Performancing Metrics

ارائه راهکارهایی برای برداشتن گام‌های عملیاتی برنامه‌های حوزه آب | اتاق خبر
کد خبر: 335734
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395 - 11:14
در اختتامیه ششمین کنفرانس ملی مدیریت مناب آّب مطرح شد؛
ارائه راهکارهایی برای برداشتن گام های عملیاتی برنامه های حوزه آب توسط وزارت نیرو و دانشگاه ها جزو مطالبی بودکه دراختتامیه ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب دردانشگاه کردستان مطرح شد.

اتاق خبر- ارائه راهکارهایی برای برداشتن گام های عملیاتی برنامه های حوزه آب توسط وزارت نیرو و دانشگاه ها جزو مطالبی بودکه دراختتامیه ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب دردانشگاه کردستان مطرح شد.

مدیریت منابع آب

نخستین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران سال ۸۲  در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد و بعد از وقفه ای سه ساله دومین دوره آن در اصفهان، سومین دوره کنفرانس هم سال ۸۷ در دانشگاه تبریز، چهارمین کنفرانس نیز  سال ۹۰ در دانشگاه امیرکبیر، پنجمین دوره این کنفرانس هم در بهمن ماه سال ۹۲ در دانشگاه شهید بهشتی و ششمین دوره آن هم اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه کردستان برگزار شد.

ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب با رویکرد پیوند اکولوژیکی با چرخه آب برای پایداری سرزمین در محورهای پایداری اکوسیستم های آبی (سفره های آب زیرزمینی، تالاب ها، دریاچه ها، رودخانه ها) و چرخه زیستی در حوضه های آبریز، برنامه ریزی و مدیریت جامع و بهم پیوسته منابع آب (IWRM) (آب های سطحی و زیرزمینی) در حوضه های آبریز از یکم اردیبهشت ماه در تالارمولوی دانشگاه کردستان آغاز شد و شامگاه پنج شنبه به کار خود پایان داد.

از دیگر محورهای این کنفرانس تجزیه و تحلیل مولفه های چرخه هیدرولوژیکی با نیازهای اکولوژیکی در حوضه آبریز، مدیریت چرخه آب شهری در پیوند با منابع آب محدود موجود در محدوده شهری، نقش ساختارهای حاکمیتی، حقوقی و قانونی در مدیریت منابع آب، مدیریت کیفیت منابع آب، فاضلاب ها و پساب ها و آب های برگشتی، مدیریت تقاضا و مصرف با مشارکت ذینفعان و بهره برداران، مدیریت وقایع حدی |(خشکسالی و سیل) و تغییر اقلیم وارزش آب و اقتصاد در چرخه هیدرولوژیک است.

از جمله برنامه های این کنفرانس برگزاری چند کارگاه از جمله مدیریت زیست بومی تالاب ها و دریاچه ها، حکمرانی آب، احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی و آشنایی با فناوری بارورسازی ابرها در ایران بود.

نشست های تخصصی هم با عناوین آب قابل برنامه ریزی کشور و مدیریت تقاضا، پیونداکولوژیکی با چرخه آب برای پایداری سرزمین در برنامه احیای دریاچه ارومیه، مدیریت جامعه و بهم پیوسته منابع آّب و امنیت آبی، امنیت غذایی و بهره وری در این دو روز از برگزاری این کنفرانس، تشکیل شد.

برنامه های زمان بندی افتتاحیه و اختتامیه این کنفرانس با تغییراتی مواجه شد، قرار بود روز افتتاحیه وزیر نیرو و استاندار کردستان سخنران اصلی مراسم باشند که این دو مسئول حضور نیافتند و در اختتامیه هم  بنا بود که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان سخنرانی کند که چنین هم نشد.

در جلسات و نشست های ارائه مقالات در چنین کنفرانس هایی که بهترین فرصت برای دریافت ساندویچی مطالب و موضوعات تخصصی است، انتظار می رود که کارشناسان و مدیران دستگاه های ذیربط حضوری پررنگ داشته باشند، که متاسفانه بیشتر صندلی های سالن ها و تالارهای محل برگزاری این نشست ها خالی بود.

خشک شدن تالاب ها نتیجه نبود مدیریت یکپارچه آب درکشورمان است

دبیر شورای سیاست گذاری ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران در اختتامیه این کنفرانس  گفت: چالش های موجود آب در کشور به عنوان محور اساسی این کنفرانس مطرح شده و در راستای آن محورها و موضوعاتی تعریف شده است.

محمد کیافر با بیان اینکه مدل توسعه تاکنون جوابگوی پایداری منابع طبیعی نبوده است، بیان کرد: حلقه مفقوده ای در ارتباط با مدیریت یکپارچه آب در کشورمان شاهد بودیم.

وی ادامه داد: بدلیل نبود مدیریت بهم پیوسته امروز شاهد بحران آب و خشک شدن تالاب ها و سایر پدیده های مرتبط با مسئله آّب هستیم.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس به منظور تبیین مشکلات حوزه آب کشور برگزار شد، اظهارداشت: انتظار ما از وزارت نیرو و دانشگاه های کشور این است که به دنبال راهکارهایی برای عملیاتی کردن برنامه ها و طرح ها باشند.

دبیر شورای  سیاست گذاری ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مسائل و موضوعاتی که در چنین کنفرانس هایی مطرح می شود بعد از مدتی به فراموشی سپرده خواهد شد.

دبیر اجرایی ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران هم در این مراسم گفت: میلیاردها تومان برای ساخت یک سد هزینه می شود ولی متاسفانه مردمانی که در سرشاخه های آبی منتهی به سدها قرار دارند در تامین آب موردنیاز خود دچار مشکل هستند و باید برای تخصیص آب خواهش و تمنا کنند.

سید طاهر حسینی بر ترمیم حوضه های آبخیز کردستان تاکید کرد و اظهارداشت: علاوه بر اعتباراتی که برای احداث سدها هزینه می شود باید اعتباراتی هم برای حوضه های آبخیز تخصیص داده  شود.

وی  ادامه داد: انتظار می رفت در این کنفرانس دردها و مشکلات حوضه های آبخیز کردستان هم مطرح می شد.

وی عنوان کرد: زمین هایی برای انجام طرح های کشاورزی در استان شناسایی و معرفی می شود ولی متاسفانه آب از رودخانه هایی استان هم چون سیروان به آنها تخصیص داده نمی شود.

دبیر اجرایی ششمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: با این سیستم مدیریت و برنامه ریزی موجود در کشور به جایی نخواهیم رسید.

حسینی بیان کرد: زمانی که کنفرانسی ملی در استانی برگزار می شود انتظار می رود حداقل یکی از محورهای آن به مربوط به مسائل این منطقه باشد.

وی به وضعیت چشمه بل هم اشاره ای کردو گفت: حق مردم این استان است که خواهان حفظ چشمه بل باشند و نه اینکه شاهد زیرآب رفتن این سرمایه ارزشمند باشند.

در پایان این کنفرانس از  ۲۲ تن از سخنرانان ویژه  شامل رضا کراچیان از دانشگاه تهران، سعید علیمحمدی از دانشگاه شهید بهشتی، شهاب عراقی نژاد از دانشگاه تهران، عباس روزبهانی از دانشگاه تهران، جلال عطاری از دانشگاه شهید بهشتی، جوانمیر عبداللهی از دانشگاه کردستان، حمیدرضا صفوی از دانشگاه صنعتی اصفهان، خالد اوسطی از دانشگاه کردستان، علی مریدی و مجتبی شوریان از دانشگاه شهید بهشتی، محمد کارآموز از دانشگاه تهران و محمد ابراهیم بنی حبیب از پردیس ابوریحان وابسته به دانشگاه تهران با دادن هدایایی تجلیل شد.

منبع: مهر 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید