Performancing Metrics

مشاور وزير نيرو از مصرف بالاي آب در آبياري غرقابي مزارع انتقاد كرد | اتاق خبر
کد خبر: 338405
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 10:40
مشاور وزير و مسئول امور فرهنگي وزارت نيرو از بالا بودن مصرف آب در بخش كشاورزي انتقاد كرد و گفت: آيا انصاف است، آب استحصالي از اعماق 200 تا 400 متري زمين صرف آبياري غرقابي آنهم توليد محصولي چون هندوانه شود؟

اتاق خبر: حجت الاسلام علي يزدان پرست شامگاه شنبه در آيين افتتاحيه گردهمايي دو روزه 31 نفر از دبيران فرهنگي صنعت آب و برق كشور در بيرجند افزود: توليد و مصرف آب در بخش هاي مختلف خصوصا در عرصه كشاورزي و ساير بخش ها به مهندسي مديريت و فناوري جديد نياز دارد.
وي بيان اينكه به دليل تداوم پديده خشكسالي كه بسياري از استانها با اين معضل رو به روند، تاكيد كرد: براي پيشگيري از ايجاد آسيب در توليد داخلي بايد ميان توليد، توزيع و مصرف آب تناسب وجود داشته باشد.
وي به ضرورت صرفه جويي اين ماده حياتي به عنوان يك كالاي با ارزش اقتصادي اشاره كرد و گفت: نبايد در برخي مواقع ميان قول و فعل ما تناقض و تضاد وجود داشته باشد.
يزدان پرست اقتصاد مقاومتي را بخشي از توليد، توزيع و مصرف ناميد و اظهار كرد: مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و نيرو براي بهينه سازي مصرف و افزايش كيفيت آب راهكارهاي نويني را متناسب با منابع محدود آب شيرين در ايران براي هم انديشي و هم افزايي بيشتري پيدا كنند.
خراسان جنوبي با 151 هزار كيلومتر مربع مساحت و حدود 800 هزار نفر جمعيت در سال
آبي 95-94( شروع سال از مهر ماه ) وارد هيجدهمين سال خشكسالي شد و از يك ميليارد و 200ميليون مترمكعب آب استحصالي از حدود 11هزار منابع آبي ، 164ميليون مترمكعب آن بيش از ميزان ورودي به سفره هاي زير زميني است.
حدود 90درصد آب استان در بخش كشاورزي به مصرف مي رسد.
همچنين رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت آب منطقه اي و رئيس شوراي انسجام بخشي مديران عامل شركت هاي تابعه وزارت نيرو در خراسان جنوبي گفت: با توجه به نامگذاري سال 95 به « اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل»، براي مديريت مصرف توليد، توزيع و مصرف آب و برق اقدام فرهنگي مناسبي بايد پايه ريزي شود.
حسين امامي افزد: در خراسان جنوبي با توجه به خشكسالي و محدويت برداشت آب در اغلب دشت ها نياز به مديريت مصرف با همكاري مردم و رسانه هاست.
وي آب را يكي از چالش هاي اساسي استان عنوان كرد و خواهان همكاري كشاورزان و مصرف كنندگان براي گذر از اين مرحله حساس كه با خشكسالي و كم آبي استان مواجه است، شد.
همچنين معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان جنوبي با اشاره به رسالت وزارت نيرو در توزيع و تامين زيرساخت هاي بخش انرژي و تامين آب گفت: اين استان با خشكسالي رو به روست ،نوع نگاه و حمايت در اين بخش كاري سخت است.
سيد محمد حسيني افزود: در بخش خدمات رساني به تنهايي و نگاه به درون بخشي كار خوبي است اما مشكلي كه وجود دارد، نوع نگاه به خدمات است كه به اثرگذاري توجه نداريم و گاهي هم جزيزه اي عمل مي كنيم و نگاه به اين مسايل در چارچوب فرهنگ بايد تعريف شود.
وي اقتصاد مقاومتي را يك رويكرد و نگاه عنوان كرد و يادآور شد: تا زماني كه اين نگاه بوجود نيايد، فرهنگ مصرف نهادينه نشود، كاري نمي توانيم پيش بيريم و صرفي جويي در آب و انرژي با ابلاغ و صدور بخشنامه و دستوالعمل اداري امكان پذير نيست.
به گفته حسيني اغلب دشت هاي استان در معرض تهديد قرار دارند بايد ميان ميزان برداشت و مصرف تناسب وجود داشته باشد در غير اين صورت مشكل كشاورز رفع نخواهد شد و از برخورد وزارت نيرو با بهره برداران نارضايتي بوجود مي آيد.
معاون استانداري خراسان جنوبي تصريح كرد: بايد بهره بردار درك كند كه با مصرف درست هميشه از آب استفاده كند و گرنه فردا با بي آبي رو به رو خواهد شد.
وي تاكيد كرد: منابع آبي شرق كشور با توجه به افزايش تقاضا، محدود هست، اگر از آب موجود درست استفاده شود، مشكلي نخواهيم داشت و با توجه به شرايط موجود از فناوري جديد و مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي، صنعت، معدن، بهداشت و خدمات استفاده كرد.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید