Performancing Metrics

صنعت گردشگری ترکیه به کدام سو می رود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 338034
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 09:44
با نگاهی گذرا به مسیری که ترکیه در راه توسعه صنعت گردشگری پشت سر گذاشته متوجه می شویم که این مسیر چندان راحت نبوده است.

به گزارش اتاق خبر، صنعت توریسم ترکیه از ابتدای امر تاکنون با چالش های بسیاری رو به رو شده است؛ زلزله مارمارا، آنفلونزای مرغی، آنفلونزای خوکی،کشمکش با کردها و اکنون نیز با بحران روسیه روبه رو شده است. مسلما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را  به خود مشغول کرده این است که گردشگری ترکیه به کدام سو می رود؟

تورگوت اوزال در سال 1980 با به تصویب رساندن قوانین تشویقی در زمینه گردشگری توانست تأثیر به سزایی در رونق این صنعت داشته باشد با وجود این قوانین و حمایت ها گردشگری این کشور لاجرم به دلیل جبر جغرافیایی با مشکلاتی مواجه شد. شرایط کنونی نیز یکی دیگر از این مشکلات است که فعالان این حوزه با آن درگیر شده اند.

 

گذشته، حال و آینده گردشگری ترکیه

با نگاهی گذرا به مسیری که ترکیه در راه توسعه صنعت گردشگری پشت سر گذاشته متوجه می شویم که این مسیر چندان راحت نبوده است. پیش از هرچیزی باید یادآور شد که صنعت گردشگری ترکیه به قبل و بعد از اقدامات تورگوت اوزال در سال 1980 تقسیم می شود. این رییس جمهور توانست در سال 1982 قانونی تحت عنوان «حمایت از توریسم» تصویب کند. این قبیل اقدامات اوزال نوید پیشرفت سریع این صنعت را می داد اما با شورش های پ.ک.ک در اواخر دهه هشتاد و و اوایل دهه نود تمام محاسبات و پیش بینی ها غلط از آب درآمد.

در سال 2015 حدود 12870 نفر به شهر ساحلی آنتالیا سفر کردند اما پس از این اتفاق در سال 2016 این رقم به 2427 نفر کاهش یافت. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت صنعت گردشگری ترکیه سقوط 81 درصدی داشته است

در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که اعتبار یک کشور در این حوزه به قدری حساس و شکننده است که با کوچک ترین رخداد اجتماعی و یا سیاسی دستخوش تحولاتی می شود که می تواند منجر به خسارات سنگین شود. زمانی که به چارچوب این صنعت به صورت کلی نگاه می کنیم متوجه می شویم که پایه های آن بسیار حساس هستند به حدی که کوچک ترین وقایع اجتماعی و سیاسی می تواند سرنوشت گردشگری یک کشور را تغییر دهد. ترورهای رخ داده، بیماری های واگیردار سال های گذشته و اتفاقاتی مانند سیل پناهجویان دیدگاه گردشگران را نسبت به ترکیه تغییر داده و با شنیدن این وقایع زنگ خطری در ذهنشان به صدا در می آید که هشدار می دهد ترکیه ناامن است.

یافتن راه حل

در گذشته ترکیه مشکلاتی مانند زلزله و انواع گوناگون آنفلونزاها را پشت سر گذاشت. در واقع بسیاری از فعالان این حوزه توانستند راهکارهایی برای این چالش ها بیابند اما در حال حاضر سوالی مطرح است که گردشگری ترکیه در چه شرایطی قرار گرفته است؟ این چه بحرانی است که این کشور از رفع آن عاجز مانده است؟

همان طور که بسیاری از ما می دانیم در سال گذشته وقایعی در خاورمیانه رخ داد ودولت ترکیه مانند گذشته سیاست بی طرفانه پیش نگرفت. در واقع این بار در میانه این آشوب ایستاد پیامدهای این اقدام نه تنها مشکلات سیاسی را به دنبال داشت بلکه تبعات اجتماعی نیز به همراه آورد که مهم ترین آن هجوم بسیاری از پناهجویان سوری به این کشور است.

 با نگاهی گذرا به اتفاقات گذشته مشخص می شود که مشکل کنونی از حوزه قدرت فعالان اقتصادی و نهادهای مردمی خارج است و بیش از هر چیزی به تغییر سیاست های دولت ترکیه باز می گردد بنابراین راه حل نیز در دست دولتمردان این کشور است.

بحرانی به نام پناهجویان سوری

تعداد پناهجویان سوری در ترکیه به جایی رسیده است که برای شمارش آن ها به راحتی می توان از واحد میلیون استفاده کرد طبق آمارها میزان بودجه ای که صرف این افراد شده از مرز 10 میلیار دلار عبور کرده است.

شاید با مطرح کردن این موضوع این سوال برای برخی ایجاد شود که پناهجویان سوری چه ارتباطی با گردشگری دارد؟ تنها پاسخی به این افراد می توان داد این است؛ تبعات این سیل انسانی در ترکیه به حدی بود که با خود مشکلاتی مانند تروریست های وابسته به داعش و شورش های داخلی را به دنبال آورد.

تبعات ترور در ترکیه؛ این کشور خطرناک است نروید

از طرفی تروریست های وابسته به گروه داعش که با حضور پناهجویان سوری فرصت عرض اندام پیدا کردند و مانند بمب های متحرک در سراسر کشور پخش شدند و از طرف دیگر اعضای گروه پ.ک.ک که با استفاده از این آشفته بازار به درگیری با نیروهای پلیس در سطح شهر پرداختند یک ترس جمعی در میان مردم و گردشگران احتمالی این کشور ایجاد کردند. با انتشار این اخبار، بسیاری از رسانه های خارجی اذهان عمومی را به این سمت که «ترکیه خطرناک است؛ نروید» هدایت کردند. در این میان تنها گردشگری این کشور زیان دید و فلج شد.

از دست دادن همراهان روس

گویا راه دادن به پناهجویان سوری و درگیری با پ.ک.ک برای حوزه گردشگری کافی نبود که دولت ترکیه با هدف قراردادن هواپیمای کشور روسیه و تیره و تار شدن روابط این دو کشور مشکلی بر مشکلات این صنعت افزود.

برای آگاهی از تأثیر مهم گردشگران روس تنها به یک آمار ساده اکتفا می کنم؛ در سال 2015 حدود 12870 نفر به شهر ساحلی آنتالیا سفر کردند اما پس از این اتفاق در سال 2016 این رقم به 2427 نفر کاهش یافت. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت صنعت گردشگری ترکیه سقوط 81 درصدی داشته است.

شرایط کنونی

ترکیه در شرایط کنونی باید پیش از شروع به جذب مجدد گردشگران و تبلیغ در این زمینه به حل مشکلات داخلی و منطقه ای بپردازد. در این مسیر نکاتی حیاتی وجود دارد که آن ها را نباید از یاد برد؛ موقعیت گردشگری یک کشور بسیار متغیر است و تحت تأثیر مسائل مختلف می تواند قرار گیرد بنابراین فعالان این حوزه همواره باید برای اتفاقات ناگهانی آماده باشند.

پس از کشمکش های بسیار بالاخره دولت ترکیه به این نتیجه رسیده است که باید برای این صنعت نیمه جان اقدامی صورت دهد.  در همین راستا دولت قانونی تحت عنوان «برنامه انقلابی گردشگری» در 9 ماده برای تصویب به مجلس ارائه کرده است.

با توجه به ماجراها و خطراتی که صنعت در این سال ها پشت سرگذاشت متوجه می شویم این بحران نیز در نهایت رفع خواهد شد اما حقیقتی در این میان وجود دارد که هیچگاه نباید از یاد برد؛ کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد پلی میان آسیا و اروپا به حساب می آید. این موقعیت برای این کشور فرصت و تهدیدی توأمان است و به زیرکی خود ترک ها باز می گردد که این جریان را به کدام سو هدایت کند.    

ترجمه از اتاق خبر /  برگردان به فارسی: زهره احدی / منبع:turizmgazetesi

94104ت

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید