Performancing Metrics

تبديل كشورهاي بحران‌زده به بازار صادراتي | اتاق خبر
کد خبر: 340483
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 10:59
محمدرضا انصاری

بخش صادرات مخصوصا در كالاهاي صنعتي، علاوه بر اينكه سبب ايجاد ارزش افزوده بالا مي‌شود، تغيير و تحولاتي گسترده در فضاي كسب‌وكار كشور ايجاد خواهد كرد. اين درحالي است كه باتوجه به اهميت اين بخش در اقتصاد به‌عنوان يكي از پيشران‌هاي مهم، هنوز هم برنامه‌يي مدون براي پيشبرد تجارت خارجي در كشور درنظر گرفته نشده است.
صادرات به حمايت نياز دارد و در گام نخست بايد موانع اصلي را از سر راه آن برداشت و سپس در انديشه پشتيباني و تشويق آن بود، چراكه يكي از راه‌هاي حتمي رسيدن به اقتصادي با پايه‌هاي محكم، توسعه و پيشرفت بخش صادرات خواهد بود.
ازسوي ديگر بخش توليد و اشتغال در كشور كه امروزه با چالش‌هاي مختلفي روبه‌روست، همگي براي توسعه و رشد به صادرات وابسته‌اند. توسعه تجارت خارجي مي‌تواند نقش بسيار مهمي در ايجاد شغل و چرخاندن چرخ‌هاي توليدي كشور ايفا كند. همچنين توسعه تجارت خارجي آن هم با رويكرد توسعه صادرات امكانات جديدي را براي توسعه اقتصادي كشور، از طريق ارتقاي سطح تخصص‌ها و انتقال دانش و تكنولوژي فراهم خواهد كرد. امكانات ويژه‌يي كه شرايط را براي استفاده مطلوب‌تر و اقتصادي‌تر از منابع طبيعي در جهت توسعه اقتصادي كشور مهيا كرده و از همه مهم‌تر اينكه معضل محدود بودن بازارهاي داخلي را نيز مرتفع مي‌كند.
اما در اين ميان نيز موانعي بر سر راه توسعه صادرات كشور وجود دارد. تثبيت نرخ ارز يكي از مشكلاتي است كه دولت هر چه سريع‌تر براي كمك به صادر‌كنندگان، تدبيري بينديشد. ازسوي ديگر حجم بالاي قاچاق در كشور يكي ديگر از موانعي است كه صادرات ايران را در نطفه خفه كرده و بسياري از توليد‌كنندگان را نيز به مرز ورشكستگي رسانده است، چراكه در اين شرايط بدون شك توليد داخلي نمي‌تواند توان و قدرتي براي رقابت با همتايان خارجي خود داشته باشد.
با اين حال رويكرد دولت در سال جديد كه اقتصادهاي جهاني نيز علاقه‌مند به همكاري با ما هستند بايد متفاوت‌تر از قبل باشد. زماني كه موانع گفته شده، از سر راه صادركنندگان و توليدكنندگان برداشته شود، مي‌توان به حضور سرمايه‌گذاران در كشور اميدوار بود. همچنين كشورهايي كه امروز دچار ركود اقتصادي هستند و بحران اقتصادي دارند با سرمايه‌گذاري در ايران مي‌توانند براي خود اشتغال ايجاد كنند و مي‌توانند براي خودشان رونق اقتصادي به وجود آورند؛ ايران بازار 80ميليوني دراختيار دارد و بازار خوبي براي كشورهاي در بحران به‌شمار مي‌رود.
در اين شرايط اگر بتوان سرمايه‌هاي خارجي را جذب كرد و در بخش‌هاي كارآمد اقتصادي به كار گرفت، مي‌توان انتظار دستاوردهاي خوب را داشت. از ديدگاه من سال پيش رو، سال گذار و حركت خواهد بود و بايد موانع سرمايه‌گذاري خارجي را از پيش رو برداشت. اما در اين ميان هدايت درست سرمايه‌گذاران خارجي مي‌تواند در مسير ارتقاي بخش‌هاي مختلف اقتصادي موثر واقع شود.

منبع: تعادل

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید