Performancing Metrics

کاهش 6 درصدی قیمت نفت پس از نشست دوحه | اتاق خبر
کد خبر: 334634
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 17:04
بهای نفت در معاملات امروز (دوشنبه) بازارهای جهانی پس از اینکه گفتگوها بین تولید‌کنندگان بزرگ نفت جهان در دوحه قطر بدون توافق در زمینه مهار تولید به پایان رسید، بیشترین کاهش طی دو ماه گذشته را تجربه کرد.

اتاق خبر - به نقل از بلومبرگ، این شکست دیپلماتیک احتمالا باعث شروع یک روند کاهشی جدید در قیمت نفت خواهد شد. قیمت نفت در بازار نیویورک حدود 6.8 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت طی یک روز از اول فوریه تاکنون به حساب می‌آید.

143-33.jpg

نشست تولید‌کنندگان نفت اوپک و غیراوپک در پایتخت قطر که بیش از 10 ساعت بیشتر از برنامه‌ریزی اولیه به طول انجامید بدون هیچ توافق نهایی به پایان رسید.

پس از آنکه محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان گفت که این کشور بدون تعهد دیگر تولید‌کنندگان بزرگ از جمله ایران به تثبیت تولید، در طرح فریز نفتی شرکت نخواهد کرد، موانع قابل توجهی سر راه حصول هرگونه توافق قرار گرفت.

اد مورس رییس تحقیقات بازارهای نفت در موسسه سیتی گروپ می‌گوید: گفتگوهای روز گذشته نشان می‌دهد دولت عربستان همانطور که جانشین ولیعهد این کشور صریحا گفته بود، نمی‌خواهد سهم بازار خود را از دست دهد.

وی افزود: آنها نگرانند که جهان برای یک دوره طولانی در یک وضعیت بازار ضعیف یا نزولی قرار بگیرد. در یک بازار نزولی همانطور که آنها در دهه 1980 یاد گرفته‌اند اگر سهم بازار خود را واگذار کنند بازگشت به بازار بسیار دشوار خواهد بود.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه می با دو دلار و 75 سنت کاهش به 37 دلار و 61 سنت در هر بشکه رسید در حالی که در معاملات روز جمعه با یک دلار و 14 سنت کاهش 40 دلار و 36 سنت معامله شده بود.

نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن نیز با سه دلار هفت درصد کاهش 40 دلار و 10 سنت در هر بشکه داد‌وستد شد. نفت برنت روز جمعه با 74 سنت کاهش 43 دلار و 10 سنت در هر بشکه معامله شده بود .

در حال حاضر نفت برنت با اختلاف یک دلار و 48 سنت در هر بشکه بالاتر از نفت آمریکا داد‌وستد می‌شود.

وزرای نفت 16 کشور که حدود نیمی از نفت جهان را تولید می‌کنند در دوحه پایتخت قطر گردهم آمدند تا بازار جهانی را با ثبات کنند.

این اولین تلاش قابل توجه برای هماهنگ کردن تولید نفت بین سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و تولید‌کنندگان بیرون این سازمان طی 15 سال گذشته بوده است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پس از نشست به خبرنگاران گفت: پس از آنکه عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با توافق در زمینه مهار تولید بدون حضور تمام اعضا از جمله ایران مخالفت کردند مذاکرات بی‌نتیجه ماند. ایران که با تثبیت تولید نفت خود مخالفت کرده در نشست روز گذشته در دوحه حضور نداشت.

حدود 40 تاجر و تحلیلگر هفته گذشته در گفتگو با بلومبرگ به‌طور مساوی در خصوص حصول یا عدم حصول سازش در دوحه اختلاف‌نظر داشتند و تنش‌ها در سرتاسر مذاکرات مشهود بود.

در شرایطی که تحلیلگران تردید داشتند هرگونه توافق تاثیر قابل توجه روی مازاد عرضه جهانی نفت داشته باشد ناتوانی این گروه در رسیدن به توافق هرگونه چشم‌انداز اقدام هماهنگ برای حل رکود بازار را تضعیف می‌کند.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه از عدم حصول توافق در نشست دوحه ابراز تعجب کرد.

نواک افزود: مقامات عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه که تلاش برای فریز نفتی در سطح فوریه را شروع کرده بودند در زمینه پیش‌نویس یک توافق در روز شنبه سازش کرده بودند، اما برخی کشورها درست قبل از نشست اصلی در روز یکشنبه موضع خود را تغییر دادند که به بحث‌های داغ و نفس‌گیر در نشست منجر شد.

جیسون بوردف مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا و یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید: این حقیقت که عربستان مانع توافق شده نشان می‌دهد که چقدر سیاست نفتی تحت تاثیر مناقشه ژئوپلتیک کنونی با ایران قرار دارد.

نوواک در یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات گفت: فریز نفتی می‌توانست تعادل مجدد بازار را ظرف شش ماه سرعت ببخشد امری که احتمالا اکنون تا اواسط 2017 طول خواهد کشید.

وی افزود: درها برای رسیدن به یک توافق هنوز بسته نشده اگرچه روسیه همانند گذشته در این زمینه خوشبین نیست.

محمد السعده وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس خبری در نشست گفت: اعضای اوپک تا ماه ژوئن بین خودشان و دیگر تولید‌کنندگان نفت رایزنی‌هایی را خواهند داشت.

نشست بعدی اوپک که سالانه دوبار برگزار می‌شود دوم ژوئن برگزار خواهد شد.

ایران که در حال احیای صادرات خود پس از تحریم‌های بین‌المللی است، هرگونه محدودیت در تولید نفت خود را قبل از رسیدن به سطح تولید روزانه چهار میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم‌ها رد کرده و پیوستن به طرح فریز نفتی را مضحک خوانده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز شنبه تاکید کرد: در گفت‌وگوهای دوحه شرکت نمی‌کند و هرگونه توافقی را که به مثابه تحریم‌های خود خواسته باشد امضاء نخواهد کرد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید