشته شده است.
 
 
راه هموار امروز سینما و تلویزیون را مدیون امثال ثریا حکمت هستیم
 
همچنین در این مراسم، علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون و نایب رئیس انجمن بازیگران بیان کرد: ای کاش در جایی که جمع شدیم، فقط شاهد برگزاری جشن‌ها و بزرگداشت‌ها بودیم اما مرگ حقیقتی گریزناپذیر است. خانم حکمت همکار با اخلاق و با سابقه از بین ما رفت اما قدمت کاری او از هر چیز برای من با ارزش‌تر است. چون هنرمندانی مانند حکمت در شرایط و سال‌های سختی وارد سینما و تلویزیون شدند. آنها برای اینکه شرایط سخت را در زمان جنگ برای مردم آسان کنند، مشکلات زیادی را به جان خریدند و از عمر و جوانی خود مایه گذاشتند از طرفی هنرمندان بزرگی مانند او راه را برای من و همکارانم هموار کردند تا جایگاه سینما و تلویزیون و بازیگری حفظ شود.
 
وی افزود: ما باید همیشه به درگذشته‌ها و زنده‌ها ادای احترام کنیم، این رفتن‌های ناگهانی و تلخ شاید برای افرادی مثل من و دوستان زنگ خطری باشد تا بیشتر به فکر هم باشیم و از نظر صنفی و هنری کاری کنیم تا هنرمندان ما شاهد امنیت شغلی در یک چهارچوب محکم و اصولی باشند.
 
وی ادامه داد: امیدوارم تلاش‌های سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این زمینه بیشتر شود و زیربنای این قوانین که رکن اصلی آن مجلس شورای اسلامی است به درستی انجام شود تا هنرمندان ما درگیر مشکلات معیشتی و شغلی نشوند تا در نتیجه ناامیدی که در زمینه امنیت شغلی پیش آمده برطرف شود.
 
 
ما آدم‌ها در شرایط سخت همدیگر را تنها می‌گذاریم
 
خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده سینما هم در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: خیلی وقت بود می‌‌خواستم برای فیلمی که قصد ساخت آن را دارم، نامی را انتخاب کنم و پیدا نمی‌کردم. روزی با همسرم نشسته بودیم و صحبت می‌کردیم. او یک اسم بسیار با محتوا و قشنگ با نام «پایان یک زن» پیشنهاد داد. با طرح این موضوع می‌خواهم این را بگویم که آدمیت و انسانیت به تنهایی یک مکتب و دین است. افسوس که در این زمانه خریدار ندارد و ما آدم‌ها در شرایط سخت همدیگر را تنها می‌گذاریم.
 
وی افزود: سابقه همکاری و آشنایی من با خانم حکمت به سال 1356 برمی‌گردد. او سال 1360 در حالی که فرزند خود را باردار بود، ماهیانه 18 هزار تومان حقوق می‌گرفت و در جایگاه خوبی قرار داشت. وی هر ماه نصف این پول را خرج بی‌بضاعت‌ها می‌کرد تا جایی که چند بار به او تذکر دادم «دلسوزی را رعایت کن»؛ اما قبول نمی‌کرد. این نشانه بزرگواری و شأن و شخصیت والای حکمت بود. ای کاش زمانی که زنده هستیم این قدر منفی‌نگر نباشیم. ای کاش این مسائل را قبل از مردن در نظر بگیریم. 
 
در ادامه مهدی فخیم‌زاده گفت: من با حکمت دو کار انجام دادم. او در زندگی هنری بسیار حسی و توانا بود و برای رسیدن به نقشش از جان مایه می‌گذاشت. در زندگی شخصی نیز مادری فداکار و دلسوز بود.
 
وی افزود: در یکی از خبرگزاری‌ها صحبتی مبنی بر فروش قبر به نقل از ثریا حکمت خواندم. این موضوع یک تراژدی است و باید بدانیم مشکلی است که روزی دامنگیر همه ما خواهد شد. امیدوارم رفتن ما به نحوی باشد که جنبه تراژدیک پیدا نکند.
 
بعد از پایان یافتن سخنرانی برخی هنرمندان، پیکر این مرحوم روی دست حاضرین برای رفتن به بهشت زهرا داخل آمبولانس گذاشته شد و مراسم به اتمام رسید.
 
گفتنی است؛ مراسم ختم این هنرمند روز سه‌شنبه همین هفته از ساعت 14 تا 15:30 دقیقه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.
 
ثریا حکمت که بیش از 12 سال، فعالیت بازیگری نداشت، در آثاری چون «نقطه ضعف»، «تصویر آخر»، «خواستگاری»، «نیش» و فیلم به‌یاد ماندنی «ای ایران» ناصر تقوایی به ایفای نقش پرداخته است. 
 
 
این بازیگر که صبح 20 فروردین ماه درگذشت، در قطعه هنرمندان در کنار مهری مهرنیا به خاک سپرده می‌شود.
 
 
 
حکمت که در اوایل سال جدید به دلیل مسمومیت دارویی به بیمارستان منتقل شده بود با بهبود نسبی شرایطش ترخیص شده بود ولی بامداد 16 فروردین‌ماه به دلیل تشنج و لخته شدن خون بار دیگر به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید