Performancing Metrics

حمایت از کالای ایرانی و تعیین مزد عادلانه | اتاق خبر
کد خبر: 338273
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 00:48
راهپیمایان مراسم جهانی روز کارگر امروز در قطعنامه پایانی خود بر لزوم همسان سازی مستمری بازنشستگان و رسیدگی به وضعیت کارگران قراردادی و پیمانی تاکید کردند.

اتاق خبر: راهپیمایی روز جهانی کارگر با حضور هزاران کارگر تهرانی در برابر ساختمان تشکیلات مرکزی خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان آغاز شد و در حد فاصل خیابان طالقانی و ولی عصر(عج) با قرائت قطعنامه پایانی روز جهانی کارگر به پایان رسید.

در راهپیمایی امروز که با حضور تعدادی از کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار شد، لزوم رسیدگی به وضعیت کارگران قراردادی و پیمانکاری، تامین امینت شغلی و همسان سازی مستمری کارگران بازنشسته به عنوان خواسته های صنفی کارگران مورد تاکید قرار گرفت.

اصلاح قراردادهای موقت کار از طریق اجرای کامل تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار، حمایت از کالاهای ایرانی و عملیاتی شدن تولید و اقتصاد مقاومتی، توجه به مطالبات صنفی کارگران و معلمان و به رسمیت شناخته شدن حق آزادی فعالیت‌های صنفی کارگری از دیگر مطالباتی بود که راهپیمایان مراسم از طریق حمل پارچه نوشته و یا سردادن شعار، تحقق آن را از دولت خواستار شدند.

حسن صادقی - رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری -  مهم‌ترین خواسته‌های صنفی راهپیمایان را توجه به وضع معیشت کارگران، حفظ امنیت شغلی کارگران و تاکید بر همخوانی درآمدها و هزینه‌ها به لحاظ عقب‌ماندگی مزد عنوان کرد.

وی ادامه داد: اولین حرکت کارگران پس از انقلاب اسلامی به سال 1358 برمی‌گردد که یک میلیون نفر از کارگران در میدان امام حسین (ع) تهران اجتماع کرده و پرداخت حقوق کارگران و جلوگیری از اخراج نیروهای کار را خواستار شدند.

معاون امور شهرستانهای خانه کارگر تصریح کرد: در دوران جنگ، کارگران اجتماعی نداشتند ولی پس از آن در سال 1378 اجتماع بزرگ 500 هزار نفری کارگران در میدان بهارستان تهران با مجوز دولت برگزار شد که بازخوانی مجددی بود از دستاوردهای کارگران و در معرض تهدید قرار گرفتن همان قانونی که سال‌ها قبل به تبعیت از آن دومین حرکت و خیزش کارگران شکل گرفت.

صادقی تصریح کرد: سال 1385 نیز در مقابل لانه جاسوسی آمریکا راهپیمایی کارگران برگزار شد که آخرین راهپیمایی کارگران بود ولی با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی این فضا بازتر شد تا جایی که امسال دومین سالی است که کارگران راهپیمایی روز کارگر را برگزار می کنند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره مجوز برپایی راهپیمایی امروز نیز، گفت: مجوزی که بتوانیم با گستردگی بیشتری راهپیمایی را برگزار کنیم نبود اما در حد هماهنگی مجوز داده شد و خوشبختانه فضای مطلوبی بر راهپیمایی حاکم بود که نقطه مثبتی در پرونده دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

در قطعنامه پایانی راهپیمایی امروز کارگران آمده است: روز جهانی کارگر روز همبستگی کارگران جهان در مقابل سرمایه داری جهانی است و جامعه کارگری ایران این روز را درحالی برگزار می کند که کارگران ایران در شرایط نامساعدی بسر برده و نبود امنیت شغلی، تکافو نداشتن مزد متناسب با معیشت، تامین اجتماعی، بیکاری، کوکان کار، زنان خود سرپرست و بی سرپرست از جمله مسائل حل نشده آنان است که هرساله بر دامنه مشکلات افزوده می شود.

راهپیمایان در فرازی از قطعنامه از مسوولان کشوری درخواست کردند اقتصاد مقاومتی و مولفه های آن را که مقام معظم رهبری آن را تبیین کرده سرلوحه کار خود قرار دهند و برنامه های اجرایی لازم برای ‌آن را پیش بینی کنند.

کارگران در فرازی از قطعنامه، مراتب اعتراض خود نسبت به مصوبه مزد سال 1395 را اعلام کرده و بیان کردند جامعه کارگری امروز در شدیدترین شرایط فقر ادامه حیات می دهد، تکلیف کارفرما و دولت بر اساس قانون تعیین مزدی است که نیاز خانوار کارگری را تامین کند، جامعه کارگری هیچ دلیل و بهانه ای را از ناحیه کارفرما و دولت برای پرداخت نکردن آن نمی پذیرد و انتظار دارد راه های جبران این تفاوت را که به نقاط بحرانی رسیده، برطرف کند.

آنان در فراز دیگری از قطعنامه پایانی جلوگیری از ورود کالاهای خارجی چه از مبادی قانونی و چه از طریق قاچاق را خواستار شده و بر ضرورت برخورد با قاچاقچیان سازمان یافته تاکید کردند.

راهپیمایان همچنین از دولت خواستند تا وضعیت واحدهای تولیدی منجر به تعطیل و اخراج کارگران و تعویق طولانی مدت حقوق آنان را ساماندهی و شرایط بازگشت آنها را فراهم کند.

در فراز دیگری از قطعنامه، عمل به تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی، نرخ بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلان، جوانان و زنان و ایجاد شرایط اشتغال برای جویندگان کار مورد تاکید قرار گرفت.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید