Performancing Metrics

اجرای آزمایشی طرح کاهش طلاق در 10 استان | اتاق خبر
کد خبر: 332500
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 00:56
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به تحقیقات انجام شده، میزان تجرد قطعی در ایران را کمتر از 2 درصد اعلام و تاکید کرد: 98 درصد از افراد در ایران میل به ازدواج دارند.

اتاق خبر: دکتر محمد اسحاقی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس، با تاکید بر لزوم اجرایی شدن برنامه جامع کنترل و کاهش طلاق در کشور، گفت: نقشه جامع مهندسی فرهنگی در کنار نقشه جامع علمی تضمین کننده اجرای قانون اساسی و اینها در کنار اقتصاد مقاومتی، حرکت به سمت تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه کشور امروز دارای سیاست‌های جامع علمی و فرهنگی است، تدوین این برنامه را بر پایه مطالعات جامع دانست و گفت: یکی از برنامه‌های مهم سیاست‌های جامع علمی و فرهنگی، برنامه کنترل و کاهش طلاق است.

اسحاقی همچنین با تاکید براینکه در مرحله اول تمرکز بر فوریت‌ها، موضوع طلاق است، این موضوع را نافی توجه به اقدامات ضروری اولیه ندانست و گفت: اقدامات فوریتی باید در خصوص کسانی انجام شود که در حال طلاق هستند.

او با ارائه آماری از رشد منفی رویداد ازدواج در کشور و بیان اینکه میانگین طلاق در کشور روند رو به رشدی را داشته است، اظهار کرد: استان فارس در ثبت رویدادهای ازدواج در سال 93 پائین تر از میانگین کشوری قرار دارد.

اسحاقی رشد طلاق بین زوج‌های تحصیلکرده را یادآور و متذکر شد: از آبان 85 تا 95 بررسی‌ها نشان می‌دهد که دامنه سنی ازدواج کاهش داشته و میانگین سنی ازدواج افزایش را نشان می‌دهد به طوری که در سال 94 میانگین سن ازدواج در مردان 28 سال و زنان 23.8 سال بوده است.

وی این عدد را برای فارس 30 سال در مردان و 26 سال برای زنان عنوان و اضافه کرد: 10 درصد از افراد جامعه در سن بالای 35 سال ازدواج می کنند و 14 درصد نیز وقوع ازدواج در سنین بالای 30 سال اتفاق می افتد.

اسحاقی با تاکید براینکه بیشترین میزان طلاق در ایران طی پنج سال اول ازدواج حادث می شود، گفت: 13 تا 14 درصد از طلاق‌ها در سال اول ازدواج حادث می‌شود که عامل بخش عمده ای از آنها اعتیاد است.

وی مهمتری عامل موثر در طلاق را دخالت خانواده ها و محقق نشدن شروط ضمن عقد عنوان و خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام شده قرار است که برنامه جامع کنترل و کاهش طلاق به شکل پایلوت در 10 استان کشور اجرایی شده و سپس در نقاط دیگر کشور تسری یابد.

اسحاقی گفت: این برنامه در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، گیلان، قم، مازندران، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان و فارس اجرایی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر برنامه های مداخله ای برای کنترل و کاهش طلاق اجرا نشود، در افق 1404 به ازای هر یک ازدواج 2 طلاق را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم همراهی دادگستری، بهزیستی، ناجا، علوم پزشکی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، استانداری و نهاد نمایندگی ولی فقیه در این برنامه، گفت: به دنبال آن هستیم که در دو سال اول افزایش روند رشد را کنترل کنیم و در طول سه برنامه، نرخ طلاق را به عدد تک رقمی برسانیم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید