Performancing Metrics

اجرای قراردادهای تجاری در هاله ای از ابهام | اتاق خبر
کد خبر: 339754
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 16:46
عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
دستگاه های تولیدی داخل، قدرت رقابت و پایداری لازم را ندارند. این مسئله سال هاست که وجود دارد اما متأسفانه هیچ عزم جدی برای بهبود عملکرد واحدهای تولیدی در نظر گرفته نشده است.

سعید عباسپور در گفت و گو با اتاق خبر در خصوص چشم انداز روابط ایران با گروه های تجاری، اعلام کرد: در حال حاضر می توان گفت که نگاه ها مثبت است و صحبت هایی که لابه لای تفاهم نامه ها و قراردادها منعقد گردیده، همگی حاکی از اشتیاق هر دو طرف برای همکاری است.

وی ادامه داد: زمینه های همکاری نیز آماده شده است اما برای مرحله اجرا همه چیز در هاله ای از  ابهام قرار دارد و این یکی از نقاط ضعف این مراودات محسوب می شود.

عباسپور با اشاره به مشکل سیستم بانکی برای انجام قراردادهای تجاری افزود: سرمایه گذاران خارجی حتی قول باز شدن اعتبارات اسنادی را داده اند اما مشکلات دیگری نیز برای اجرای قراردادها وجود دارد.

عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران با اشاره به ورود بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در بازارهای ایران اظهار داشت: پایداری سیاست های این کشورها باعث شده علی رغم تمام مشکلات زیرساختی و قانونی ما به سرمایه گذاری در ایران روی آورند و این نشان از ثبات استواری این گروه های تجاری خارجی است.

عباس پور در خصوص اصلاح قوانین تجارت جهانی برای سهل و آسان نمودن رفت و آمدهای تجاری گفت: ورود به تجارت جهانی نیاز به ظرفیت سازی هایی در بخش داخلی کشور دارد. بیشتر قوانین تجاری ما برگرفته از کشور فرانسه است، گرچه فرانسه در شرایط خاص به طور متفاوت تری از قانون عمل می کند و بحث تغییر قوانین را به سرعت انجام می دهد؛ حتی ممکن است این تغییر قوانین به صورت ماهانه نیز باشد. اما قدرت انعطاف در قوانین ما بسیار محدود است یا اصلا وجود ندارد و این یکی از ضعف های اساسی ما در قوانین تجاری است.

عباسپور افزود: ورود به تجارت جهانی در حال حاضر ممکن است باعث آسیب رساندن به دستگاه های تولیدی داخل باشد چرا که دستگاه های تولیدی داخل، قدرت رقابت و پایداری لازم را ندارند. این مسئله سال هاست که وجود دارد اما متأسفانه هیچ عزم جدی برای بهبود عملکرد واحدهای تولیدی در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به کشور کره به عنوان مثالی در این زمینه گفت: زمانی که کره می خواست وضعیت اقتصاد داخلی خود را بهبود دهد مهلت بسیار جدی و مدت داری را به بنگاههای تولیدی خود داد و عملا بعد از اتمام مهلت داده شده درهای کشور را نیز باز کرد.  در این مدت ورود هرگونه خودرو را به داخل ممنوع اعلام کرد تا به هیوندایی تبدیل شد.

عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در خصوص زمینه های همکاری گروه های تجاری گفت: صحبت هایی در زمینه های سرمایه گذاری های مشترک در زمینه هتل سازی یا فروشگاه سازی انجام شده است که در واقع  بیش تر جنبه خدماتی داشته است تا نگاه تکنولوژیکی.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید